Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Eindejaarslijstjes 2012

DE FAVORIETEN













Het einde van het jaar nadert en dat nodigt uit tot terugkijken. Vier medewerkers van Jazzenzo noteren hun vijf favoriete cd’s en concerten van 2012 en geven een korte toelichting op hun keuze. In deze eerste aflevering de eindejaarslijstjes van Mischa Beckers en Jan Jasper Tamboer.

 

Eindejaarslijstje Mischa Beckers












Cd’s

1. Steve Coleman and Five Elements - The Mancy of Sound
Coleman blijft nieuwe manieren vinden om zichzelf muzikaal uit te drukken. Op dit album via visualisaties van onder meer maanfasen, I-Ching trigrammen en het Yoruba filosofisch systeem. Geen gemakkelijke kost, wel een fascinerend album.

2. Christian Scott - aTunde Adjuah
Gewoon een dubbelalbum uitbrengen omdat je nogal wat te zeggen hebt, resulterend in een surplus aan uitdrukkingsvaardigheid van een geëngageerd muzikant.

3. Bart Wirtz - iDreamer
Durven dromen is een ding, Wirtz maakt ze ook waar. Met puik eigen materiaal, eigen stijl en inbreng inspireerde hij zijn Amerikaanse kompanen tot een bevlogen opname. 

4. Vijay Iyer Trio - Accelerando
Intens, authentiek en verrassende covers. Iyer is een vindingrijk muzikant en etaleert zijn ideeën en kunnen ruimschoots op dit album.

5. Brad Mehldau - Ode
Met vaste begeleiders Grenadier en Ballard vormt Mehldau een hechte eenheid op een album met sterke eigen composities en dito uitvoering.















Concerten
1. Marcus Miller (Het Dorpshuis, Renesse)
Overdonderende funk, subtiele arrangementen en emotionele invalshoeken van een sympathiek jazzicoon. De interactie met saxofonist Alex Han leidde tot grote waardering bij zowel de musici als het publiek.

2. Rudresh Mahanthappa ('t Schuttershof, Middelburg)
Het Samdhiconcert met complexe composities die door de volle overgave, de gecreëerde groove en de spectaculaire improvisaties toegankelijk werden en de luisteraar er met de haren bijsleepte.

3. Ramon Valle (Porgy en Bess, Terneuzen)
Vuur, temperament, creatief, virtuoos. Zomaar een handjevol termen die van toepassing zijn op het concert. Het samenspel met invaldrummer Jamie Peet was groots.

4. Three Fall (International Jazzfestival Middelburg)
Onlangs traden ze nog op in 't Schuttershof in Middelburg. Duidelijk gegroeid in spel en geluid. Maar wat was de verrassing groot op het jazzfestival: een verfrissend en uitermate groovy trio met sax/basklarinet, trombone en drums. 

5. Heinz Karlhausen & The Diatonics (Schelde Jazzfestival, Terneuzen)
Heerlijk tegendraads met inspiratie uit free jazz, noise en hardcoregeluiden. Jazzterrorism noemen ze het zelf. Met samples van filmfragmenten of andere geluidsbronnen en veelal snoeiharde en superstrakke geluidsexplosies.


Eindejaarslijstje Jan Jasper Tamboer











Cd's

1. Aka Moon - Unison
Het Belgische Aka Moon weet met slechts drie stukken gereedschap een heel complex geluid te produceren. De band werkt veel met versnellingen, veelvormige thema's en polyritmes. Een zeer bevredigende uitputtingsslag.

2. Acquaphonica - Private Enemy
Het gaat er bij Acquaphonica beschaafd aan toe met al zijn welsprekendheid. Alles is met smaak en fijnzinnigheid gedaan, tot de fraai vormgegeven cd-hoes aan toe. De perfectie is zodanig, dat je haast zou verlangen naar een vlekje, een smetje. Dat je dat toch niet doet, komt doordat het heerlijk is om te genieten van een plaat waar alles aan klopt. 

3. Reinier Baas - Mostly Improvised Instrumental Indie Music
Essentieel is, dat de muziek grotendeels geïmproviseerd is en door een collectief tot stand is gekomen, zonder dat concessies worden gedaan om een publiek te behagen of een zo groot mogelijke status te bereiken. Fraaie melodieën klinken als moderne varianten op een klassieke jazzballad, anderszins hoor je hardnekkige dissonanten met blokvormig slagwerk als gesels.

4. Dikeman, Kugel, Van der Weide - across the sky
De drie buitelen over elkaar heen in stekeligheid en nukkigheid. De grillige tenortonen van John Dikeman, de jachtig lopende bas van Raoul van der Weide en de explosieve breaks van Klaus Kugel zijn als een bouwwerk, waarvan geen ene wand evenwijdig is aan de andere.

5. Cactus Truck - Brand New For China!
De muziek komt als een overweldigende tsunami over de luisteraar heen. De kracht van de storm is echter niet dodelijk, maar heeft een louterende uitwerking. Dagelijkse beslommeringen worden weggeblazen. Cactus Truck heeft de energie van een punkband, maar ook het improvisatievermogen van een freejazzensemble. 














Concerten
1. Tarbaby featuring Oliver Lake (Bimhuis Amsterdam)
Het neusje van de zalm lijkt zich in New York te concentreren. Bij Tarbaby kan een apocalyptische wervelwind zomaar uitmonden in een herkenbaar basmotief. Vanuit atonaliteit ontstaan plotsklaps schitterende melodieën. Onderscheidend vermogen, persoonlijk profiel, uitstraling.

2. Béla Fleck & Oumou Sangaré (North Sea Jazz Rotterdam)
De New Yorkse banjospeler Fleck is opgegroeid met bluegrass, maar speelde op North Sea Jazz met de Malinese zangeres Oumou Sangaré. De combinatie van banjospel met jazz plus Afrikaanse ritmes en harmonieën is ongehoord sensationeel. Prachtige verzilvering van een muzikaal treffen.

3. The Ploctones & Andreas Schaerer (Bimhuis Amsterdam)
Biedt The Ploctones sowieso al spektakel voor het oog en het oor, de stemkunstenaar Schaerer erbij zorgt voor nog eens een energie-impuls. In het lichaam van gitarist Anton Goudsmit klotst altijd de arenaline. Het blijft niet bij uitstraling en humor, deze combinatie is ook uiterst muzikaal.

4. Felicity Provan & Friends (Zaal 100 Amsterdam)
"Een geavanceerde vorm van communicatie", noemt bassist Wilbert De Joode het, de vrije manier van samenspelen zonder enige afspraak. Niemand schrijft voor hoe deze muziek moet klinken, er is geen model, geen waarheid, alles ontstaat in het moment. Trompettist Felicity Provan koos een stel topimprovisatoren uit en verzorgde met hen een topavond.

5. Tim Berne Snakeoil (Bimhuis Amsterdam)
Democratie kan soms een hol begrip zijn of slechts een gewenste werkelijkheid, maar bij Berne's band Snakeoil zijn de rollen van de verschillende muzikanten volstrekt equivalent. Zelden is de inbreng van ieder afzonderlijk groepslid zo evident en relevant voor het totale beeld als bij deze groep.


© Jazzenzo 2010