Fris Brokken Festival verrast – en betovert zelfs

CONCERTRECENSIE. Brokken Festival, Bimhuis Amsterdam, 23 december 2012
door: Anne-Marie Vervelde

Vraagt Corrie van Binsbergen voor haar Brokken Festival eens andere muzikanten dan de usual suspects, komt meteen slechts de helft van het publiek opdagen. Jammer, want het programma van deze vijfde editie bood verrassende miniconcerten van onder anderen de Turks scattende Sanem Kalfa en een knisperend vers snarentrio met Frances-Marie Uiti en Nora Mulder.

Nora Mulder op cimbalom. Frances-Marie Uiti op elektrische cello. De indierockband Nosoyo.

Brachten de vorige vier Brokken Festivals vooral hoogtepunten uit de Brokken Middagen met speciale gasten, dit jaar koos Corrie van Binsbergen voor nieuw en fris. En risicovol, zoals in haar trio met twee beroemde musici uit de hedendaagse muziek: Frances-Marie Uiti op elektrische cello en Nora Mulder op cimbalom. De drie kennen elkaar nog maar kort, toch spreken zij niets anders af dan dat zij vrij zullen improviseren. Het levert een waanzinnig klankenspel op van tegen elkaar aan schurkende lijnen; hees fluisteren uit de gitaar langs duister paardenharen gezaag uit het cimbalom, terwijl uit de cello een lichte beat kabbelt.

Betoverend was zangeres Sanem Kalfa die een trio vormde met gitarist en violist George Dumitru en basklarinettist Steven Kamperman. De drie zijn nog niet zo lang samen, maar klinken als een hecht team. De liedjes, veelal met poëtische Turkse teksten, blijken een prima basis voor improviseren en scatten, waarbij de basklarinet en de stem er soms prachtig samen vandoor gaan.

Vooraf aan deze langere sets gingen Losse Brokken; adhoc gevormde solo’s, duo’s en trio’s. Opvallend waren vooral de bloeiende toon van tenorsaxofonist Mete Erker en het spannende trio van de Roemeense cimbalomspeler Vasile Nedea met de Soedanese percussionist Osama Meleegi en de Palestijnse udspeler Haytam Safia.

De afsluitende set werd aan de jonge veulens van de indierockband Nosoyo gegund, die we komend jaar vast bij DWDD gaan zien.

Corrie van Binsbergen praat alle brokjes en brokken aan elkaar alsof je bij haar thuis aan de tafel zit, gezellig rommelig en nooit vergetend ieders bijdrage te roemen. Stichting Brokken is een van de gelukkigen aan wie subsidie is toegekend, dus volgend jaar komen we allemaal terug.