Fra Fra Sound - Black, Dutch & More

Fra Fra Sound - Black, Dutch & More
bezetting: Andro Biswane gitaar; Robin van Geerke piano; Vincent Henar basgitaar; Michael Simon trompet, bugel; Efraïm Trujillo tenor/sopraansaxofoon, fluit; Carlo Ulrichi Hoop percussie; Walther Muringen slagwerk, Ghasem Batamuntu (gast) stemkunst
opgenomen: E.Studio Weesp en Tattoria Musica Studio, Osnabrück
release: 2010
label: Samponé/Pramisi Records
tracks: 10
tijd: 58:11
door: Robin Austen

‘Black, Dutch and More’ is het nieuwste album van Fra Fra Sound. Waar vorige albums veelal een non-verbale reactie waren op wat er op dat moment gebeurde, is er aan ‘Black, Dutch and More’ een verbaal element toegevoegd in de persoon van Ghasem Batamuntu.

Het instituut Fra Fra Sound bestaat inmiddels drie decennia en mag beschouwd worden als het best bewaarde geheim binnen de wereld van de Afro-Caribische, geïmproviseerde zwarte muziek. Waar het dertig jaar geleden nog ging om improvisaties op en rond voornamelijk kasekothema’s zijn de artistieke en muzikale grenzen inmiddels duidelijk verlegd. Kenmerkend voor het septet is zijn  onuitputtelijke drang naar vernieuwing. Nieuwe informatie en inspiratie opgedaan tijdens vele tournees, in het bijzonder in het Caribisch gebied, het Afrikaanse continent en de Verenigde Staten wordt onderzocht en verwerkt. Dit resulteert in mooie muzikale vervlechtingen, die volgens eigen artistiek inzicht maar altijd met respect worden geïnterpreteerd.

De uit Oakland (Californië) afkomstige saxofonist, stemkunstenaar, percussionist en poëet Ghasem Batamuntu geeft op vier van de nummers acte de préscence. In de vorm van poëzie die wordt voorgedragen op gecomponeerde muziek komen verschillende thema’s aan bod, variërend van de Bijlmerramp in 1992 tot Kid Dynamite, terwijl ook Pim Fortuyn en de beweging van Geert Wilders de revue passeren. De zeven musici tonen hiermee niet alleen waar ze muzikaal voor staan, maar ook dat ze geëngageerd zijn en hun ogen en oren niet sluiten voor wat er om hen heen gebeurt. Zeker als het gaat om belangrijke thema’s als globalisatie, immigratie en de multiculturele samenleving.

Volgens bassist en artistiek leider Vincent Henar zijn dit album en de poëzie verweven met de geschiedenis van de zwarte muziek, wier kracht in turbulente tijden altijd al werd gebruikt om te vechten voor thema’s als gelijke rechten en vrijheid. De kracht van dit ensemble ligt vooral in het feit dat het gedurende de afgelopen decennia een onmiskenbaar eigen geluid heeft ontwikkeld en bij elk nieuw avontuur altijd als zichzelf blijft klinken.

De cd opent met het mooie ‘Anansi the survivor’, een geraffineerd arrangement van een eeuwenoude Afro-Surinaamse volksmythe, die op de verschillende plekken, waar de Afrikaanse Diaspora wortel heeft geschoten onder een andere naam bekend staat. De tien nummers op de cd ademen alle een verschillende sfeer, wat resulteert in een uitgebalanceerd geheel, met prachtige blazersarrangementen, ritmewisselingen en een verrassende dynamiek. Zonder dat het allemaal te doordacht wordt!

Met ‘Black, Dutch and More’ verheft Fra Fra wederom de traditie tot kunst en dat verdient lof en waardering.