Koos Wiltenburg Group – Hands On
CD-RECENSIE
Koos Wiltenburg Group – Hands On
bezetting: Eef Albers elektrische en akoestische gitaar; Leo Janssen tenor- en sopraansaxofoon, klarinetfluit en Afrikaanse fluiten; Mamour Seck percussie; Koos Wiltenburg contrabas, akoestische en elektrische basgitaar; Arno van Nieuwenhuize slagwerk en percussie. Gast: Thomas Zoetelief gitaar.
opgenomen: 2012
release: 2012
label: Fullhouse
tracks: 10
tijd: 56.46
website: www.fullhousemusic.nl
door: Rinus van der Heijden
Wie Koos Wiltenburg niet of nauwelijks kent, doet er goed aan dit album aan te schaffen. De bassist toont er zich als contrabassist en bespeler van akoestische- en elektrische basgitaar en hij doet dat met zo’n voortvarendheid dat het een lust voor het oor is. Bovendien zijn negen van de tien stukken van zijn hand en hiermee bewijst hij ook nog eens een erg interessante componist te zijn.
‘Hands On’ is het tweede album van de Koos Wiltenburg Group. De cd barst uit zijn voegen van de diversiteit. En die verscheidenheid is alleen maar mogelijk door de keuze van musici en de manier waarop zij bij elkaar zijn gebracht. Als je gitarist Eef Albers in je gelederen hebt, dan loop je de kans dat hij de meeste eer naar zich toetrekt. Daar is hier echter geen sprake van: voornoemde eer is gelijkelijk verdeeld over de zes bandleden.
Koos Wiltenburg heeft een indringende manier van basspelen. Hij danst door de eigen composities alsof het niets is, zonder zich nadrukkelijk op de voorgrond te dringen. Maar waar hij zich moet profileren, daar stáát hij ook. Zoals in het stuk ‘Ginza’, waar de bassist vóór de verrichtingen van tenorsaxofonist Leo Janssen uit loopt en zijn verende spel correspondeert met de beste tradities van kanonnen als Stanley Clarke en Jaco Pastorius (wie anders, zou je bijna zeggen).
De kracht van ‘Hands On’ ligt in het collectief dat deze mooie improvisatiemuziek gestalte geeft, in voornoemde diversiteit van de stukken en in de discipline van de bandleden om elkaar gelijkwaardig tegemoet te treden. De aanwezigheid van percussionist Mamour Seck voegt een extra dimensie aan de bassen van Koos Wiltenburg en het slagwerk van Arno van Nieuwenhuize toe. De klarinetfluit en Afrikaanse fluiten van Leo Janssen tonen ten overvloede aan dat jazz het alleen maar kan hebben van alle richtingen waaruit de wind waait. Een prachtalbum!