CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 



Ton van Leeuwen op Toots Thielemans Presents The Thierry Lang Trio: War zou de muziek aangenamer zijn zonder het gewelddadige spel van drummer Marcel Papaux. Van een man…
Frank op Ruins & Remains emotionele ode aan veerkracht van d…: Wordt deze samenwerking ook nog met een album bezegeld?
Ben Korzelius op De aantasting van jazz- en improvisatiemuziek: Beste Bob, In de reacties op deze site lees ik (gelukkig) dat veel radiocollega's van lokale omroepe…
Jan Verwey op De aantasting van jazz- en improvisatiemuziek: Beste Bob en Hans, Des te blijer ben ik met mijn radio-programma "Holland Jazz" voor de Concertzende…
Hans Zuiderbaan op De aantasting van jazz- en improvisatiemuziek: Beste Bob, een doorwrocht verhaal dat bij alle jazzliefhebbers aanslaat. Jazz is een bloeiende intern…
Ab Kroon op De aantasting van jazz- en improvisatiemuziek: Online petitie?
Fred Dekker op De aantasting van jazz- en improvisatiemuziek: Beste Bog Hagen, Een heel goed doortimmerd verhaal. Zelf heb ik zo´n 10 jaar een jazzprogramma via ED…
Anne de Jong op De aantasting van jazz- en improvisatiemuziek: Dag Bob, in grote lijnen eens met je verhaal. Jazz is een belangrijke stroming en verdient het om ges…
 

« Terugkijken voor de t… | Home | Mike del Ferro – The … »

Veel kwaliteit op NSJ 2012 ondanks beeldvorming door NTR


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter
13 Juli 2012

Een interessant artikel. Maar:

De "beeldvorming" komt ook door het NSJ zelf: in alle (radio - ik zit uren per dag in de auto-)reclames worden ook alleen maar popacts genoemd. Over dat NSJ op Curaçao nog maar te zwijgen. Het is fijn dat er kennelijk nog "moeilijke" muziek wordt geprogrammeerd, maar omdat dat kennelijk iets is wat vooral stil gehouden moet worden, zal het niet lang meer duren voordat het NSJ zijn eigen beeldvorming waar maakt.

Verder denk ik niet dat een festival met dit soort uitersten in de programmering veel goeds doet voor het genre als geheel. Ik houd mijn hart vast bij al die drommen die worden "opgevoed" met een totaal verwrongen beeld van wat "jazz" dan wel is: een soort onbegrijpelijke herrie van virtuoze freaks die gelukkig door de genialiteit van mensen als Lenny Kravitz (!), D'Angelo teruggebracht wordt tot een voor normale mensen licht verteerbare swingende soep.

Als je iets goed voor de jazz zou willen doen, dan zou je (juist, ook) de mainstream moeten programmeren, met een paar publiekstrekkers als lekkermakertjes. Maar zoals zo vaak gebeurd wanneer mensen met meer verstand van zaken dan van kunst zich er tegen aan gaan bemoeien: de bijverschijnselen nemen de overhand, met als uiteindelijk gevolg het verdwijnen van datgene waar het oorspronkelijk om begonnen is. De Kuip in A'dam, de Parade - allemaal slachtoffers van figuren die er eigenlijk niet van hielden maar wel kansen zagen er geld mee te verdienen.

Ik denk dat ik ook dit jaar terecht ben weggebleven: aan zo'n organisatie wil ik mijn steun niet geven!

Kurt Schwab, saxofonist, Leiden

kurt schwab (E-mail ) - 13-07-’12 13:48

Sylvana Simons is het dom blondje van de jazz en de uitzendingen van de NTR over North Sea waren inderdaad wederom niet te harden. Vocaal, vocaal, vocaal, pop, funk, disco en nog eens pop. Er zat geen noot jazz tussen.

Het is toch niet te begrijpen dat een programma over North Sea volstrekt voorbij gaat aan de 'artist in recidence' van het festival, de winnaar van de Paul Acket Award, of de jaarlijkse compositie opdracht? In plaats daarvan interviews met de leider van de discoformatie Chic, John Hiat en natuurlijk Trijntje Oosterhuis. En ter zelfverheerlijking had NTR/Radio6 ook nog een 'award' bedacht ten gunste van Maceo Parker, aan elkaar gepraat door popprofessor Leo Blokhuis. Laat me niet lachen.

NTR kan beter ophouden met zijn uitzendingen over North Sea. Het slaat nergens op. Als ik niet beter wist had ik gedacht dat ik naar een samenvatting van Pinkpop zat te kijken.

Bart - 13-07-’12 14:56

Ach, zo'n beetje vanaf het moment dat ze de Concertzender met een pistool tegen het hoofd bijna hebben doodgeknepen snap ik toch al niet meer hoe de publieke omroep denkt over cultuur, radio zelf incluis. Gelukkig zijn er nog mensen als Edwin Rutten. Misschien verwarren ze de muziek jazz met de modekreet jazz. En zo verdwijnt het langzaam uit het collectief geheugen totdat er alleen nog een eenheidsworst te horen is. Als dat de bedoeling is, gaat het uitstekend.

Tampie (E-mail ) - 24-07-’12 18:46

Verondersteld dat de NTR als publieke omroep de taak heeft kunst en cultuur bij de Nederlanders in de huiskamer te brengen, dan heb ik als actieve deelnemer en als bezoeker van het festival een aantal fenomenale en kwalitatief fantatstische concerten bijgewoond die zover ik weet in geen enkele reportage van de NTR zijn voorgekomen. Gezien de door mij veronderstelde publieke taak van de NTR zoals hierboven aangegeven is dat voor mij ronduit teleurstellend.

Herman van Haaren (E-mail ) - 25-07-’12 10:05

Ach, de Hollandse publieke omroep, en de NTR in 't bijzonder, is voor het 90% inhoudelijk nogal wee en truttig. Helaas.
Ik sluit me aan bij alle bovenstaande reacties. Incl. de hulde (van 'Tampie') aan Edwin Rutten.
De EO behoort inmiddels tot de 'core' van het bestel. En voorts is het meehijgen met de commercielen. Dit alles op 'n bedje van een paar netmanagers en kijkcijfers/targets. Het is wel erg veel 'VMBO', 'MAVO' en 'Blokker' wat de klok slaat.

We staan erbij of buiten, en kijken er (niet) naar.

Gut, ik zomp een beetje weg. Sorry. Wie komt met een troostende, hoopgevende opmerking! :)

Martin (URL) - 28-07-’12 18:33

Het jaarlijks terugkerende gezeur over het NSJF is amusement van hetzelfde niveau als mekkeren over de Zomergasten-presentator, Mart Smeets of de aanstaande elfstedentocht.

Onlangs bekeek ik twee VHS-banden van het NSJF 1998. Voor wie het wil weten, toen was het net zo erg. Al die jaren heb ik echter een prima tijd gehad met een passepartout voor drie dagen.

Hebben er in 2012 nog meer mensen genoten van de TV-registratie van het eerbetoon aan Tony Williams, met John Medeski, Vernon Reid, Jack Bruce en Cindy Blackman. Toegegeven: het was weer flink doospoelen voor dit pareltje op de Nederlandse televisie. Maar dat zijn we inmiddels toch wel gewend?

Remco Takken (E-mail ) - 20-08-’12 08:04






Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen: