Amsterdam Klezmer Band – Mokum
CD-RECENSIE
Amsterdam Klezmer Band – Mokum
bezetting: Job Chajes altsaxofoon, zang en contrabas; Gijs Levelt trompet; Joop van der Linden trombone en percussie; Janfie van Strien klarinet en zang; Alec Kopyt zang en percussie; Theo van Tol accordeon; Jasper de Beer contrabas, gitaar, banjo en zang.
opgenomen: 20 en 21 juli 2011 in Studio 150 in Amsterdam
release: 2012
label: Essay Recordings
tracks: 16
tijd: 69.57
website: amsterdamklezmerband.com - essayrecordings.com
door: Rinus van der Heijden
De Amsterdam Klezmer Band (AKB) bestaat vijftien jaar en is al die tijd al een constante in de wereld van de Nederlandse geïmproviseerde muziek. Wellicht vragen sommigen zich af of de AKB wel degelijk tot die richting behoort, want het septet speelt toch jiddische- oftewel klezmermuziek? Het muzikale concept is daar inderdaad op gestoeld, maar het orkest dat drie decennia geleden als straat- en feestgezelschap begon, heeft vanaf die tijd het begrip improvisatie tot zijn belangrijkste gereedschap verheven.
De zestien stukken op deze jubileum-cd zijn zorgvuldig uitgezocht en beogen een overzicht te geven van vijftien jaar lief en leed. Een aantal ervan is jarenlang niet verkrijgbaar geweest. Alleen dit facet al zou een reden kunnen zijn om tot aanschaf van de cd over te gaan. Maar de belangrijkste is de prachtige muziek, die enerzijds de beladen geschiedenis van de joden vertelt, maar anderzijds een pleidooi is voor een vrij en onafhankelijk Amsterdam. De titel van de cd verwijst niet voor niks daarnaar: Mokum is niet alleen het ‘bargoense’ synoniem voor Amsterdam, het is ook het jiddische woord voor ‘stad’. En stad dan in AKB’s betekenis van vrijplaats voor vrije geesten, door de eeuwen heen.
De samenstelling van de Amsterdam Klezmer Band maakt dat de muziek zo gevarieerd en vrij vertolkt kan worden als maar denkbaar is. Ieder bandlid brengt zijn eigen afkomst mee, de ene met een conservatoriumopleiding staat naast de andere met alleen de ervaring van de straat. Jazz, funk en latinmuziek is daardoor uiterst naturel door het klezmerconcept van de groep verweven.
De oorspronkelijke feest- en bruiloftmuziek van Oosteuropese joden is ook de basis van de Amsterdam Klezmer Band. Maar zoals diezelfde joden na het ontstaan van de muziek in de negentiende eeuw, alle invloeden die ze tegenkwamen opzogen, zo doet het Amsterdamse orkest dat ook. Weemoed krijgt zeker een plaats, maar ook vrijheid en blijheid komen in dampende passages voorbij. Daardoor is ‘Mokum’ niet alleen een ode aan jiddische muziek, het album is vooral ook een podium voor de vrije visie die eigentijdse musici aan eeuwenoude muziek kunnen meegeven. De Amsterdam Klezmer Band is daar een meester in.