CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 



Hans Dulfer op 50 jaar Bimhuis, maar is er wel reden voor een fees…: Een beetje sparren is best leuk maar als dat hoofdzakelijk onbenul en kinnezinnigheid gaat opleveren …
Erik de Haan op Jazzenzo niet meer welkom bij podia en festivals: Terecht. Zoveel frustratie bij Pluimakers. En zo op de man en vrouw spelend. Keer op keer. Ik snap he…
Pierre Courbois op Jazzenzo niet meer welkom bij podia en festivals: Kunnen jullie niet eens ophouden met al dat stompzinnige gelul? En je niet gedragen als politici ofte…
Eric van 't Groenewout op 50 jaar Bimhuis, maar is er wel reden voor een fees…: Als bovenstaande column niet zo op de persoon was gericht, had het een leuke polemiek kunnen oplevere…
Jo Dautzenberg op Jazzenzo niet meer welkom bij podia en festivals: Toen er niks opzienbarens meer over jazz uit stad en platteland door de pers geschreven werd, er voo…
Bo van de Graaf op Jazzenzo niet meer welkom bij podia en festivals: Ik las als jongen van 16 de "Jazzwereld" (in de Bieb) De ingezonden brieven van o.a. Hans Dulfer, Pé …
Paul Berner op Jazzenzo niet meer welkom bij podia en festivals: Woke-wind? Niets woke aan. Ik denk eerder (te) lange teentjes. Echt een kinderachtige reactie. Het s…
Ed van der Ploeg op Jazzenzo niet meer welkom bij podia en festivals: Hoi Erno, Ik had het artikel van Cyriel Pluimakers nog niet gelezen, nu dus wel. Erg vreemde reactie …
 

« Roy Hargrove voor twe… | Home | Herbie Hancock schrij… »

Rez Abbasi’s Invocation – Suno Suno


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter
11 April 2012

Invloeden van India en Pakistan zijn er weldegelijk te horen in het spel en noten/schalen/timing gebruik... Hier slaat de recensent de plank echt mis. Als je Qawahlli/Sufi zang hoort, hoor je de heel duidelijk de vergelijkingen die Rez Abbasi daarmee in zijn spel maakt en vertaald naar een meer jazzrock idioom. Hierin ligt gevoel besloten. In het openingsnummer, zou je de gitaar/sax thema zo kunnen vervangen door een regelrechte Sufi/Qawahlli zanger. Dat daar een hoekige Monk-achtige solo van Vijay Iyer komt is alleen maar nog mooier, omdat dat juist het contrast weergeeft van de vloeiende thematieken van Abbasi en Mahanthappa.

Mijn mening is dat juist ritmisch het minst de Indiase/Pakistaanse invloeden te horen zijn. Weiss speelt hier niet zozeer met oosterse ritmiek, maar goochelt met ogenschijnlijk simpele 'backbeat's'... die dat dus helemaal niet is. Iets wat je in Mahanthappa's 'Samdhi' ook hoort. Vergelijk maar met de track 'Killer'. Daar is de beat ook ogenschijnlijk een backbeat (met tabla) maar als je goed hoort hoor je polyritmes je om de oren vliegen. Ja, daar is dus tabla te horen (dus Indiaas?! nee, natuurlijk niet ... net zoals iemand zegt muziek met sax of trompet heeft jazz invloeden ...niet dus) Het Karnatak/Indiaase eraan is Mahnathappa's gebruik van noten/schalen en timing. Dat hoor je bij Rez Abbasi en zeker bij 'Suno Suno' heel goed terug. In dit geval dan niet richting Zuid-India en muziek uit de provincies Karnataka en Tamil Nadu, maar muziek uit Pakistan, maar ook Noord-India en Rajastan.

Kortom, Rinus je hebt je huiswerk helaas niet goed gedaan, en niet goed geluisterd. Want deze plaat laat je echt niet los. En daar hoef je echt geen liefhebber van jazzrock te zijn om het lekker warm van te krijgen, of een technische snob te zijn.
Vonden de recensisten van Downbeat en All About Jazz ook. Bij de eerste werd de plaat Editor's Pick and bij All About Jazz werd het bestempeld als een van de beste jazz platen van de afgelopen jaren. Zegt ook wel iets ... ;-)

Mike - 17-04-’12 15:35






Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen: