CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 



Danielle Oosterop op Magisch concert David Murray in Rijkevorsel: De podia kunnen vanaf nu mij bellen Cyriel! En op 10 september as. speelt Murray met Ingebrigt Håker …
arie op Bert Joris – Vol. 3: The Octet Sessions: is dit album ook op cd verschenen?
bert joris op Bert Joris – Vol. 3: The Octet Sessions: beste Cyriel, hartelijk dank voor de mooie woorden! Echter, ere wie ere toekomt: de trompetsolo op …
Derk Sauer op Jazz Orchestra of the Concertgebouw - Threnody: "De slotcompositie vormt een muzikale uitdrukking van de bittere gevoelens over (...) de recente aanv…
rogier ruys op Jazz Museum Rotterdam hommage aan passie en creativ…: Beste , jaren geleden werd ik al vermeld met mijn beeld Moore Music nav. een expo tijdens North Sea j…
Tony op Plichtmatig concert Benjamin Herman Trio met Japans…: Een recensie is een persoonlijke momentopname, geen feitenverslag. Maar goed, wellicht zitten in dit…
Joeke Vriezinga op Sebastian Rochford – A Short Diary: Beste Mathijs, Prachtig album, daar ben ik het helemaal mee eens! Ik stream dit album < via Qobuz > …
Joop Wijnen op Plichtmatig concert Benjamin Herman Trio met Japans…: Hier moet ik Benjamin Herman toch volledig gelijk geven in zijn commentaar, en sta ik er van te kijke…
 

« Roy Hargrove voor twe… | Home | Herbie Hancock schrij… »

Rez Abbasi’s Invocation – Suno Suno


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter
11 April 2012

Invloeden van India en Pakistan zijn er weldegelijk te horen in het spel en noten/schalen/timing gebruik... Hier slaat de recensent de plank echt mis. Als je Qawahlli/Sufi zang hoort, hoor je de heel duidelijk de vergelijkingen die Rez Abbasi daarmee in zijn spel maakt en vertaald naar een meer jazzrock idioom. Hierin ligt gevoel besloten. In het openingsnummer, zou je de gitaar/sax thema zo kunnen vervangen door een regelrechte Sufi/Qawahlli zanger. Dat daar een hoekige Monk-achtige solo van Vijay Iyer komt is alleen maar nog mooier, omdat dat juist het contrast weergeeft van de vloeiende thematieken van Abbasi en Mahanthappa.

Mijn mening is dat juist ritmisch het minst de Indiase/Pakistaanse invloeden te horen zijn. Weiss speelt hier niet zozeer met oosterse ritmiek, maar goochelt met ogenschijnlijk simpele 'backbeat's'... die dat dus helemaal niet is. Iets wat je in Mahanthappa's 'Samdhi' ook hoort. Vergelijk maar met de track 'Killer'. Daar is de beat ook ogenschijnlijk een backbeat (met tabla) maar als je goed hoort hoor je polyritmes je om de oren vliegen. Ja, daar is dus tabla te horen (dus Indiaas?! nee, natuurlijk niet ... net zoals iemand zegt muziek met sax of trompet heeft jazz invloeden ...niet dus) Het Karnatak/Indiaase eraan is Mahnathappa's gebruik van noten/schalen en timing. Dat hoor je bij Rez Abbasi en zeker bij 'Suno Suno' heel goed terug. In dit geval dan niet richting Zuid-India en muziek uit de provincies Karnataka en Tamil Nadu, maar muziek uit Pakistan, maar ook Noord-India en Rajastan.

Kortom, Rinus je hebt je huiswerk helaas niet goed gedaan, en niet goed geluisterd. Want deze plaat laat je echt niet los. En daar hoef je echt geen liefhebber van jazzrock te zijn om het lekker warm van te krijgen, of een technische snob te zijn.
Vonden de recensisten van Downbeat en All About Jazz ook. Bij de eerste werd de plaat Editor's Pick and bij All About Jazz werd het bestempeld als een van de beste jazz platen van de afgelopen jaren. Zegt ook wel iets ... ;-)

Mike - 17-04-’12 15:35






Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen: