Ntjam Rosie – Elle
CD-RECENSIE Ntjam Rosie – Elle
bezetting: Ntjam Rosie zang; Alexander van Popta keyboard; Tuur Moens slagwerk en percussie; Ronald Snijders fluit; Esperanzah zang en gasten als Nathan Allen, Alex Bofanti en Roël Calister
opgenomen: 2010
release: 2011
label: Vision4talent
tracks: 11
tijd: 43.44
website: www.ntjamrosie.com
door: Annemarie Janus
Zangeres Ntjam Rosie heeft als vocaliste en songwriter een enorme groei doorgemaakt. In 2010 won ze de Music Matters Award en mocht daarom een jaar ‘Music ambassador’ van Rotterdam zijn. Zij was te zien in vele tv-programma’s en was succesvol op North Sea Jazz 2011.
Op negenjarige leeftijd kwam ze vanuit Kameroen naar Maastricht, waar ze op haar veertiende haar eerste popliedjes begon te schrijven. Vervolgens verhuisde Ntjam Rosie naar Rotterdam waar ze aan het conservatorium haar muzikale pad verder begon te ontwikkelen. Twee jaar na het uitkomen van haar debuutalbum ‘Atouba’ (2008) voor het Amsterdamse Appletreelabel, brengt Ntjam Rosie een nieuw album uit: ‘Elle’. Een tijdloos album vol jazz en soul met Afrikaanse en Braziliaanse invloeden. Ze heeft zich duidelijk laten inspireren door artiesten als Stevie Wonder, George Duke, Mirjam Makeba, Sade, Eryka Badu en dus is dit album meer Westers dan haar eerste album.
Voor dit album heeft Ntjam Rosie voor het grootste gedeelte het heft in eigen handen genomen en zelf alle teksten geschreven. Tevens heeft ze een groot aantal composities voor haar rekening genomen, al of niet samen met de muzikale talenten Alexander van Popta (keyboard) en Tuur Moens (drums). Gedurende de periode tussen ‘Atouba’ en ‘Elle’ heeft Ntjam Rosie een aantal instrumenten leren bespelen. Daardoor kon ze thuis haar composities schrijven, die vervolgens samen met haar producers Nelson en Djosa in de studio van het juiste ensemble werden voorzien. Voor alle nummers geldt dat ze nieuw zijn. Op ‘Elle’ staan ook een paar Franstalige nummers.
Ntjam Rosie zingt soms ingetogen, soms uitbundig, maar altijd vol bezieling. Het eerste nummer ‘Morning Glow’ begint met prachtige toetsenakkoorden. ‘L’amour’ zingt ze samen met Esperanzah en ook doet ze een stuk met fluitist Ronald Snijders. Dit album straalt enorme rust uit, zodat alle drukte van de dag wegebt als een kabbelend bootje, meegevoerd op de stroom van het water. Zeker niet saai, maar juist experimenteel en zwoel.
De achtergrondzang maakt het geheel zonnig. Vooral door de percussie klinkt haar voorliefde voor latin. Het album is analoog opgenomen en dat zorgt voor de warme sound.