Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

The Kyteman Orchestra - The Kyteman Orchestra

CD-RECENSIE

The Kyteman Orchestra - The Kyteman Orchestra
bezetting: Colin Benders trompet, met strijkers en pauken
opgenomen: 2011
release: 30 maart 2012
label: Kytopia
tracks: 12
tijd: 63:22
websites: www.kyteman.nl
door: Jan Jasper Tamboer




Colin Benders als Kyteman verraste Nederland in 2009 met 'The Hermit Sessions'. De titelloze opvolger is een inhoudelijk al even onverwacht werkstuk, want het heeft een geheel ander gevoel dan het debuut. Hier niet voornamelijk hiphop en jazz, maar klassiek aandoende stukken met veel strijkers en koorzang.

Het album opent met zuiver geblazen solospel van Colin Benders op trompet, in de loop van het nummer aangevuld door violen en pauken, die al een indicatie vormen voor het gezicht van deze plaat. Hoewel Kyteman het begrip uit de naam van het orkest heeft gehaald, heeft hij de hiphop niet helemaal afgezworen, getuige onder meer 'Truth or Dare'. Deze song bevat eveneens een uitgekiende mengeling van klassieke elementen en technoaspecten. Op 'On s'en Fout' hoor je een venijnige, Franstalige rap in een drum and bassachtige setting. Op die gedachten hinkt Benders dus ook nog.

Vaker is de muziek theatraal en opgezwollen met overdadige vocalen en gepolijste strijkers. Het bombastische 'Preaching to the Choir’ lijkt van alle stukken nog het meest op een klassiek werk met solozang in belcantostijl en met koorpartijen van Carmina Burana-achtige proporties. 'The Void' is dan weer het andere uiterste, met zijn eenduidige, lieflijke en dromerige minimalisme. Qua melodieën is hier en daar wat geleend, hoewel je dat ook als citeren kunt beschouwen, al dan niet vanuit het collectieve onderbewustzijn.

Er gaat dreiging uit van de aanzwellende staccato strijkers op 'While I Was Away', maar in plaats van een uitbarsting klinkt opeens het vriendelijke stemgeluid van Hein Bal, alias Pax. Een ontlading komt er alsnog, met pittige koorzang. Het nummer kent fijne wendingen en houdt de spanning prima vast. Doorwerking van de dynamiek wordt niet afgebouwd, maar deze wordt meermalen plotsklaps ingehouden. 'Day One' lijkt de soundtrack van een avonturenfilm, maar refereert ook aan minimal music.

Sommige songs lijken zo uit een musical afkomstig te zijn zoals het melodisch sterke 'Angry at the World', waarin het koor commentaar lijkt te leveren op de solozanger. Het instrumentale '7/8' is een vrolijk intermezzo, een uptemponummer met geslaagde integratie van violen, cello en synthesizers. Het totale resultaat van The Kyteman Orchestra is een kaleidoscopisch geheel met verschillende sferen en stijlen, maar met een overwegend pompeus karakter.

Of de liefhebbers van het voormalige hiphoporkest hierin mee kunnen gaan is nog maar de vraag. Het pleit voor de integriteit van de trompettist dat hij niet zijn grote succes wil exploiteren, maar zijn eigen weg kiest en zich muzikaal wil ontwikkelen. Benders werkt met zijn hoofd uit, wat zijn hart hem ingeeft. Of hij met deze plaat de torenhoge verwachtingen inlost, zal moeten blijken. Misschien heeft Kyteman al een zodanige status bereikt als trendsetter, dat het publiek hem bereidwillig volgt.



The Kyteman Orchestra - The Mushroom Cloud


© Jazzenzo 2010