Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Kepera Trio & Yoram Lachish – Levantasy

CD-RECENSIE

Kepera Trio & Yoram Lachish – Levantasy
bezetting: Yoram Lachish hobo, Engelse hoorn, zurna, shehnai; Rembrandt Frerichs vleugel, shrutibox; Tony Overwater contrabas; Vinsent Planjer slagwerk, tomba
opgenomen: 2009 in Dudok Studio Amsterdam
release: 2012
label: Kepera Records/Challenge
tracks: 12
tijd: 64.16
website: www.levantasy.com - www.challengerecords.nl
door: Rinus van der Heijden


Het Kepera Trio bestond al. Gevormd door Rembrandt Frerichs, Tony Overwater en Vinsent Planjer beijverde het zich om muziek uit het Midden-Oosten - in het bijzonder die uit Arabische en Perzische culturen - meer bekendheid te geven. Individueel hadden de drie musici al banden met deze contreien; Rembrandt Frerichs bijvoorbeeld leefde en werkte als bijna-volwassene een paar jaar in Cairo.

Toen het Kepera Trio in aanraking kwam met de Israelische hoboïst Yoram Lachish veranderde de naam in Levantasy. Een schitterende vondst, want de titel bevat twee begrippen: de Levant – ruwweg het gebied Israël, Jordanië, de Palestijnse gebieden, Libanon, Irak en Syrië – en fantasie oftewel verbeeldingskracht. Beide elementen zijn de bouwstenen van deze werkelijk schitterende cd ‘Levantasy’, waarin Kepera en Lachish oplossen in een ademtocht die vrijwel alle culturen oostelijk van de Middellandse Zee op de meest logische wijze samenvoegt.

‘Levantasy’ is een hogeschoolvoorbeeld van hoe jazz anno nu klinkt. De voor westerse oren niet zo voor de hand liggende klanken van Yoram Lachish zouden bij oppervlakkig luisteren tot de conclusie kunnen leiden dat hier sprake is van een vorm van wereldmuziek. Maar dat zou een verkeerde gevolgtrekking zijn. Wat áchter de Israeliër gebeurt verdient alle aandacht: de inbedding die piano, contrabas en percussie aan Lachish’ blaasinstrumenten verlenen getuigt zó van liefde voor interpretatie en samenvoeging van stijlen, dat het diepe, diepe indruk nalaat.

Naar eigen zeggen wil ‘Levantasy’ laten horen hoe harmonieus Arabische, Perzische, joodse en Westeuropese invloeden kunnen accorderen. Bovendien hopen de vier musici dat hun muziek grenzen opheffend is en als dat zo is, dat zij een zichzelf opgelegde missie hebben volbracht. Dit soort overwegingen hoeft een luisteraar natuurlijk niet bij zijn oordeel over de cd te betrekken. Want het gaat om de ervaring die zijn oren hem meegeven: muziek die kruipt naar ultieme schoonheid, mystiek als klanken uit de Levant, maar wortelend in de aardse vastigheid van jazz-van-de-bovenste-plank.

Lyriek, doorwrochte improvisaties, ongehoorde harmonische structuren, sefardische omleidingen, nieuw ontdekte pianoklanken; allemaal elementen die integere jazz tekenen. Hier liggen ze als de gewoonste zaken van de wereld zomaar voor het oprapen.



Kepera Trio & Yoram Lachish - Showreel


© Jazzenzo 2010