bezetting: Courtney Pine basklarinet en toetsen met o.a. Amanda Drummond altviool; Zoe Rahman piano; Omar Puente electrische viool; Alec Dankworth contrabas; Mark Mondesir slagwerk
opgenomen: 2010 in Holodeck Studio’s Londen
release: 2011
label: Destin-E-Records
tracks: 13
tijd: 73.03

De Britse rietblazer Courtney Pine heeft als leidraad voor zijn nieuwste album het werelddeel Europa genomen. Hij maakt onder meer een muzikale rondreis door Scandinavië, de Britse eilanden, Frankrijk, Spanje, Italië, Rusland en de landen rond de Middellandse Zee. Dit alles om erachter te komen hoe Europa is ontstaan, maar tegelijk ook om aan te geven dat dit werelddeel een stoofpot is van muzikale invloeden en stijlen.

Of hij ze allemaal verwerkt in dit prestigieuze project is niet zeker. Wel dat hij een gedegen studie heeft gedaan naar de maatschappelijke, culturele, filosofische en religieuze ontwikkelingen, die uiteindelijk hebben geleid tot het Europa zoals wij dat nu kennen. Romulus en Remus, twee Afrikanen die volgens de overlevering door wolven zouden zijn opgevoed om daarna de Italiaanse beschaving te stichten openen deze cd. Ook Deuteronomy (de eerste vijf boeken van de bijbel), de Heilige Graal, druïden, Noormannen, Grieken, de Moren, Darwin en Colchians (zwarte Russen) zijn terug te vinden in de titels van de dertien stukken op deze schijf.

Wie het allemaal te theoretisch of te zweverig vindt, kan de betekenis die Courtney Pine aan zijn muziek meegaf, vergeten. Hij of zij gaat gewoon, zonder voornoemde achtergrond luisteren naar hetgeen de Brit te vertellen heeft. Dat is heel wat. Adembenemend eigenlijk. Want hoewel je van Courtney Pine altijd kunt verwachten dat hij zich volledig geeft – zowel op cd als tijdens concerten – gaat hij hier nog een stapje verder. Alleen al de keuze van zijn instrument is opmerkelijk: een cd vol muziek uitsluitend vertolkt op basklarinet. Wie dacht dat hij of zij – in Europa – daarvoor het best terecht kon bij Louis Sclavis, heeft in Pine een nieuwe bron gevonden. Hij onderzoekt en exploiteert werkelijk elk hoekje van zijn instrument, giet de muziek in een duizelingwekkende reeks stijlen en laat bovenal horen dat hij tot de allerbeste improvisatoren van deze tijd moet worden gerekend.

‘Europa’ is daarmee niet alleen een fraai vertellend epos, de cd is tevens een indrukwekkend afgeleide van de indringendste jazz. In al haar facetten.