Ranjit Barot – Bada Boom

Ranjit Barot – Bada Boom
bezetting: Ranjit Barot slagwerk, zang, konnakol, toetsen. O.a. John McLaughlin gitaar; Matthew Garrison bas; Mattias IA Eklundh gitaren; Palakkad Sreeram synthesizer, fluit, zang; Harmeet Manseta toetsen, piano; Sanjay Divecha gitaar; Punya Srinivas veena; The Nirvana String Section en vele anderen.
opgenomen: 2010 in Nirvana Studio, Angel Studio 1, Blue Studio, Muzik Lounge
release: 2010
label: Abstract Logix
tracks: 6
tijd: 47.13

Vanaf de geboorte is jazz een smeltkroes van invloeden. Voorbijgaande aan dit cliché kun je constateren, dat de laatste twee decennia jazzmusici alles uit de kast hebben gehaald om de meest afwijkende én exotische combinaties tussen culturen tevoorschijn te toveren. Vrijages tussen westers georiënteerde jazz en Indiase muziek zijn er al ruim een halve eeuw; de Indiase percussionist Ranjit Barot doet een nieuwe poging met deze cd.

Hij heeft daarbij naar eigen zeggen één belangrijke doelstelling: oost en west bijeen brengen. Maar hadden eerdere onderzoekers dat ook niet? Bijvoorbeeld gitarist John McLaughlin en Zakir Hussain, twee musici van importantie die zich op dit terrein danig hebben onderscheiden. Beiden spelen op dit album mee, zij het in een bescheiden rol. Datzelfde geldt overigens ook voor de veelheid aan muzikanten, waarvoor leider Ranjit Barot heeft gekozen.

Barots poging om oost en west muzikaal aaneen te lassen, is slechts gedeeltelijk geslaagd. Op enkele momenten in de zes composities klinkt een eerlijke synthese tussen jazz en Indiase muziek. Dáár vloeien beide culturen organisch ineen en wordt getoond dat muziek feitelijk geen grenzen kent. Maar over het algemeen verzandt Barots experiment in of/of: waar jazz wordt nagestreefd blijft de muziek hangen in voorspelbare jazzrock; waar Indiase muziek opklinkt, luistert zij naar de culturele condities die haar tekent. Jammer, want al hoef je niet altijd op zoek te zijn naar nieuwe richtingen, té platgetreden paden kun je beter uit de weg gaan.

De enorme stoet aan musici die voorbij trekt, heeft ook al niet kunnen bewerkstelligen dat Ranjit Barots integere bedoelingen hun doel hebben bereikt. Waarschijnlijk omdat hun individuele inbreng niet stevig genoeg is geweest. Met minder musici, die wél sterker zijn om het snijvlak tussen twee culturen weg te poetsen, was Barot zeker succesvoller geweest in zijn pogingen.