Marcus Miller – Tutu Revisited featuring Christian Scott
CD/DVD-RECENSIE
Marcus Miller - Tutu Revisited featuring Christian Scott
bezetting: Marcus Miller bas, basklarinet; Christian Scott trompet; Alex Han saxofoon; Federico Gonzalez Peña keyboards; Ronald Bruner drums
opgenomen: 2009, live, Lyon Auditorium, Frankrijk
release: mei 2011
label: Hannibal LLC & Dreyfus Jazz
tracks: 12 (2 cd’s) + 12 (dvd)
tijd: cd’s ca 136 minuten (dvd idem)
website: www.marcusmiller.com - www.christianscott.tv
door: Erno Elsinga
Naast talloze andere projecten toerde bassist Marcus Miller in de afgelopen twee jaar eveneens met zijn project ‘Tutu Revisted’, het Miles Davis-album uit 1986 dat grotendeels op het conto kwam van Miller. De bassist schreef het merendeel van de stukken, bespeelde zo’n beetje alle instrumenten op ‘Tutu’ en hij produceerde het album. Drummachines en elektronica domineerden, de trompet van Miles stond centraal. Apartheid bestond nog in Zuid-Afrika.
Miles Davis wist als geen ander het tijdsbeeld waarin hij leefde te vertalen naar zijn muziek. Het was daarom voor Miller als vanzelfsprekend een ‘herziene’ versie van Tutu te brengen met jonge musici. De keuze voor trompettist Christian Scott (1983) is een sublieme. De nog jonge trompettist met vijf albums op zijn naam - in 2010 winnaar van de Paul Acket Award, genomineerd voor een Grammy - is wereldwijd een sensatie.
Miller’s virtuositeit en Scotts sublieme klankbehandeling gaan uitstekend samen. Scott imiteert niet, maar zijn geluid doet bijzonder denken aan dat van Miles. Het op funk en R&B geïnspireerde 'Tutu' heeft in ‘Revisited’ niet aan kracht ingeboet. De gortdroge, strakke knallen van slagwerker Ronald Bruner doen de drumcomputer vergeten. De door Miles zo geliefde synthesizer uit diens ‘elektrische periode’ wordt door Federico Gonzalez Peña met mate ingezet, slechts de herkenbaarheid dienend.
In dezelfde bezetting werd ‘Tutu Revisted’ op 9 december 2009 in Paradiso uitgevoerd. Voor de opnamen van het dubbelalbum en de volledige concertregistratie op dvd werd gekozen voor een concert enkele dagen later, op 22 december in het Franse Lyon Auditorium. Aangevuld door enkele niet-Tutu-nummers zoals Duke Ellington’s ‘In a sentimental mood’ en Miles Davis’ ‘Jean-Pierre’ en ‘Aida’, trekt het volledige repertoire van ‘Tutu’ aan de luisteraar/kijker voorbij. De boomlange Miller, zo nu en dan op kalme, maar gedecideerde wijze het ensemble dirigerend, demonstreert meerdere malen zijn fantastische, razendsnelle slaptechniek, ruilt zijn basgitaar een enkele keer in voor de basklarinet voor een priemende solo, en geeft bovendien de overige bandleden ruim baan voor open doekjes. Zoals aan Christian Scott die op fenomenale wijze de onnavolgbare sound van de in 1991 overleden Miles Davis, nieuw leven in blaast.