CD-RECENSIE + DVD-RECENSIE

DJ Grazzhoppa’s DJ Big Band + Aka Moon
bezetting: DJ Grazzhoppa’s Big Band: DJ Grazzhoppa, DJ Boulaone, DJ Courtasock, DJ Iron, DJ J to the C, DJ Lamont, DJ Mixmonster Menno, DJ Optimus, DJ Smimooz, DJ Vindictic, DJ XXL, DJ Yzerbeat, DJ Cee Brown, allen draaitafels, Monique Harcum, zang.
bezetting Aka Moon: Fabrizio Cassol altsaxofoon, Stéphane Galland basgitaar, Michel Hatzigeorgiou, slagwerk
opgenomen: 13 maart 2007 in Koninklijke Vlaamse Schouwburg Brussel
label: Cypres Records
release: 2010
tracks: 12
tijd: 48.19

Een bigband van dertien DJ´s, dat is een uitvinding van DJ Grazzhoppa, die met een kleinere bezetting een paar jaar geleden aantrad op Jazz Middelheim in Antwerpen. En als ´big band´wordt gezegd, dat bedoelt DJ Grazzhoppa ook een big band. De inclusief hemzelf uit dertien DJ´s bestaande groep speelt als een big band, omdat iedere DJ een deel van de orkestratie voor zijn rekening neemt: de rietblazers, de koperblazers, de ritmesectie enzovoorts.

Deze cd, die live werd opgenomen in Brussel, laat de muzikale samenwerking horen tussen de big band en Aka Moon, België´s meest innovatieve jazzensemble. Na samenwerking met Pygmeeën en muzikanten uit alle delen van de wereld, trad Aka Moon eerder deze maand aan voor een schitterend concert op opnieuw Jazz Middelheim, ditmaal met Babs Sissoko and Black Machine uit Mali. Nieuwe wereldmuziek, maar de samenwerking met DJ Grazzhoppa levert Aka Moon nieuwe orkestmuziek op.

Als er sprake is van DJ´s, dan wordt al snel gedacht aan hiphop. Dat is nu precies wat DJ Grazzhoppa en Aka Moon niet willen. Zij proberen de draaitafel uit zijn bevooroordeelde rol te halen en als zelfstandig instrument in te zetten. Dat lukt volledig. De cd begint met een krakende grammofoonplaat, die het geluid van een Arabische fluit voortbrengt. Na een kort intro, vallen verschillende DJ´s in, waarna ook Aka Moon de muziek binnen glijdt.

De DJ Big Band zorgt voor een uiterst divers geluid. Het blijft een weliswaar aan hiphop en dance gelieerd concept, maar omdat de DJ´s ook schatplichtig zijn aan de improviserende klanken van Aka Moon dienen zij op hun beurt ook hun vindingrijkheid aan te spreken. Spanning is daardoor gewaarborgd en nieuw geluid ook.

De cd gaat vergezeld van een twee uur durende dvd, waarop het gehele concert in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Brussel is te volgen. Voorts zijn een slide show, clips en biografieën van de DJ Grazzhoppa´s Big Band en Aka Moon te bewonderen. Een documentair ´making of´-gedeelte en vrije samples van DJ Grazzhoppa sluiten deze interessante dvd af. Mét de cd heeft de koper een prachtig tijdsbeeld van Aka Moon in handen.