Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Interview met Jacob Fred Jazz Odyssey' Brian Haas en Jason Smart

INTERVIEW
door: Mischa Andriessen









Brian Haas. Foto © Jelle van der Hijden.


Jacob Fred Jazz Odyssey valt in eerste instantie op door de merkwaardige naam die ontleend is aan de hilarische film “This is Spinal Tap”; een persiflage op een hardrockgroep. Na lange tijd een geheimtip te zijn geweest, is Jacob Fred Jazz Odyssey het laatste jaar doorgedrongen tot een grotere groep liefhebbers van het avontuurlijke pianotrio.

Net als EST heeft de band een voorliefde voor effectapparatuur. Net als The Blad Plus houdt zij ervan pop- en jazzstandards uit elkaar te halen op geheel eigen wijze weer op te bouwen. De muziek van Jacob Fred Jazz Odyssey draait voor een belangrijk deel om improvisatie. Pianist Brian Haas en bassist Reed Matthis spelen al meer dan twaalf jaar samen en drummer Jason Smart maakt ook al geruime tijd deel uit van de band. Het maakt Jacob Fred Jazz Odyssey tot een perfect ingespeelde groep. Dat was te horen bij de concerten die het trio kortgeleden in Nederland gaf. Het is ook te horen op hun laatste cd “The sameness of difference”. Een toegankelijke, maar kwalitatief zeker hoogstaande cd. Brian Haas en Jason Smart waren gelukkig bereid de eigenzinnige muziek van Jacob Fred Jazz Odyssey nader toe te lichten.

MA: Als ik het goed begrepen heb, komt jullie naam uit de film “This is Spinal Tap”. Jullie zijn bijna constant op tournee. In hoeverre lijkt jullie leven op dat van Spinal Tap?
Brian Haas: Ja, het tourleven lijkt erg op Spinal Tap. In de film heeft de band veel moeite om het podium te vinden, dat gebeurt ons ook vaak. Bovendien blaast Spinal Tap altijd hun drummer op. Wij zijn  nu aan onze vierde drummer toe. Hij is nu meer dan vier jaar bij ons. Ik hoop dat hij niet explodeert!
Jason Smart: Ons tourleven is er erg op vooruit gegaan toen ik vierenhalf jaar geleden bij de band kwam.We eten en drinken gezond en proberen zo veel mogelijk te rusten.

MA: Dan een paar vragen over de kunst van het improviseren. Bereiden jullie je op een bepaalde manier voor op een concert of een opnamesessie? Moet je erg geconcentreerd of juist erg losjes zijn?
Brian Haas: We concentreren ons erg hard op het los en relaxed zijn.
Jason Smart: Ik zie ons zoals het publiek ons ziet; als improviserende muzikanten. Ik probeer relaxed en gefocussed te zijn op het ogenblik zodat ideeën vanuit dat creatieve collectief dat God heet, kunnen vloeien.

MA: Waarschijnlijk is improvisatie het belangrijkste element in jullie muziek. Is het op een of andere manier mogelijk om uit te leggen hoe dit werkt? Is het uitsluitend gebaseerd op luisteren en horen of zien jullie bijvoorbeeld ook beelden?
Brian Haas: We luisteren gewoon naar elkaar en hebben een muzikale conversatie.
Jason Smart: Mijn beeld van improvisatie is gebaseerd op een geconcentreerd bewustzijn en een gespreksgerichte houding. Net als in een gesprek met iemand gebruik je het totaal van je ervaringen tot op dat moment.










Jason Smart. Foto © Jelle van der Hijden.


MA
: Werken jullie wel eens met gastspelers? Ik kan mij voorstellen dat het moeilijk is om met anderen te spelen omdat jullie al zo lang bij elkaar zijn en zo’n hechte band zijn.
Brian Haas: Het tegenovergestelde. Wij spelen heel makkelijk met anderen omdat wij goed luisteren.
Jason Smart: Wij hebben graag gasten zolang zij het beste wat zij in zich hebben aan de muziek geven en begrijpen wat wij proberen te bereiken.

MA: Op jullie laatste cd “The Sameness of Difference” improviseren jullie op veel  popsongs. Hoe doen jullie dat? Analyseren jullie het lied grondig of gebruiken jullie de melodie als vertrekpunt en zien jullie wel waar jullie uitkomen?
Brian Haas: Wij doen het allebei; analyseren en improviseren.
Jason Smart: Mooie melodieën en harmonieën vinden en onze draai aan een nummer geven zonder het op een negatieve manier te veranderen.

MA: Welke nummers, pop of andere, willen jullie in de toekomst beslist opnemen?
Brian Haas: “Windows” van Chick Corea
Jason Smart: Ik weet het niet zeker voor de toekomst er is, maar iets van Joni Mitchell zou leuk zijn.

MA: Een van de nummers op “The Sameness of difference” heet “Halliburton Breakdown”, wat natuurlijk refereert aan het bedrijf van vice-president Dick Cheney. Zien jullie jezelf  op een of andere manier als een politieke band?

Manager Kevin Haas breekt in: Kijk op de winkelpagina van www.jfjo.com voor bumperstickers.

Brian Haas:  Ja, Amerika verbergt de waarheid. De waarheid is politiek.
Jason Smart: Wij hebben een mening over politiek net als iedereen, daarom proberen wij iedereen aan te moedigen om zelf op onderzoek uit te gaan en een eigen mening te vormen.

MA: Vorig jaar verscheen Stuart Nicholsons “Is jazz dead (or has it moved to another address?)” dat veel aandacht in de pers kreeg vanwege de harde kritiek die erin geuit wordt op de organisatie van de jazzscene in de VS. Hoe is de toestand in Amerika volgens jullie. Zijn er genoeg plaatsen om op te treden?
Jason Smart: Je moet zalen zien te vinden die op een project by project basis voor je werken. Wij spelen in jazz-zalen, op colleges, in auditoria en in meer rock georiënteerde zalen. Je moet op onderzoek uitgaan en zalen vinden die bij je band passen.
Brian Haas: Amerika is de jazzhoofdstad van de wereld. Wij spelen vaak. Er zijn bijna te veel plaatsen om te spelen. Wij hebben twaalfeneenhalf jaar bijna onafgebroken door de V.S. getoerd. Europa is opwindend omdat de mensen er goed lijken te luisteren, maar wij willen over heel de wereld optreden. De oost- en westkust van Amerika luistert net zo goed als Europa. Wij spelen graag in Brazilië, Finland en Nederland. Ik speel jazz voor mijn beroep. Jazz heeft geen adres. Jazz is een spirituele expressie die overal op de wereld leeft. Jazzschrijvers zouden niet meer over jazz moeten schrijven, maar zouden jazz moeten gaan spelen.

MA: Tot slot, ik weet dat het eigenlijk mijn werk is, maar hoe zouden jullie de muziek van JFJO omschrijven voor iemand die jullie nog nooit heeft gehoord?
Brian Haas: Geïmproviseerde muzikale conversatie.
Jason Smart: Wij proberen open-minded muziek te maken door de invloeden van alle drie de leden te gebruiken. Wij improviseren veel en hebben een diep respect voor de jazztraditie. In onze levens zijn er verschillende stijlen van pure, uit-het-hartmuziek waar wij op voortbouwen. Wees trouw aan jezelf dan komt het vanzelf goed.


© Jazzenzo 2010