Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Ben van Gelder houdt van een breed spectrum

INTERVIEW
beeld: Hans Reitzema
door: Rinus van der Heijden







Ben van Gelder ontving afgelopen woensdag in het Bimhuis uit handen van juryvoorzitter Peter Krom de Deloitte Jazz Award 2007. Rik Mol en Rembrandt Frerichs kijken toe.

Al ben je pas achttien jaar oud, toch kun je dan al een heel leven met jazz bezig zijn. Het is altsaxofonist Ben van Gelder overkomen. Zijn vader is eigenaar van de landelijk bekende, in Groningen gevestigde platenzaak Swingmaster, zijn moeder heeft een klassieke conservatoriumopleiding achter de rug. Thuis altijd muziek aan, op je zevende al mee naar concerten en vanaf je twaalfde zelf spelen. Is het dan vreemd dat je op je achttiende de Deloitte Jazz Award op zak steekt?
Ja, toch wel, vindt de prijswinnaar er zelf van. “Ik ging woensdagavond vrij blanco de finale in. Ik gunde het Rembrandt (Frerichs, piano) en Rik (Mol, trompet) evenzeer. Maar ik werd het, ik ben er wel vereerd mee.”


Net als met de eerdere prijzen die hij in de wacht sleepte. Hij was ooit winnaar van het Prinses Christina Concours en twee jaar geleden won hij als tweede Europeaan de Clifford Brown/Stan Getz Award. Wordt prijzen binnenhalen zo geen makkie? “Nee hoor”, haast hij zich te zeggen. “Ik verbaas me er niet over hoe goed ik ben, natuurlijk niet. Ik probeer alles te doen uit naam van de muziek. En als er dan prijzen voorbij komen, is dat heel mooi. Maar het zegt niets over de muziek. Met de geldbedragen die je dan krijgt – de Deloitte Jazz Award levert Ben van Gelder 20.000 euro op, RvdH – ga je echt niet beter muziek maken. Maar ik kan dat geld natuurlijk wel gebruiken. Sinds vorig jaar augustus studeer ik in New York. Dat is een dure stad. Bovendien kan ik met dit geld misschien wel een cd opnemen.”

In het kort even Ben van Gelders muzikale levensloop. Zoals gezegd begon hij zes jaar geleden zelf te spelen. Wellicht geïnspireerd door broer Gideon, die piano speelt. “Hij was ook altijd bezig met jazz”, licht Ben toe. “Ikzelf ging klassiek pianoles nemen. Tot ik op een keer Benjamin Herman hoorde. Dat was zo gaaf, dat wilde ik ook gaan doen.”









Bloemen en prijzen voor de finalisten van de Deloitte Jazz Award Rik Mol, Ben van Gelder en Rembrandt Frerichs.


Van overbuurman Jorg Kaay kreeg hij één les saxofoonspelen, hij bezocht de muziekschool, kreeg zelfs wat les van Benjamin Herman en van Ferdinand Povel. Vervolgens ging Ben van Gelder op zijn vijftiende naar het conservatorium in Amsterdam voor een tweejarige vooropleiding. Om vorig jaar naar New York te verhuizen om te gaan studeren aan de New School University. “Deze universiteit heeft ook een conservatorium. Er wordt klassiek onderwezen, maar het is vooral een van de grotere opleidingen in Amerika voor jazz. Ze hebben er een fraai en open lesprogramma. Dat sprak en spreekt me erg aan.”

In New York heeft Ben van Gelder een eigen kwartet met medestudenten. Hij speelt er regelmatig met in Nederland onbekende jazzmusici. Maar als er een concert wacht in Nederland, dan reist hij af. “Als ik met Gideon speel, heet het gewoon het Van Gelder Quartet. Anders het Ben van Gelder of Gideon van Gelder Quartet. Het is allemaal niet zo heel vast.” Aan een omschrijving van de muziek van het kwartet waagt hij zich niet. “Dat is niet in woorden uit te drukken. Ik heb nog veel uit te zoeken. En om onze muziek nu al in een hokje te stoppen, vind ik voorbarig.”

Als je pas drie jaar een professionele muziekstudie volgt, is de conclusie gerechtvaardigd, dat er op dit niveau sprake moet zijn van een natuurtalent. "Mensen vergeten hoeveel ik ervoor doe. Ik studeer elke dag vijf uur, al vanaf mijn veertiende. Misschien heb ik wel aanleg, maar die komt niet zomaar aanwaaien."


Vijf uur
studie per dag, maar er is meer muziek. Die van anderen bijvoorbeeld. "Mijn voorbeelden zijn Simon Rigter en Ferdinand Povel, maar ook Dick Oats. Iedereen kan trouwens mijn voorbeeld zijn, ik luister alles door elkaar. Coltrane, Parker, Gil Evans, alles. Ik houd van een breed spectrum. Dus niet alleen saxofonisten, maar ook klassiek. Debussey en Ravel bijvoorbeeld mag ik graag horen."


© Jazzenzo 2010