Concert Philip Harper vluchtig tussendoortje

CONCERTRECENSIE. Jazzweekend Bergen op Zoom, Philip Harper en Edgar van Asselt, 3 juni 2007
door: Koen Graat

Een verplicht tussendoortje. Dat was wat het optreden van de Amerikaanse trompettist Philip Harper en de Nederlandse pianist Edgar van Asselt uitstraalde. Het duo speelde zondagmiddag tijdens Jazzweekend Bergen op Zoom een setje van zo’n 45 minuten. ‘Het genoegen was kort’, zo omschreef Van Asselt het concert na afloop. Daar had hij gelijk in, hoewel het genoegen zeker niet naar meer smaakte. Het was allemaal te plichtmatig wat er op het podium gebeurde.

Zonder het volume en het vangnet van een complete band, hebben duo-optredens vaak iets spannends en intiems, maar ook iets fragiels. Daarbij is het te hopen dat beide musici elkaar uitdagen en opzwepen naar grotere hoogten. Die intentie leken Harper en Van Asselt niet echt te hebben. Natuurlijk was de ambiance waarin het duo optrad niet ideaal. Vanwege het fragiele karakter van duo-concerten, zijn de omstandigheden van belang.

Het podium op het Beursplein in Bergen op Zoom stond in de richting van de terrasjes. Voor het publiek was het prima toeven met een drankje en een flinke dosis zon. De levendigheid en luidruchtigheid op het terras gingen wel ten koste van het concert. Het optreden had soms meer weg van een achtergrondschnabbel waarbij de muziek op de tweede plaats kwam. Bij een groot blaasorkest is zo’n buitenconcert geen enkel probleem, maar wanneer een pianist en een trompettist samen een verhaal willen vertellen, is al die drukte hinderlijk.

Het optreden mocht dan wat plichtmatig ogen, in zijn solo’s liet Harper wel horen dat hij fantastisch trompet kan spelen. De Amerikaan die in het verleden deel uitmaakte van Art Blakey’s Jazz Messengers heeft een zwoel, warm geluid. Wanneer hij met demper speelt, doen zijn ingetogen spel en lange noten soms denken aan Miles Davis.

Daar houdt de vergelijking met de bekendste trompettist aller tijden ook wel op. Davis stond bekend om zijn drang naar vernieuwing. Philip Harper houdt met zijn muziek vooral vast aan de jazztraditie. Op het Beursplein speelde hij met Van Asselt wat standaard ballades en lichte swingnummers. Heel degelijk, maar je hoort aan alles dat de man zoveel meer zou kunnen brengen. Ook Van Asselt wist de trompettist niet uit te dagen. Afgezien van de zonnige omstandigheden op het terras zal dit optreden weinig mensen lang blijven heugen.