opgenomen: oktober, november 2006
release: 2007
label: Soundroots
tracks: 10
tijd: 56.53
door: Mischa Andriessen

Saxofonist Dick de Graaf zit vijfentwintig jaar in het vak. Om dat te vieren zijn er deze maand in Lantaren-Venster twee avonden rond zijn muziek geprogrammeerd. Daarbij wordt ook zijn nieuwe cd “Moving Target” aan het publiek gepresenteerd. Net als in voorgaande projecten probeert de Graaf op dit album een brug te slaan tussen jazz en een andere stijlvorm; in dit geval de muziek van Béla Bartók.

De Hongaarse componist heeft wel vaker jazzmusici aan het werk gezet. Zo bestaat er een plaat met de omineuze titel “Round about Bartók” en improviseerde het Amerikaanse trio Change Of Time op Bartóks “Mikrokosmos”, een verzameling pianominiaturen. Dick de Graaf heeft hier zich laten inspireren door een aantal piano- en koorwerken. De muziek van Bartók leent zich tamelijk goed voor jazz vanwege zijn voorliefde voor ritmische structuren en thema’s uit de volksmuziek.

Ondanks de complexiteit van de composities waarop hij zijn eigen stukken heeft gebaseerd, is de Graaf erin geslaagd een zeer toegankelijke plaat te maken met mooie, melodieuze en stevig swingende jazz. De bandleden zijn stuk voor stuk vakmensen en bovendien opvallend  goed op elkaar ingespeeld. Vooral bij de stukken waarin de Graaf sopraansax speelt, valt op hoe fraai zijn toon past bij de kristallen pianoklanken van Jeroen van Vliet, die met zijn melodieuze en speelse benadering sowieso de gedroomde tegenspeler van de Graaf is wiens spel dezelfde kwaliteiten bezit. Het is de jubilaris weer gelukt een geslaagde crossover cd uit te brengen. Een heel mooie prestatie.