Tineke Postma – A journey that matters

Tineke Postma – A journey that matters
bezetting: Tineke Postma – alt- en sopraansax, Randal Corsen, Rob van Bavel, Marc Antoni van Roon – piano, Frans van der Hoeven – bas, Terri Lyne Carrington – drums, Edoardo Righini – gitaar, Morris Kliphuis – French horn, Bart Platteau – fluiten, Tobias Klein – klarinet en basklarinet, Janine Teepen - bassoon
opgenomen: 21 en 22 april 2007, Wisseloord Studio Hilversum
release: juni 2007
label: Foreign Media Jazz
tracks: 11
tijd: 60:52

Tineke Postma bouwt gestaag aan haar status. De achtentwintigjarige alt- en sopraansaxofoniste trad onder andere op met Dianne Reeves, Nancy Wilson, Doug Weiss en Rita Coolidge. Ze speelde voor een uitverkochte Carnegie Hall, toerde in Japan en maakte in Nederland kennis met het Metropole- en Concertgebouworkest. ‘A journey that matters’ is Postma’s derde album en haar eerste voor het kersverse Nederlandse label Foreign Media Jazz.

A Journey that matters is een fraaie plaat waarop intimiteit en vurigheid de balans maken. Voorzien van een goede sound laat Postma horen een verdere stap te maken in spel en compositie. Postma’s composities en arrangementen zijn uitgesproken en harmonieus, wortelend in de jazztraditie maar voorzien van een modern ‘Postma geluid’. Naadloos aansluitend bij de drie niet-Postmastukken op het album, die van Ellington en Billy Strayhorn. Postma’s solo’s zijn brutaal, dynamisch en voorzien van een uitzonderlijke lyriek. Zeker op de sopraan weet Postma zich te onderscheiden.

Tineke Postma maakt op A Journey gebruik van diverse bezettingen waarvan drie in een volledige blazersbezetting en gearrangeerd door Johan Plomp. De eensgestemdheid van de diversiteit in de bezetting wordt knap bewaard door de Amerikaanse drumster Terri Lyne Carrington die op alle tracks vertegenwoordigd is. Ook de begaafde pianisten Marc Antoni van Roon, Randal Corsen en Rob van Bavel hebben een belangrijk aandeel in het welslagen van het album. Corsens solo in het prachtige Bar Celta is adembenemend, evenals de fijnzinnige harmonie tussen sax en het gitaarspel van Edoardo Righini. Kortom, er valt veel te genieten op deze plaat.