CD-RECENSIE
Loet van der Lee Quintet – Rode Hert Sessions Part Two
bezetting: Loet van der Lee trompet en flugelhorn, Gideon Tazelaar tenorsaxofoon, Sebastiaan van Bavel Piano, Cas Jiskoot contrabas, Tim Hennekes drums. Gasten: Lucas Figueiredo Santana altsaxofoon en fluit, Durk Hijma gitaar
opgenomen: 27/29 december 2021, Rode Hert Studio, Roderwolde
uitgebracht: mei 2022
abel: Jazzshop Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 70’06
website: vanderleemusic.com
door: Cyriel Pluimakers
In 2020 bracht trompettist Loet van der Lee (1968) de ‘Rode Hert Sessions’ uit, een album dat kon rekenen op een enthousiaste respons. Nu, twee jaar later, verschijnt een vervolg dat de leider december vorig jaar opgenomen heeft in dezelfde studio. Van der Lee speelt wederom onverdunde hardbop met een team van musici om je vingers bij af te likken. Zo treffen we op tenorsaxofoon Gideon Tazelaar aan, aan de vleugel Sebastiaan van Bavel en achter de drums Tim Hennekes. Gasten zijn altsaxofonist Lucas Santana en gitarist Durk Hijma.
27 aug - Joey DeFrancesco, die in de jaren tachtig het geluid van de Hammond B3 terug in de jazz bracht en uitgroeide tot een fenomeen, is 25 augustus op 51-jarige leeftijd overleden. Een doodsoorzaak is niet bekendgemaakt.
25 aug - Tussen de genomineerden van de Jazzism Edison Publieksprijs bevinden zich dit jaar opvallend veel grote producties. Stemmen kan tot en met 11 september.
CD-RECENSIE
Human Being Human – Equals
bezetting: Esben Tjalve piano, keyboards; Torben Bjørnskov contrabas, elektronica; Frederik Bülow drums
opgenomen: 12-13 maart 2021, Finland Studios, Denemarken
uitgebracht: 17 juni 2022
label: April Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 43’53
website: torbenbjoernskov.dk - esbentjalve.com
door: Mathijs van den Berg
Houd je vast voor weer een Scandinavisch pianotrio. Het Deense Human Being Human rond bassist en componist Torben Bjørnskov is weliswaar nieuw, maar bestaat niet uit beginnende musici. Bjørnskov (1966) draait al heel lang in het circuit mee. De andere twee groepsleden zijn van een jongere generatie, maar verre van bleu. Pianist Esben Tjalve is al enkele jaren actief in de Britse jazzscene, waar hij onder meer samenspeelde met bassist Jasper Høiby. Drummer Frederik Bülow heeft een eigen kwintet; verder kennen we hem van het JAF Trio. Terwijl Tjalve een echte jazzpianist is, experimenteert Bülow graag met andere genres. Bjørnskov wil – getuige de uitgebreide liner notes – met zijn muziek graag een humanistische, positieve boodschap uitstralen.
CONCERTRECENSIE. Keb’Mo, TivoliVredenburg, Grote Zaal, Utrecht, 19 augustus 2022
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers
Keb’Mo (1951), artiestennaam van Kevin Roosevelt Moore vormt een van de meest succesvolle blues artiesten van dit moment. Hij won maar liefst vijf keer een Grammy Award en zijn concerten trekken volle zalen. Zijn stijl is, net zoals dat van collega Robert Cray, postmodern met invloeden uit de folk, rock, pop en country.
Keb’Mo bracht een programma met zijn grootste hits in de Grote Zaal van TivoliVredenburg.
CONCERTRECENSIE. Jazz Middelheim Festival, Antwerpen, 13, 14 en 15 augustus 2022
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers
De toekomst van het Antwerpse Jazz Middelheim Festival staat onder zware druk omdat de subsidie van de Vlaamse overheid is weggevallen. Iets wat ook geldt voor het populaire Gent Jazz. Organisator Bertrand Flamang heeft er de nodige kopzorgen over maar laat weten dat hij zeker niet bij de pakken neer gaat zitten. Ook dit jaar staat er weer een stevig programma en de headliners voor 2023 zijn al vastgelegd.
Van Iggy Pop tot aan Philip Catherine en Jef Neve vulden het podium van Jazz Middelheim.
CD-RECENSIE
OPUS 5 – Swing On This
bezetting: Alex Sipiagin trompet en flugelhorn, Seamus Blake tenorsaxofoon, David Kikoski piano en Fender Rhodes, Boris Kozlov contrabas, Donald Edwards drums
opgenomen: 7 september 2021, Samurai Hotel Recording Studio, Astoria NY
uitgebracht: mei 2022 label: Criss Cross / Challenge Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 60’01
website: crisscrossjazz.com
door: Cyriel Pluimakers
Er zijn van die ensembles die klinken als de bekende klok. OPUS 5 is zo’n band, met in de frontline trompettist Alex Sipiagin en tenorsaxofonist Seamus Blake. Ook de ritmesectie bestaat uit toppers van de New Yorkse scene: pianist David Kikoski, contrabassist Boris Kozlov en drummer Donald Edwards. Het kwintet speelt een actuele versie van de hardbop en klinkt als een reïncarnatie van de fameuze Jazz Messengers van de legendarische Art Blakey: met krachtige thema’s die klinken alsof iemand de voordeur inschopt en solo’s als een ware krachtmeting. Een heerlijk geluid in een tijdperk, waarin veel muzikaal geneuzel ook jazz genoemd mag worden.
CONCERTRECENSIE. Amersfoort World Jazz Festival. Met Blue Sands, Newt, Thomas Pol, Nick Scholten. 7 en 9 augustus 2022
beeld: Ron Beenen
door: Christel Meijer
Maar liefst elf dagen lang presenteert Amersfoort World Jazz een keur aan jazzartiesten op podia verspreid door de stad. Zij die met behulp van Sena recent een album opnamen, betreden de Dutch Jazz Release Stages. Gedurende het festival laten we ons verrassen door vers repertoire van vier jonge, uiteenlopende acts.
Thomas Pol solo, de band NEWT en Blue Sands, een nieuw duo met zangeres Esther van Hees op de planken van Amersfoort Jazz Festival.
9 aug - Tenor- en sopraansaxofonist, componist, dirigent en arrangeur Bernard van Rossum ontvangt dit jaar de Rogier van Otterloo Award. De stimuleringsprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds bestaat uit een compositie-opdracht voor Jong Metropole en een geldbedrag van tienduizend euro.
LP-RECENSIE
Dirk Serries – Solo Acoustic Guitar Improvisations II/III
bezetting: Dirk Serries gitaar
opgenomen: 7 november 2020 (II) & 12 december 2020 (III), Sunny Side Inc. Studio, Anderlecht
uitgebracht: 5 mei 2022
label: new wave of jazz
aantal stukken: 26
tijdsduur: 70’22
website: newwaveofjazz.com/dirk-serries
door: Georges Tonla Briquet
Anderhalf jaar na zijn debuut als solo gitarist op zijn eigen label komt Dirk Serries met een vervolg. Het werd meteen een dubbel vinylalbum.
CD-RECENSIE
Pepper Adams with The Tommy Banks Trio – Live at Room at the Top
bezetting: Pepper Adams baritonsaxofoon, Tommy Banks piano, Bobby Cairns bas, Tom Doran drums
opgenomen: 25 september 1972, Live at The University of Alberta, Student Union, Room at the Top, Edmonton, Canada
uitgebracht: juni 2022
label: Reel to Real
aantal stukken: 7
tijdsduur: 54’42 / 51’26
website: cellarlive.com
door: Cyriel Pluimakers
Pepper Adams (1930-1986) is een van de grootste baritonsaxofonisten van de naoorlogse jazz. Hij werkte bijna met iedereen van naam en faam, maakte maar liefst achttien albums onder eigen naam en was de auteur van zo’n 42 composities. Verder was hij jarenlang de hoeksteen van het fameuze Thad Jones/Mel Lewis Orchestra.
CONCERTRECENSIE. Dinant Jazz Festival, Ciney en Abdij Leffe, Dinant, 28 t/m 31 juli 2022
beeld: Serge Braem
door: Georges Tonla Briquet
Voor deze twintigste editie nodigden ze in Dinant geen sliert aan grote namen uit. Uitzondering was Marcus Miller die dit jaar de peter van het festival was en twee avonden na elkaar optrad. Eigen aan het evenement is dat er nog altijd met slechts een enkel podium gewerkt wordt en dat er geen dj’s zijn die de pauzes hopeloos moeten opvullen met achtergrondmuziek.
Marcus Miller, zanger David Linx met band waaronder trompettist Paolo Fresu waren te zien op Jazz Dinant.
CD-RECENSIE
Eric Ineke 75 - Swinging, Boppin’ and Burnin’
bezetting: Eric Ineke (drums) met diverse begeleiders en solisten*
opgenomen: diverse locaties, tussen april 1968 en mei 2007
uitgebracht: mei 2022
label: Daybreak
tijdsduur: 78’47
website: ericineke.com
door: Cyriel Pluimakers
Ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag verschijnt er een album met opnames uit het archief van drummer Eric Ineke, variërend van een jamsession met trompettist Maynard Ferguson uit april 1968 tot een optreden met Sjoerd Dijkhuizen en Rik Mol uit mei 2007. De cd is letterlijk tot de rand toe gevuld met meer dan fraaie muziek en er is veel moeite gedaan om de geluidskwaliteit overal op te krikken tot een aanvaardbaar niveau. Ineke werd ooit getypeerd als ‘the ultimate sideman’ en met deze productie onderschrijft hij dit.