CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 
» Boy Edgar Prijs eindelijk voor Ack van Rooyen

26 jun - Trompettist en bugelspeler Ack van Rooyen (90) heeft de Buma Boy Edgar Prijs 2020 toegekend gekregen. De bekendmaking vond vrijdag plaats tijdens het online netwerk- en showcase-evenement inJazz vanuit Lantaren Venster in Rotterdam.



 
» Vanaf 1 juli geen limiet aantal bezoekers, mits 1.5 meter

22 jun - Vanaf 1 juli is er geen limiet meer voor het aantal bezoekers dat in een theater of concertzaal mag zijn. Op voorwaarde dat de 1.5 meter onderlinge afstand gehandhaafd wordt. Dat maken bronnen rondom het kabinet bekend, vooruitlopend op de persconferentie van premier Rutte komende woensdag.



 
» Subsidie voor Bimhuis, niet voor Jazz International Rotterdam

22 jun - Als het aan de Amsterdamse Kunstraad ligt, krijgt Bimhuis de komende vier jaar een gemeentelijke subsidie van 1.3 miljoen euro. En als het aan de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur ligt, krijgt Jazz International Rotterdam de komende vier jaar geen gemeentelijke subsidie meer.



 
» Bimhuis na vier maanden weer open

19 jun - Na een lockdown van bijna vier maanden opent het hoofdstedelijke Bimhuis op 4 juli weer de deuren als het van start gaat met de concertreeks Your Saturday Getaway.



 
» Music Meeting en Festival Jazz International bundelen krachten

12 jun - Het vanwege covid-19 afgelaste Music Meeting gaat een samenwerking aan met de edities van Festival Jazz International in Rotterdam en Nijmegen eind oktober. Een aantal artiesten die niet in Nijmegen terecht konden, treden alsnog op. Voor een live publiek.



 
» Basklarinet Festijn in teken van percussie

12 jun - In het Basklarinet Festijn 2020 staat de combinatie van basklarinet en percussie centraal. De vierde editie vindt in november en december plaats in etappes en trekt langs podia  in Groningen, Haarlem, Rotterdam, Amsterdam, Nijmegen, Utrecht, Tilburg en Leiden.



 

Sun-Mi Hong Quintet – A Self-Strewn Portrait

CD-RECENSIE

Sun-Mi Hong Quintet – A Self-Strewn Portrait
bezetting: Alistair Payne trompet, Nicolò Ricci tenorsaxofoon, Young-Woo Lee piano, Alessandro Fongaro contrabas, Sun-Mi Hong drums en percussie, Song-Yi Jeon zang en effecten, Fuensanta Méndez stem
opgenomen: 2019, Fattoria Musico Osnabrück en Bimhuis
uitgebracht: mei 2020
label: Zennez Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 45’49
website: sunmihong.com - zennezrecords.com
door: Cyriel Pluimakers


Slagwerkster Sun-Mi Hong werd geboren in Korea in een streng religieus gezin. Als kind wilde ze niets liever dan drums leren spelen en tegen de wil van haar ouders volgde ze ook nog eens een opleiding aan het Amsterdams Conservatorium. Inmiddels heeft ze zich ontwikkeld tot een van de meest toonaangevende musici van de jonge generatie. In 2018 won ze met haar kwintet de Dutch Jazz Competion, waarna een geslaagde landelijke tournee als Young Vip volgde. Ze beschikt over een elegante en percussieve stijl van drums spelen en is ook compositorisch bijzonder vaardig. Haar debuut ‘Page 1’, dat ze in eigen beheer uitgaf, werd enthousiast ontvangen. Onlangs verscheen haar tweede album ‘A Self-Strewn Portrait’ op het spraakmakende Zennez Records.


Partij voor Kunst en Cultuur

COLUMN
door: Loet van der Lee









Loet van der Lee (1968) is muzikant en concertorganisator.
Foto © Hans Fink.



Voor sommigen is blijkbaar de crisis voorbij. Nou niet voor een muzikant die ook vergunningplichtige evenementen organiseert. Ik zie heel veel collega’s omscholen en nog meer met een uitkering overleven. Echte festivals zijn waarschijnlijk tot diep in 2021 niet aan de orde.


Boy Edgar Prijs eindelijk voor Ack van Rooyen

26 jun - Trompettist en bugelspeler Ack van Rooyen (90) heeft de Buma Boy Edgar Prijs 2020 toegekend gekregen. De bekendmaking vond vrijdag plaats tijdens het online netwerk- en showcase-evenement inJazz vanuit Lantaren Venster in Rotterdam.


L’Âme Des Poètes – Le Métèque

CD-RECENSIE

L’Âme Des Poètes – Le Métèque
bezetting: Pierre Vaiana sopraansaxofoon; Fabien Degryse akoestische gitaar; Jean-Louis Rassinfosse contrabas
opgenomen: april 2019, Igloo Studio, Brussel
uitgebracht: 15 juni 2020
label: Igloo
aantal stukken: 12
tijdsduur: 61’35
website: www.amedespoetes.com
door: Georges Tonla Briquet



Heeft het Franse chanson waarde zonder de teksten? Het jazztrio L’Âme Des Poètes bewijst al een paar decennia van wel, zij het weliswaar met de nodige aandacht voor melodie, harmonie, dat tikkeltje swing en de nodige improvisatie.


Vanaf 1 juli geen limiet aantal bezoekers, mits 1.5 meter

22 jun - Vanaf 1 juli is er geen limiet meer voor het aantal bezoekers dat in een theater of concertzaal mag zijn. Op voorwaarde dat de 1.5 meter onderlinge afstand gehandhaafd wordt. Dat maken bronnen rondom het kabinet bekend, vooruitlopend op de persconferentie van premier Rutte komende woensdag.


Subsidie voor Bimhuis, niet voor Jazz International Rotterdam

22 jun - Als het aan de Amsterdamse Kunstraad ligt, krijgt Bimhuis de komende vier jaar een gemeentelijke subsidie van 1.3 miljoen euro. En als het aan de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur ligt, krijgt Jazz International Rotterdam de komende vier jaar geen gemeentelijke subsidie meer.


GoGo Penguin – GoGo Penguin

CD-RECENSIE 

GoGo Penguin – GoGo Penguin
bezetting: Chris Illingworth piano; Nick Blacka contrabas; Rob Turner drums
opgenomen: 16 – 27 september 2019
uitgebracht: 12 juni 2020
label: Blue Note Records
aantal stukken: 10
tijdsduur:43’49
website: gogopenguin.co.uk - bluenote.com   
door: Mathijs van den Berg



GoGo Penguin is een van de meest innovatieve en toonaangevende bands uit de moderne jazz. Met hun energieke en melodieuze muziek bereikten ze inmiddels een groot publiek en stapten daarmee in de voetsporen van hun grote voorbeeld EST. Vanaf het toetreden van bassist Nick Blacka in 2013 levert de groep een constant hoge kwaliteit waarbij ze steeds meer toegroeide naar een eigen geluid. Dit leek zijn definitieve vorm te hebben gekregen met het geweldige ‘A Humdrum Star’ uit 2018. Met dit nieuwe album, dat geen titel kreeg en waarvan de hoes alleen het logo van de band toont, doen ze er echter nog een schepje bovenop.


Bimhuis na vier maanden weer open

19 jun - Na een lockdown van bijna vier maanden opent het hoofdstedelijke Bimhuis op 4 juli weer de deuren als het van start gaat met de concertreeks Your Saturday Getaway.


Juraj Stanik – Inside Out

CD-RECENSIE 

Juraj Stanik – Inside Out
bezetting: Juraj Stank piano, Frans van der Hoeven contrabas, Roberto Pistolesi drums
opgenomen: 2 en 3 november 2019, MCO Hilversum
uitgebracht: mei 2020
label: Challenge Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 35’01
website: jurajstanik.com - challengerecords.com
door: Cyriel Pluimakers



Juraj Stanik (1969) is een van de beste Nederlandse jazzpianisten. Hij slaagde cum laude voor het Koninklijk Conservatorium, was finalist van het Wessel Ilcken Concours en won met het kwintet Five Up High de Leverkusen Jazz Award. Hij steekt niet onder stoelen of banken dat zijn voorkeur bij bebop en aanverwante stijlen ligt. Staniks nieuwste productie is opgedragen aan Rob Madna (1931-2003), een pianist en arrangeur die ook over onze grenzen op grote waardering kon rekenen. Zo vroeg trompettist Thad Jones hem ooit om mee te spelen met het wereldberoemde Thad Jones /Mel Lewis Orchestra, waarvoor Madna ook een aantal arrangementen mocht schrijven.


Reijseger, Fraanje, Sylla – We Were There

CD-RECENSIE 

Reijseger, Fraanje, Sylla – We Were There
bezetting: Ernst Reijseger cello; Harmen Fraanje piano; Mola Sylla zang, percussie (xalam, m’bira)
opgenomen: 2020
uitgebracht: 4 juli, 2020
label: Just Listen Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 56’29
website: reijsegerfraanjesylla.com - justlisten-records.com
door: Erno Elsinga



Klassiek, wereldmuziek en improvisatie verstrengelen zich in meditatieve en spirituele klanken. Pianist Harmen Fraanje, cellist Ernst Reijseger en zanger en percussionist Mola Sylla verstaan de kunst de luisteraar naar een andere, onbekende wereld te tillen waar avontuur een bevrijding is. Op hun derde album ‘We Were There’, uitgebracht door Just Listen Records, is dat niet anders.


Jon Balke – Discourses

CD-RECENSIE 

Jon Balke – Discourses
bezetting: Jon Balke – piano, sound processing
opgenomen: december 2019
uitgebracht: 15 mei 2020
label: ECM Records
aantal stukken: 16
tijdsduur: 43’43
website: magnetic.no - ecmrecords.com
door: Mathijs van den Berg




‘Discourses’ is de derde soloplaat van pianist Jon Balke. Net als op voorganger ‘Warp’ (2016) vult de Noor het geluid aan met elektronica, die de composities een ruimtelijk karakter geven. Het betreft een conceptalbum en is bedoeld als pleidooi voor meer dialoog in een verharde samenleving vol polariserende retoriek. Het werk bestaat uit zestien miniaturen die titels hebben als ‘the assumptions’, ‘the why’, ‘the how’ en ‘the mutuality’ (alle gespeld met kleine letters) en aanzetten tot reflectie.


I Compani 35 – Fellini 100

CD-RECENSIE 

I Compani 35 – Fellini 100
bezetting: Peter Freijsen en Serena Jansen zang, Paul Vlieks trompet, Arjen Reeser trombone, Bo van de Graaf saxofoons, Frank Nielander tenorsaxofoon, Inga Rothammel baritonsaxofoon, Friedmar Hitzer en Aili Deiwiks viool, Saskia Meijs altviool, Gert Wantenaar accordeon, Leo Bouwmeester Guus Janssen en Kees Molhoek piano en keyboard, Carel van Rijn basgitaar, Arjen Gorter contrabas, Rob Verdurmen en Thomas Jaspers drums
opgenomen: 19 januari 2020, LUX Nijmegen
uitgebracht: mei 2020
label: idisc
aantal stukken: 10
tijdsduur: 66’01
website: www.icompani.nl
door: Cyriel Pluimakers


Inmiddels is het een eeuw geleden dat Federico Fellini (1920-1993) werd geboren, misschien wel de grootste filmregisseur die Italië ooit gekend heeft. Een cineast die niet alleen overvloedig aandacht besteedde aan de beeldende kant, maar ook aan de muziek van zijn films. Samen met componist Nino Rota (1911-1979) vormde hij een soort twee-eenheid die zorgde voor onvergetelijke artistieke ervaringen. De aankondiging van een nieuwe productie, betekende dat de harten van de toeschouwers wereldwijd al bij voorbaat harder gingen kloppen.


Music Meeting en Festival Jazz International bundelen krachten

12 jun - Het vanwege covid-19 afgelaste Music Meeting gaat een samenwerking aan met de edities van Festival Jazz International in Rotterdam en Nijmegen eind oktober. Een aantal artiesten die niet in Nijmegen terecht konden, treden alsnog op. Voor een live publiek.


Basklarinet Festijn in teken van percussie

12 jun - In het Basklarinet Festijn 2020 staat de combinatie van basklarinet en percussie centraal. De vierde editie vindt in november en december plaats in etappes en trekt langs podia  in Groningen, Haarlem, Rotterdam, Amsterdam, Nijmegen, Utrecht, Tilburg en Leiden.


Jeroen van Vliet Moon Trio - Monochromes

CD-RECENSIE 

Jeroen van Vliet Moon Trio - Monochromes
bezetting: Jeroen van Vliet piano, elektronica; Cord Heineking contrabas, elektronica; Mark Schilders drums, analoge effecten
opgenomen: november 2019, Fattoria Musica, Osnabrück
uitgebracht: 1 mei, 2020
label: eigen beheer/Dutch Performing Arts Fund
aantal stukken: 13  
tijdsduur: 56’43
website: www.jeroenvanvliet.com
door: Erno Elsinga



Pianist Jeroen van Vliet (1965) oogst bewondering vanwege zijn lyrische spel dat gevormd wordt door een bijzondere timing, toucher en intonatie. Doordachte klanken in verschillende lagen die sfeervol of groovend tot wasdom komen. Verbonden aan uiteenlopende projecten verschijnt met regelmaat eigen werk zoals het in mei uitgebrachte ‘Monochromes’, het tweede album van Moon Trio met Cord Heineking op contrabas en drummer Mark Schilders.


Ernst Glerum en Jaap Blonk brengen meer dan muziek alleen

2 CD-BOEK RECENSIES
door: Cyriel Pluimakers

Ernst Glerum - Album
bezetting: Ernst Glerum piano, orgel en contrabas, Emilie Glerum xylofoon en zang, Han Bennink snaredrum
opgenomen: thuis, Bimhuis en Conservatorium van Amsterdam
uitgebracht: april 2020
label: Favorit Records
aantal stukken: 23
tijdsduur: 60’17
website: www.ernstglerum.nl



Nu de cd als geluidsdrager allengs uit beeld lijkt te verdwijnen, proberen musici naar nieuwe manieren te zoeken om de aantrekkelijkheid van het medium te vergroten. Uitgaves in boekvorm voorzien van beeldmateriaal vormen een heel wat betere optie dan de liefdeloze plastic doosjes waarmee we al decennialang worden doodgegooid.


Glass Museum – Reykjavik

CD-RECENSIE 

Glass Museum – Reykjavik
bezetting: Antoine Flipo piano, keyboards; Martin Gregoire drums, percussie
uitgebracht: 24 april 2020
label: Sdban Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 39’50
website: glassmuseum.be - sdbanrecords.com
door: Mathijs van den Berg




Het Belgische Glass Museum bestaat uit slechts twee leden: toetsenist Antoine Flipo en slagwerker Martin Gregoire. Op hun tweede release ‘Reykjavik’ brengen ze muziek die zowel verwijst naar de moderne jazz van bands als GoGo Penguin en Portico Quartet als naar de elektronische muziek van Floating Points en Jon Hopkins. Inspiratie wordt verder gehaald uit de natuur, getuige titels als ‘Nimbus’ en ‘Abyss’. Een bezoek aan IJsland maakte veel indruk, vandaar de albumtitel.


Aksak Maboul - Figures

CD-RECENSIE

Aksak Maboul - Figures
bezetting: Marc Hollander toetsen, saxofoon, klarinet, percussie, programming; Véronique Vincent zang; Faustine Hollander bas, gitaar; Lucien Fraipont gitaar; Erik Heestermans drums
opgenomen: maart 2018 - september 2019 in Maboul Manor, Les Ateliers Claus, Studio Pyramide en Studio Mont de Piété
uitgebracht: 22 mei 2020
label: Crammed Discs
aantal stukken: 22
tijdsduur: 75’44
website: aksakmaboul.bandcamp.com - crammed.be
door: Georges Tonla Briquet


Aan de hand van twee spraakmakende platen, ‘Onze Danses Pour Combattre La Migraine’ (1977) en ‘Un Peu De L’âme Des Bandits’ (1980), katapulteerde de Brusselse groep Aksak Maboul zich indertijd naar de top van de alternatieve scene. Daarna niets meer. Tot de kleine opflakkering in 2014 met ‘Ex-Futur Album’. Dat was dan nog een recyclage en bijwerken van onafgewerkt materiaal uit het verleden. Anno 2020 zijn Marc Hollander en Véronique Vincent echter helemaal terug met een heuse dubbel-cd/dubbel-lp. Gewoontegetrouw opnieuw een vervreemdende mix van pop, jazz, prog, elektro, hedendaags klassiek, film en literatuur.


Bel Jazz Fest overtreft alle verwachtingen

CONCERTRECENSIE. Bel Jazz Fest, Flagey Brussel, 29 en 30 mei 2020
beeld: Shamrockraver en Michel van Rhijn
door: Cyriel Pluimakers

Het corona-virus dwingt culturele organisaties en festivals wereldwijd om radicaal het roer om te gooien. In Nederland wordt er veel gezucht en geklaagd, terwijl de meeste horeca en middenstand al voortvarend nieuwe scenario’s hebben ontwikkeld. Sommige podia zetten inmiddels de deur voorzichtig op een kier, anderen proberen de grenzen van de mogelijkheden binnen de nieuwe werkelijkheid op te zoeken.

  
An Pierlé, Mâäk Quintet, De Beren Gieren en vele anderen traden op tijdens het eerste Bel Jazz Fest dat live werd gestreamd.