CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 
» Nederlandse muzikanten in actie tegen klimaatcrisis

23 sep - Zo'n honderd Nederlandse musici gaan tijdens de landelijke klimaatstaking op 27 september in Den Haag de straat op om een muzikaal geluid te geven aan de klimaatcrisis. Verenigd in Musicians for Future worden bekende liedjes als ‘Do it now’ en ‘Who’s gonna stand up’ in orkestrale arrangementen gespeeld.



 
» Bimhuis viert 45-jarig bestaan met trip door de tijd

18 sep - Het hoofdstedelijk Bimhuis, opgericht in 1974, bestaat in oktober 45 jaar. Met een speciale cd-uitgave en drie concerten waarin wordt teruggekeken en vooruitgeblikt wordt dit heuglijke feit van 10 tot en met 12 oktober gevierd.



 
» Veelbelovende Europese jazz op 12 Points Festival in Bimhuis

6 sep - Het van oorsprong Ierse 12 Points Festival wordt dit jaar gehouden in Bimhuis. Het vierdaagse jazzfestival - van 25 tot en met 28 september - presenteert twaalf veelbelovende Europese acts, die aan het begin van een internationale carrière staan.



 
» Film over Miles Davis op 12 september in première

5 sep - De biografische documentaire 'Miles Davis: Birth of the Cool' van regisseur Stanley Nelson, gaat op donderdag 12 september in vijftig bioscopen in Nederland in première waaronder het Nijmeegse LUX, LantarenVenster en Bimhuis.



 

Tom Harrell nog slechts schim van grote musicus

CONCERTRECENSIE. Tom Harrell Quintet, Bimhuis, Amsterdam, 29 september 2019
beeld: Ton van Leeuwen, Dirk Neven
door: Cyriel Pluimakers

Trompettist Tom Harrell (1946) is een meester op zijn instrument, maar gaat al het grootste deel van zijn leven gebukt onder ernstige psychische en inmiddels ook fysieke problemen. Insiders weten dat hij al decennialang lijdt aan schizofrenie en dat hij een bestaan vol ups en downs kent. Het is een wonder dat Harrell nog steeds toonaangevende albums maakt en tournees onderneemt. Nu hij al 73 is, valt het reizende bestaan hem duidelijk steeds zwaarder.

  
Een broze Tom Harrell leverde in Bimhuis een wisselvallig concert af.


Nieuw festival Voois verlegt vocale grenzen

CONCERTRECENSIE. Voois Festival, Jazzkerk, Aartswoud, 28 september 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Begin 1997 won zangeres Francien van Tuinen het Nederlands Jazz Vocalisten Concours in Zwolle. Sindsdien maakte ze een mooie carrière en gaat ze al decennia door voor een van de toppers in de scene. Op diverse conservatoria is ze als docent actief en staat ze dicht bij het vuur van de nieuwste ontwikkelingen. Het bloed kruipt dan ook waar het niet gaan kan en nu staat ze aan het hoofd van haar eigen festival ‘Voois’, in de Jazzkerk van haar woonplaats Aartswoud. Ze heeft gekozen voor een grenzeloze programmering waarin alles van standards tot flamenco en electro funk aan bod komt.

  
María Marín met Tiempos Nuevos, Susanne Abbuehl, en organisator Francien van Tuinen openden onder andere de eerste editie van Voois Festival.


Noah Preminger – After Life

CD-RECENSIE 

Noah Preminger – After Life
bezetting: Noah Preminger tenorsaxofoon, Jason Palmer trompet, Max Light gitaar, Kim Cass contrabas, Rudy Royston drums
opgenomen: 14 september 2018, Systems Two Recording Studios, Brooklyn, New York
uitgebracht: mei 2019
label: Criss Cross Jazz / Challenge Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 59’09
website: noahpreminger.com - crisscrossjazz.com
door: Cyriel Pluimakers


De Amerikaanse tenorsaxofonist Noah Preminger komt de laatste tijd steeds meer onder de aandacht. Preminger is een spirituele blazer met een uniek geluid, dat nu eens een keer niet aanhaakt bij de bekende voorbeelden. Het knappe is dat hij zijn eigen weg heeft weten te vinden en inmiddels ook een degelijke relatie heeft ontwikkeld met het toonaangevende Nederlandse label Criss Cross.


Espen Berg Trio – Free To Play

CD-RECENSIE 

Espen Berg Trio – Free To Play 
bezetting: Espen Berg piano; Bárour Reinert Poulsen contrabas; Simon Olderskog Albertsen drums
opgenomen: 25, 26 november 2018
uitgebracht: 6 september 2019
label: Odin Records / PIAS
aantal stukken: 9
tijdsduur: 50’35
website: espenberg.no - odinrecords.com 
door: Mathijs van den Berg



Het openingsnummer van ‘Free To Play’ van het Espen Berg Trio zet je op het verkeerde been. ‘Monolitt’ is een behoorlijk experimenteel klankbeeld dat sterk afwijkt van de rest van het album. Het is de enige gezamenlijke compositie. Verwacht ook geen introspectieve plaat als de, overigens fraaie, voorganger ‘Bølge’. ‘Free To Play’ heeft, indachtig de titel, een veel meer improviserend en expressief karakter, al is er ook een enkel meer ingetogen stuk.


Make It Jazz Festival moet werken aan publieksopbouw

CONCERTRECENSIE. Make It Jazz Festival, Concertzaal Tilburg, 21 september 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Het Tilburgse Make It Jazz Festival beleefde afgelopen weekend zijn tweede editie. Op vrijdag 20 september waren er optredens in Paradox en 013 en op zaterdag 21 september speelde het evenement zich af in Theaters Tilburg. Sympathiek is dat het festival georganiseerd wordt door jonge musici voor jonge musici. Maar de keuze voor Theaters Tilburg als evenementlocatie is op zijn minst ongelukkig. Zalen liggen veel te ver van elkaar verwijderd en het nogal formele gebouw ademt allesbehalve gezelligheid. Op veel bars pronkt een bordje ‘gesloten’ en een adequate routing is afwezig, zodat het schaars aanwezige publiek voortdurend loopt te zoeken.

  
Gitarist Prashant Samlal, Tijs Claassen Quintet en trompettist Koen Smits die met Jeroen van Vliet optrad op de tweede editie van Make It Jazz Festival in Tilburg.


Nederlandse muzikanten in actie tegen klimaatcrisis

23 sep - Zo'n honderd Nederlandse musici gaan tijdens de landelijke klimaatstaking op 27 september in Den Haag de straat op om een muzikaal geluid te geven aan de klimaatcrisis. Verenigd in Musicians for Future worden bekende liedjes als ‘Do it now’ en ‘Who’s gonna stand up’ in orkestrale arrangementen gespeeld.


Ben van Gelder & Reinier Baas – Mokum In Hi-Fi

CD-RECENSIE

Ben van Gelder & Reinier Baas – Mokum In Hi-Fi
bezetting: Reinier Baas gitaar; Ben van Gelder altsaxofoon
opgenomen: oktober/november 2018, Studio Helmbreker, Haarlem
uitgebracht: 13 september 2019
label: Do You Mind? Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 40’12
website: reinierbaas.combenvangelder.com
door: Erno Elsinga




Reinier Baas en Ben van Gelder beklonken vorig jaar hun jarenlange samenwerking met ‘Smash Hits’, een eerste duoalbum in samenwerking met het Metropole Orkest waarop compositorische hoogtepunten van de twee nog eens werden samengevat in een orkestrale bezetting. Op de opvolger ‘Mokum In Hi-Fi’, een ode aan Amsterdam, ontdoet het duo zich van alle opsmuk en is het louter gitaar en saxofoon die nieuwe composities van beiden vormgeven.


Bonerama - Plays Zeppelin

CD-RECENSIE

Bonerama – Plays Zeppelin
bezetting: Mark Mullins (elektrische) trombone; Craig Klein trombone; Greg Hicks trombone (allen zang); Bert Cotton gitaar; Matt Perrine sousafoon, bas; Alex Joseph Hall slagwerk, zang;
Ivan Neville orgel, clavinet (6, 9); Michael Mullins zang (1)
uitgebracht: 16 augustus 2019
label: Basin Street Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 55’43
website: boneramabrass.com - basinstreetrecords.com
door: David Cohen


Wat krijg je als je drie zingende trombonisten en een ijzersterke ritmesectie los laat gaan op het oeuvre van een van de beste rockbands van de twintigste eeuw? ‘Bonerama Plays Zeppelin’. Als deze titel getuigt van hoogmoed, komt die niet voor de val, maar voor een duizelingwekkende vlucht naar de hoogte. Op dit album versmelten gitaarrock en traditionele blazers-swing tot een organisch geheel dat tegelijkertijd fris klinkt en vanzelfsprekend.


Bimhuis viert 45-jarig bestaan met trip door de tijd

18 sep - Het hoofdstedelijk Bimhuis, opgericht in 1974, bestaat in oktober 45 jaar. Met een speciale cd-uitgave en drie concerten waarin wordt teruggekeken en vooruitgeblikt wordt dit heuglijke feit van 10 tot en met 12 oktober gevierd.


Jazz Tribes: een nieuwe loot aan de stam

INTERVIEW/RECENSIES
door: Cyriel Pluimakers









John Weijers: “Jazz is voor mij een gevoel van buiten de
gebaande paden treden.”  (©privéfoto)



Sinds kort kent de jazzwereld een nieuw internationaal label: Jazz Tribes. Een initiatief van de Amersfoortse culturele ondernemer John Weijers (Hilversum, 1958). In juli jl. werd zijn andere label ZenneZ Records, dat veel Nederlandse en Belgische musici onder zijn hoede heeft, nog overladen met Edisons. Weijers blijkt een gelukkige greep te hebben in de keuze van zijn artiesten en met het nieuwe Jazz Tribes richt hij zich op de Amerikaanse jazz.


Witmer Trio – Intimate Soul

CD-RECENSIE 

Witmer Trio – Intimate Soul
bezetting: Cajan Witmer piano, Han Slinger contrabas, Maarten Kruijswijk slagwerk, Vera van der Bie viool
uitgebracht: mei 2019
label: Sound Liaison / eigen beheer
aantal stukken: 10
tijdsduur: 52’05
website: www.cajan.nl - www.soundliaison.com
door: David Cohen




If it sounds good, it is good’ - deze gevleugelde woorden van Duke Ellington zijn zonder meer van toepassing op de nieuwe opnames van het Witmer Trio. Hier wordt met opzet van ‘opnames’ en niet van een ‘cd’ gesproken, want hoewel de muziek ook bij het trio op cd beschikbaar is, openbaren de tien soulvolle arrangementen hun pracht pas ten volle als ze worden beluisterd in de hoge kwaliteit waarvoor studio Sound Liaison garant staat.


Avishai Cohen & Yonathan Avishai – Playing The Room

CD-RECENSIE 

Avishai Cohen & Yonathan Avishai – Playing The Room
bezetting: Avishai Cohen trompet; Yonathan Avishai piano
opgenomen: september 2018
uitgebracht: 6 september 2019
label: ECM Records / Challenge Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 45’46
website: avishaicohenmusic.com - yonathan-avishai.com 
door: Mathijs van den Berg




Trompettist Avishai Cohen en pianist Yonathan Avishai spelen hun hele leven al samen. De laatste maakt ook deel uit van Cohen’s quartet. Dat ze elkaar hierdoor haarfijn aanvoelen valt op een geweldige manier te horen op de duo-plaat die nu bij ECM uitkomt. De titel ‘Playing The Room’ verwijst naar de Auditorio Stelio Molo RSI in Lugano waar de opnamen precies een jaar geleden zijn gemaakt en die ze de intimiteit van kamermuziek gaf.


Lula Pena en de betovering van het dwalen

COLUMN
door: David Cohen









Rua de São Ciro.


Op 2 augustus leerde ik in Lissabon de magie van het dwalen. Na het bezichtigen van de monumenten in de wijk Belém aan de Taag maakte ik een plan: ik zou gaan wandelen naar de mij bekende Basílica da Estrela, maar de precieze route zou ik slechts in grote lijnen uitstippelen. Het was me al eerder duidelijk geworden dat Lissabon een stad is waar je de mooie dingen vooral vindt door er juist niet naar te zoeken, maar te varen op het toeval. Dat de naam van de beroemde Portugese volksmuziek fado voortkomt uit het Latijnse woord fatum, ‘lot’ en ‘toeval’, is vast geen… nou ja, toeval.


Merel Vercammen op weg naar nieuwe improvisatietaal

CONCERTRECENSIE. Gaudeamus Muziekweek, cd-presentatie The Zoo, met Merel Vercammen, Maya Friedman en Rembrandt Frerichs, TivoliVredenburg, Utrecht, 9 september 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De klassieke violiste Merel Vercammen is een musicienne die het avontuur opzoekt. Enige tijd geleden had ze een succesvol ensemble met saxofonist Ties Mellema en harpist Remy van Kesteren: Trio42. In het kader van de Gaudeamus Muziekweek presenteert ze haar nieuwe dubbel-cd ‘The Zoo’ voor het TRPTK-label waarop ze duo’s vormt met celliste Maya Fridman, zangeres Bernadeta Astari, saxofonist Ties Mellema, accordeonist Wilco Oomkes, organist Jaap Zwart, vibrafonist Vincent Houdijk en de pianisten Tobias Borsboom en Rembrandt Frerichs.

  
Violiste Merel Vercammen presenteerde in Utrecht samen met pianist Rembrandt Frerichs en celliste Maya Fridman haar nieuwe dubbel-cd The Zoo.


Max Stadtfeld – Stax

CD-RECENSIE 

Max Stadtfeld – Stax
bezetting: Max Stadtfeld drums; Matthew Halpin tenorsaxofoon; Bertram Burkert gitaar; Reza Askari contrabas
opgenomen: 4 december 2017, 28 februari 2018
uitgebracht: 2 augustus 2019
label: ACT / Challenge Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 55’47
website: www.max-stadtfeld.de  - www.actmusic.com 
door: Mathijs van den Berg



‘Young German Jazz’ is een serie uitgaven van ACT waarin eerder namen verschenen als Michael Wollny, Julian en Roman Wasserfuhr en de jazzfunkband Mo’ Blow. De nieuwste uitgave is een album van de 26-jarige drummer Max Stadtfelt, die weer les heeft gehad van Michael Wollny. Zijn bandleden ontmoette Stadtfelt op de Hochschule für Musik und Theater in Leipzig. Samen vormen ze ‘Stax’ (spreek uit als ‘schtaks’), een verbastering van Stadtfeld’s naam.


Veelbelovende Europese jazz op 12 Points Festival in Bimhuis

6 sep - Het van oorsprong Ierse 12 Points Festival wordt dit jaar gehouden in Bimhuis. Het vierdaagse jazzfestival - van 25 tot en met 28 september - presenteert twaalf veelbelovende Europese acts, die aan het begin van een internationale carrière staan.


Film over Miles Davis op 12 september in première

5 sep - De biografische documentaire 'Miles Davis: Birth of the Cool' van regisseur Stanley Nelson, gaat op donderdag 12 september in vijftig bioscopen in Nederland in première waaronder het Nijmeegse LUX, LantarenVenster en Bimhuis.


Claudio Jr de Rosa - Forces

CD-RECENSIE 

Claudio Jr de Rosa - Forces
bezetting: Claudio Jr de Rosa tenorsaxofoon; Xavi Torres piano; Mauro Cottone contrabass; Augustas Baronas drums
opgenomen: 2 januari 2019, Studio Elettra, Calvi dell’ Umbria
uitgebracht: juni 2019
label: Egea Music
aantal stukken: 9
tijdsduur: 55’09
website: www.claudiojrderosa.com
door: Cyriel Pluimakers



Met zijn eerste cd ‘Groovin Up’ vestigde de uit Italië afkomstige saxofonist Claudio Jr de Rosa (1992) definitief zijn naam binnen de Nederlandse scene. Met zijn volle toon, soepele stijl en kennis van de jazztraditie wist hij meteen te overtuigen. Zijn nieuwe productie ‘Forces’ vormt een fraai vervolg op zijn geslaagde debuut waarop hij zowel op sopraan- als tenorsaxofoon te horen was.


Ilmiliekki Quartet – Land Of Real Men

CD-RECENSIE

Ilmiliekki Quartet – Land Of Real Men
bezetting: Verneri Pohjola trompet; Tuomo Prättälä piano; Antti Lötjönen contrabas; Olavi Louhivuori drums
opgenomen: 27 februari 2018
uitgebracht: 26 april 2019
label: We Jazz Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 57’43
website: www.wejazz.fi
door: Mathijs van den Berg



Het Finse Ilmiliekki Quartet is zo lang van de radar verdwenen dat de liner notes bij hun nieuwe album ‘Land Of Real Men’ een uitgebreide verantwoording van deze absentie van dertien jaar bevatten en tegelijk het geheugen opfrissen. Het laatste in het kort: de groep begon stormachtig door in 2002 de Young Nordic Jazz Comets-competitie te winnen. Al snel volgden diverse buitenlandse tours en vestigde de band haar naam als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de moderne Finse jazz.