CD-RECENSIE
Das Kapital – Vive La France
bezetting: Daniel Erdmann tenor- en sopraansaxofoon; Hasse Poulsen gitaar, mando gitaar; Edward Perraud drums, electronics
opgenomen: 18 – 22 juni 2018, Studio Gil Evans, Amiens
uitgebracht: 2019
label: Label Bleu
aantal stukken: 12
tijdsduur: 63’25
website: www.das-kapital.com
door: Georges Tonla Briquet
De zwaar beladen groepsnaam Das Kapital en de al even veelbeduidende titel 'Vive La France' is de nieuwste cd van dit internationaal trio dat al vijftien jaar actief is. Ook muzikaal gooien ze heel wat heilige huisjes omver. Een manifest over de hele lijn.
CONCERTRECENSIE. Benny Golson Quartet, Bimhuis Amsterdam, 27 mei 2019
beeld: Olga Beumer
door: Marko van der Wal
Het interview dat Benny Golson voorafgaand geeft is slechts een voorproefje voor de anekdotes die hij later die avond zal ophalen. Hij gaat gedoseerd in op de vragen van saxofonist en journalist Koen Schouten. Golson lijkt zowaar verrast en ontroerd wanneer er een filmpje van zijn grote voorbeeld Arnett Cobb verschijnt. De beelden uit de jaren veertig, van sleutelfiguren uit de hoogtijdagen van de bebop, zorgen ervoor dat we meteen op een trip down memory lane gaan.
Tenorsaxofonist Benny Golson gaf in Bimhuis een eenmalig concert in Nederland.
28 mei - Sanne Rambags, Jazz Orchestra of the Concertgebouw, en de samengestelde platenreeks ‘Functional Stereo Music’ van The Rob Franken Electrification zijn de Nederlandse winnaars van een Edison.
28 mei - Freelance jazz- en popfotograaf Frans Schellekens is op 65-jarige leeftijd overleden. Schellekens fotografeerde onder meer voor de Volkskrant, Nieuwe Revu, Vrij Nederland en NRC Handelsblad.
27 mei - Met onder meer Joan Baez, John Zorn, Gregory Porter, Diana Krall, Sting en Fred Hersch op het affiche belooft Gent Jazz Festival dat van 29 juni tot en met 9 juli gehouden wordt aan de Bijlokesite, weer volop spektakel.
27 mei - Het Groningse jazzfestival Jazz te Gast in het dorp Zuidhorn heeft met de New Yorkse pianist Ethan Iverson en de Friese saxofoniste Marike van Dijk twee artistiek leiders in huis. Op zaterdag 15 juni is het resultaat te bewonderen.
27 mei - Een jubileum in de Amsterdamse Studio/K: woensdag 29 mei wordt met speciale gasten het tienjarig bestaan van de sessieavonden aldaar gevierd. Een initiatief van drummer Felix Schlarmann.
CD-RECENSIE
Ruud Breuls - Simon Rigter Quintet – Rise and Shine
bezetting: Simon Rigter tenorsaxofoon, flugelhorn; Jos Machtel contrabas; Marcel Serierse drums; Ruud Breuls trompet; Karel Boehlee piano, fender rhodes
opgenomen: 2-3 januari 2019
uitgebracht: 3 mei 2019
label: Challenge Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 59’26
website: simonrigter.com - challengerecords.com
door: Mathijs van den Berg
Geen nieuwlichterij deze cd van het Ruud Breuls-Simon Rigter Quintet, ‘Rise and Shine’. Dat is niet verbazingwekkend gezien de achtergrond van de protagonisten. Breuls, solotrompettist bij het Metropool Orkest en bij de WDR Big Band, is sterk beïnvloed door de hardbop van Clifford Brown, Freddy Hubbard en Cees Smal, van wie hij les had. Ook saxofonist Simon Rigter, die deel uitmaakt van het Jazz Orkest van het Concertgebouw, richt zich naar eigen zeggen wat zijn muzikale voorkeur betreft vooral op het verleden. Beide muzikanten kunnen elkaar op deze opnamen dus prima vinden.
CD-RECENSIE
Rita Hovink – Love Me Or Leave Me
bezetting: Rita Hovink zang; Thijs van Leer fluit; Harry Verbeke tenorsaxofoon; Wim Overgaauw gitaar; Carl Schulze vibrafoon;
Rob van Dijk piano, orgel; Jelle Kikkert contrabas; Erik Gräber drums*
opgenomen: 12,13 en 15 augustus 1969, Phonogram Studio’s
uitgebracht: mei 2019
label: 678 Records
aantal stukken: 15
tijdsduur: 54’35
website: ritahovink.nl - 678records.com
door: Cyriel Pluimakers
Bijna veertig jaar geleden, op 7 september aanstaande, overleed zangeres Rita Hovink. Dit jaar zou ze 75 geworden zijn. Naast een bekend vertolkster van het Nederlandse lied, was ze in het begin van haar carrière ook een jazz-zangeres van formaat. Voor Decca nam ze in augustus 1969 de lp ‘Love Me Or Leave Me’ op met het crème de la crème van de toenmalige scene, zoals gitarist Wim Overgaauw, fluitist Thijs van Leer, tenorsaxofonist Harry Verbeke en pianist Rob van Dijk. Ondanks de hoge kwaliteit bleef het album toentertijd bijna onopgemerkt. Inmiddels worden originele exemplaren internationaal voor astronomische prijzen verhandeld.
IN MEMORIAM
door: Mathijs van den Berg
Cees Schrama op 82-jarige leeftijd overleden.
Foto © Joke Schot.
Woensdag overleed in zijn woonplaats Baarn op 82-jarige leeftijd Cees Schrama. Zijn betekenis voor de jazzmuziek is nauwelijks in woorden te vatten. Schrama was vanaf de jaren vijftig muzikaal actief. Zo trad hij tot in het begin van de jaren zestig op als pianist met het Ted Easton Combo op diverse Amerikaanse legerbases door heel Europa, een heel vrije periode waar hij graag en veel over vertelde. Schrama was sowieso een vat vol anekdotes, die hij tot in de kleinste details kon opdissen. Hij wist van elke plaat en concert de bezettingen.
CD-RECENSIE
Human Feel – Gold
bezetting: Andrew D’Angelo altsaxofoon, basklarinet; Chris Speed tenorsaxofoon, klarinet; Kurt Rosenwinkel gitaar; Jim Black drums & Roli
opgenomen: 2017, Heartcore Studios
uitgebracht: februari 2019
label: Intakt
aantal stukken: 10
tijdsduur: 58’58
website: humanfeel.bandcamp.com - www.intaktrec.ch
door: Georges Tonla Briquet
Andrew D’Angelo, Chris Speed, Kurt Rosenwinkel en Jim Black hebben al een drietal decennia een knipperlichtrelatie waarbij ze ongeveer om de tien jaar bij elkaar komen voor concerten of een opname. Meest recente hoofdstuk in hun onorthodoxe verhouding is deze ‘Gold’.
20 mei - Met een programma dat varieert van post-punk tot en met jazz staat Nijmegen van 8 tot en met 10 juni weer volop in de belangstelling tijdens de 35e editie van Music Meeting.
CD-RECENSIE
Fred Hersch & The WDR Big Band – Begin Again
bezetting: Fred Hersch piano; WDR Big Band o.l.v. Vince Mendoza
opgenomen: 2019, WDR Studios, Koln
uitgebracht: 7 juni 2019
label: Palmetto Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 55’49
website: fredhersch.com - wdr.de - vincemendoza.net
door: Erno Elsinga
Gezien de al jarenlange broze gezondheid van Fred Hersch had de albumtitel ‘Begin Again’ evenzogoed gebruikt kunnen worden voor een willekeurig album van de pianist uit de afgelopen decennia. Besmet met het Hiv-virus en een maandenlange coma ten gevolge van een longontsteking in 2008 onderbraken zijn carrière hinderlijk, maar brachten allerminst schade toe aan diens creativiteit en ondernemerszin.
CD-RECENSIE
Maarten Hogenhuis Trio – Rise & Fall
bezetting: Maarten Hogenhuis alt- en tenorsaxofoon, Phil Donkin contrabas, Mark Schilders drums
opgenomen: 2018, De Kraak Van Van Dam, Oosterbierum
uitgebracht: mei 2019
label: eigen beheer
aantal stukken: 11
tijdsduur: 48’45
website: maartenhogenhuis.com
door: Cyriel Pluimakers
Saxofonist Maarten Hogenhuis (1986) is vooral bekend van het succesvolle kwartet Bruut!, maar maakte inmiddels ook een tweetal trio-cd’s: ‘4/3’ en ‘Mimicry’. Nu voegt hij een derde loot aan de stam toe met ‘Rise & Fall’. Achter de drums zit de bekende Mark Schilders en op contrabas horen we de Brit Phil Donkin. De meeste composities zijn van Hogenhuis zelf afkomstig.
2 CD-RECENSIES
Søren Kjærgaard – Concrescence
bezetting: Søren Kjærgaard piano
opgenomen: 18 & 19 juli 2017, Village Studios, Kopenhagen
uitgebracht: 22 januari 2019
label: ILK
aantal stukken: 17
tijdsduur: 45’05
website: sorenkjaergaard.com
door: Georges Tonla Briquet
De Deense pianist Søren Kjærgaard komt met twee nieuwe albums tegelijkertijd op de proppen. Het gaat om een live soloconcert en een solo-opname in de studio. Tweemaal welkom in zijn zeer persoonlijke wereld van improvisatie.
14 mei - Na de bekendmaking van de genomineerden voor de Edison Publieksprijs en Edison Oeuvreprijs zijn nu ook de nominaties bekend van de Edison Jazz/World, toegekend door een vakjury.
CONCERTRECENSIE. The Junction, Theater Kikker Utrecht, 12 mei 2019
beeld: Dirk Neven
door: Cyriel Pluimakers
The Junction is een vocaal ensemble dat in 2013 werd opgericht om een nieuwe impuls te geven aan a capella muziek: een term voor zingen zonder instrumentale begeleiding. Deze manier van uitvoeren heeft haar wortels in de christelijke kerkmuziek. De eerste a capella stijl in de lichte muziek - zonder religieus karakter - was Barbershop: gemakkelijk in het gehoor liggende vocale muziek uitgevoerd door mannelijke zangers uit de Afro-Amerikaanse gemeenschap, zoals de Mills Brothers. Barbershops waren belangrijke ontmoetingsplaatsen waar de mannelijke klanten, wachtend op een knip- en scheerbeurt, de tijd doodden door samen te zingen.
Vocaal ensemble The Junction zong repertoire van Sting in het Utrechtse Theater Kikker.
CD-RECENSIE
Lieven Venken / Rene Hart / Anat Fort Trio - Bubbles
bezetting: Lieven Venken drums, Rene Hart bas, Anat Fort piano
opgenomen: September 2005, Flux Studio, New York
uitgebracht: maart 2019
label: Hypnote
aantal stukken: 10
tijdsduur: 44’33
website: anatfort.com - hypnoterecords.com
door: Georges Tonla Briquet
‘Bubbles’ is een album met een apart verhaal. Of hoe een privé jamsessie leidde tot het uitbrengen van een veertien jaar oude opname.
11 mei - Voor avonturiers biedt het Duitse Moers Festival, net over de grens bij Venlo, jaarlijks spektakel. Ook de 48e editie staat volop in het teken van alles wat niet mainstream is: improvisatie, hedendaags, avantgarde, minimal en elektronica. Van 7 tot en met 10 juni op verschillende locaties in Moers.
10 mei - In Rotterdam wordt op 16 mei een nieuw jazzfestival gelanceerd: Brand New Jazz Festival. Geen gevestigde namen dit keer, maar derdejaars jazzstudenten van Codarts die middels veertien formaties eigen werk presenteren.
CD-RECENSIE
Ed Verhoeff, Paul Berner & Dudok Quartet – Cloud Chamber
bezetting: Ed Verhoeff gitaar, Paul Berner contrabas, Judith van Driel en Marleen Wester viool, Marie-Louise de Jong altviool, David Faber cello
opgenomen: 28 februari en 1 maart 2018
uitgebracht: februari 2019
label: Zennez Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 50’41
website: edverhoeff.com - zennezrecords.com
door: Cyriel Pluimakers
‘Cloud Chamber’ is een gezamenlijk project van gitarist Ed Verhoeff, contrabassist Paul Berner en het Dudok Quartet. Een project waarbinnen een jazzduo en een klassiek strijkkwartet elkaar aanvullen, uitdagen en inspireren. De bijzondere bezetting van zes snaarinstrumenten creëert een rijkdom aan muzikale mogelijkheden: een kleurrijk soort kamermuziek met veel zeggingskracht.
CD-RECENSIE
Toots Thielemans Presents The Thierry Lang Trio – Cully 1989 & 1990
bezetting: Toots Thielemans harmonica, Thierry Lang piano, Ivor Malherbe bas, Marcel Papaux drums
opgenomen: 11 maart 1989 en 31 maart 1990, Cully Jazz Festival, Zwitserland
uitgebracht: maart 2019
label: TCB
aantal stukken: 7
tijdsduur: 68’09
website: www.challengerecords.com
door: Cyriel Pluimakers
De Zwitserse pianist Thierry Lang nodigde mondharmonicaspeler Toots Thielemans (1922-2016) in 1994 uit voor zijn cd ‘The Blue Peach’ (TCB), een productie die enthousiast ontvangen werd en naar meer smaakte. Die muziek is er nu, met opnames uit de archieven van de Zwitserse radio, met registraties van dezelfde formatie uit 1989 en 1990 van het Cully Jazzfestival. Muziek waarin bekende en minder bekende standards centraal staan en Toots zijn instrument laat praten en zingen, zoals alleen hij dat kon.
6 mei - Sinds enige tijd is Jazzenzo via verschillende domeinnamen te bereiken. Los daarvan steeg het aantal bezoekers met zo'n 18% flink.
CD-RECENSIE
Anne Mette Iversen’s Ternion Quartet – Invincible Nimbus
bezetting: Anne Mette Iversen contrabas, Silke Eberhard altsaxofoon, Geoffroy De Masure trombone, Roland Schneider drums
opgenomen: 15, 16 september 2018, RecPublica Studio, Lubrza, Polen
uitgebracht: 10 mei 2019
label: Brooklyn Jazz Underground
aantal stukken: 10
tijdsduur: 52’06
website: annemetteiversen.com - bjurecords.com
door: Georges Tonla Briquet
Sinds releases als ‘Poetry Of Earth’, ‘So Many Roads’ en vooral ‘Round Trip’, telkens met andere muzikanten, is het steeds spannend uitkijken naar nieuw materiaal van contrabassiste en componiste Anne Mette Iversen. Met ‘Invincible Nimbus’ beantwoordt ze op overtuigende wijze aan de hoge verwachtingen.
6 mei - Het Amsterdamse Doek Festival staat bekend om zijn frivole en verfrissende opzet dat regelmatig van gedaante verwisseld. Dit keer presenteert het Amsterdamse muzikantencollectief in Bimhuis een tweedaags muziektheater productie: The Market.
CONCERTRECENSIE. Wolfert Brederode, Joost Lijbaart & Matangi Quartet ‘Ruins & Remains’, Junushof, Wageningen, 3 mei 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Meer dan honderd jaar geleden is het dat de Eerste Wereldoorlog werd beëindigd, een tragedie die internationaal diepe wonden sloeg en de overgang markeert van het ‘oude’ naar het ‘nieuwe’ Europa. Geïnspireerd door dit gegeven componeerde Wolfert Brederode ´Ruins & Remains´, een suite uit tien aaneengesloten delen voor piano, percussie en strijkkwartet. Een muzikale contemplatie over de destructieve kant van de mens en tevens een ode aan zijn veerkracht.
Wolfert Brederode, Joost Lijbaart en Matangi Quartet brachten in Wageningen de tiendelige suite Ruins & Remains.
4 mei - In Amsterdam gaat op 1 juni het achtste seizoen van On The Roof van start: een serie concerten gedurende de zomermaanden op het dak van HoogtIJ in Amsterdam-Noord.
MANIFEST
door: Bob Hagen
Bob Hagen (85) uit zijn kritiek op de Raad van Culltuur en
overheid en doet een beroep op jazzmusici en liefhebbers.
De Raad van Cultuur is de waarborginstantie in ons land die los van politieke voorkeuren en ongeacht commerciële wensen met haar raadgevingen het ministerie van OCW adviseert, opdat onze overheid culturele en artistieke kwaliteit zo hoog mogelijk in haar trotse vaandel zal blijven dragen.
CONCERTRECENSIE. John Scofield Quartet ‘Combo 66’, TivoliVredenburg, Utrecht, 1 mei 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Sinds zijn wereldwijde doorbraak in de band Miles Davis, begin jaren ’80, behoort gitarist John Scofield (1951) tot de wereldtop. Na uitstapjes in de fusion, richt hij zich de laatste jaren steeds meer op zijn roots: de country en de blues, uiteraard doorspekt met jazzelementen. Want echte jazz spelen, kan ‘Sco’ als geen ander. Op zijn nieuwste album ‘Combo 66’ – vernoemd naar zijn leeftijd - vinden we ook vleugjes Americana: met de flamboyante Gerald Clayton aan de vleugel en de Hammond, Vincente Archer op de contrabas en de onvervangbare Bill Stewart achter het drumstel.
John Scofield Quartet speelde in Utrecht werk van hun laatste album Combo 66.
CD-RECENSIE
Ketil Bjørnstad – Rainbow Sessions: New Edition
bezetting: Ketil Bjørnstad piano
opgenomen: 23 juni, 9 augustus, 20 december 2004, maart
2013 - juni 2017
uitgebracht: 15 februari 2019
label: Grappa Musikforlag AS/PIAS
aantal stukken: 15, 19, 17, 29 (4 cd)
tijdsduur: 75’14, 69’33, 73’31, 74’19
website: ketilbjornstad.com - grappa.no
door: Mathijs van den Berg
Dit jaar viert de Noorse pianist en schrijver Ketil Bjørnstad zijn vijftigjarige jubileum als artiest. Ter gelegenheid daarvan verscheen er een heruitgave van ‘Rainbow Sessions’ voor solo piano, die in 2006 in een beperkte oplage uitkwam. De opnamen hiervoor besloegen drie cd’s en waren een hommage aan de Rainbow Studio in Oslo, die geluidstechnicus Jan Erik Kongshaug in 1984 begon en die befaamd is om zijn heldere klank.