CD-RECENSIE
Bram Weijters & Chad McCullough – Pendulum
bezetting: Bram Weijters piano, Wurlitzer, Rhodes, moog; Chad McCullough trompet
opgenomen: 25 & 26 april 2018, Ace Studio, Aartselaar (B)
uitgebracht: 8 december 2018
label: Monks & Thieves
aantal stukken: 25
tijdsduur: 58’39
website: bramweijters.com - chadmccullough.com
door: Georges Tonla Briquet
Vorige zomer speelde pianist Bram Weijters zich tijdens festival Jazz Middelheim nog in de kijker met een sterk fusion getinte bewerking van Koen De Bruyne (1946 – 1977) zijn cultplaat ‘Here Comes The Crazy Man’ uit 1974. Voor zijn nieuwste cd gooide hij het over een heel andere boeg. Samen met trompettist Chad McCullough waagt hij zich aan vijfentwintig korte études op klassieke leest geschoeid.
29 jan - Vandaag werden de eerste 35 namen bekendgemaakt van de 44e editie van North Sea Jazz Festival. Naast Diana Krall, Burt Bacharach en Joe Jackson staat John Zorn op het affiche met een marathonconcert.
29 jan - Basgitaristen Marcus Miller en Richard Bona zijn op de komende editie van Jazz in Duketown te bewonderen, het grootste gratis festival van Nederland dat van 7 tot en met 10 juni gehouden wordt in Den Bosch.
CD-RECENSIE
10, A Brokken Records Special Edition
bezetting: Corrie van Binsbergen, Playstation, CRAM, Two Al’s, Grote Brokken, Tineke de Jong, Josse de Pauw, Alan Purves, Andy Bruce, Rutger van Otterloo, Albert van Veenendaal
uitgebracht: december 2018
label: Brokken Records
aantal stukken: 24
tijdsduur: 71’21
website: corrievanbinsbergen.com
door: Erno Elsinga
Brokken Records is het platenlabel van Corrie van Binsbergen, een van de meest veelzijdige muzikanten van Nederland. Naast eigen projecten biedt het plaats voor creatieve geestverwanten zoals Alan Purves en Albert van Veenendaal. Het bescheiden label viert zijn tienjarig bestaan en het bijzondere van deze verzamelaar is dat Van Binbergens niet eerder uitgebrachte ‘Fifteen Suite’ het album opent.
CD-RECENSIE
Sigurdur Flosason DeLux 4Tet – Here and Now
bezetting: Sigurdur Flosason altsaxofoon; Michel Reis piano; Marc Demuth contrabas; Jeff Herr drums.
opgenomen: 5 en 6 april 2016/12 en 13 februari 2017
uitgebracht: 8 februari 2019
label: Double Moon Records/Challenge Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 58’57
website: sigurdurflosason.com - challengerecords.com
door: Mathijs van den Berg
Hoewel niet iedereen hem zal kennen, heeft de IJslandse saxofonist Sigurdur Flosason een lange rij producties op zijn naam staan. Als hoofd van de jazzafdeling van de belangrijkste muziekschool van IJsland heeft hij grote invloed op het muzikale leven in zijn thuisland. Zoals veel Europese jazzmusici voltooide Flosason zijn jazzscholing in de VS, waardoor de Amerikaanse jazz zijn sporen heeft nagelaten in zijn spel. Hij wil dan ook niet geschaard worden onder de noemer ‘Nordic Jazz’ met zijn weidse, introspectieve, atmosferische landschappen. Jazz bekijkt hij met een zo ruim mogelijke blik.
25 jan - Onder meer Pierre Courbois en Bo van de Graaf brengen in Brebl op zaterdag 26 januari een eerbetoon aan de Nijmeegse jazzpionier Boy Raaijmakers. De trompettist en bugelspeler overleed op 31 december jongstleden.
25 jan - Met als laatste toevoeging de Britse zangeres Laura Mvula is het programma van het Transition Festival dat gehouden wordt op zaterdag 6 april in alle zalen van het Utrechtse TivoliVredenburg, compleet.
CD-RECENSIE
Jazz at the Philharmonic 1960
bezettingen: Roy Eldridge trompet, Benny Carter altsaxofoon, Coleman Hawkins en Don Byas tenorsaxofoon, Lalo Schifrin piano, Art Davis contrabas, Jo Jones drums.
Dizzy Gillespie trompet, J.J. Johnson trombone, Leo Wright altsaxofoon en fluit, Stan Getz tenorsaxofoon, Lalo Schifrin piano, Art Davis contrabas, Chuck Lampkin drums, Candido conga’s.
opgenomen: 19 november 1960, Concertgebouw, Amsterdam
uitgebracht: december 2018
label: Nederlands Jazz Archief
aantal stukken: 7
tijdsduur: 75’39
website: www.jazzarchief.nl
door: Cyriel Pluimakers
Het Nederlands Jazz Archief heeft ons de afgelopen jaren verrast met vele interessante uitgaves van historische jazzconcerten uit het Amsterdamse Concertgebouw. Aan deze artistieke goudmijn wordt nu een nieuwe uitgave toegevoegd van een ‘Jazz at the Philharmonic’ evenement uit 1960.
CD-RECENSIE
David Friesen – My Faith, My Life
bezetting: David Friesen Hemage Bass, piano, Japanse fluit
opgenomen: februari 2017, Phoenix, 31 juli & 1 augustus 2018, Ravencroft Studios, Carefree
uitgebracht: 16 november 2018
label: Origin
aantal stukken: 13 en 16 (2 cd)
tijdsduur: 97’04
website: davidfriesen.net - originarts.com
door: Georges Tonla Briquet
Voor zijn nieuwste album 'My Faith, My Life' pakt de Amerikaanse bassist David Friesen het groots aan. Het betreft een solosuite verdeeld over twee cd’s. Op de eerste schijf speelt hij bas, op de tweede piano.
CONCERTRECENSIE. Ambrose Akinmusire Quartet, TivoliVredenburg Utrecht, 18 januari 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Trompettist Ambrose Akinmusire is een van de meest uitgesproken persoonlijkheden van de jonge generatie. Voortdurend is hij op zoek naar nieuwe uitdagingen en gaat hij fusies aan met uiteenlopende genres als hiphop, rap, spoken word, experimentele popmuziek en hedendaags klassiek. Durf en daadkracht kenmerken zijn muzikale visie. Bij hem geen gegoochel met effectapparatuur of digitale echo, maar een eerlijk trompetgeluid dat recht uit het hart komt.
Ambrose Akinmusire Quartet trad op in Cloud Nine van het Utrechtse Tivoli Vredenburg.
CD-RECENSIE
Cécile Broché/Antoine Cirri/Jacques Pirotton - Kartinka
bezetting: Cécile Broché elektrische viool, stem; Antoine Cirri drums, elektronica; Jacques Pirotton gitaar
opgenomen: oktober 2017
uitgebracht: oktober 2018
label: Igloo Circle
aantal stukken: 16
tijdsduur: 48’26
website: facebook.com/kartinkatrio
door: Georges Tonla Briquet
Aan de hand van haar meest recente cd ‘Kartinka’ biedt Cécile Broché een vernieuwde en vooral moderne kijk op Moussorgsky’s ‘Pictures At An Exhibition’.
18 jan - In Gent wordt op 5 en 6 april voor de vijfde keer de Belgian Jazz Meeting gehouden, de tegenhanger van de Nederlandse inJazz. Tijdens het evenement worden tien Belgische bands gepresenteerd aan publiek en belanghebbenden.
CD-RECENSIE
Harry & Joop Verbeke - Broedermelk
bezetting: Harry Verbeke tenorsaxofoon, Joop Verbeke piano,
Henk van Veldhizen contrabas, Martin van Duynhoven drums.
Gast: Chris van der Riet altsaxofoon
opgenomen: 22 december 1972, Jazzclub Passepartout, Leeuwarden
uitgebracht: december 2018
label: Chicken
aantal stukken: 4/5
tijdsduur: 51’30/46’29
website: painteddogrecords.com
door: Cyriel Pluimakers
Ooit was er een tijd dat je jazz leerde spelen door eindeloos naar je idolen te luisteren via 78 toeren-plaat of lp. Tenorsaxofonist Harry Verbeke (1922-2004) was zo iemand: tijdens de Tweede Wereldoorlog sloot hij zich zelfs op in de klerenkast van zijn ouders om te oefenen, want voor de Duitse bezetter was de Amerikaanse jazz verboden muziek.
CD-RECENSIE
Jungle by Night – Livingstone
bezetting: Sonny Groeneveld drums; Gino Groeneveld percussie; Tienson Smeets percussie; Peter Peskens basgitaar; Pyke Pasman toetsen; Jac van Exter gitaar; Pieter van Exter tenorsaxofoon; Ko Zandvliet trombone; Bo Floor trompet
uitgebracht: november 2018
label: Rush Hour Music
aantal stukken: 11
tijdsduur: 62’35
website: www.junglebynight.com
door: Mathijs van den Berg
Met hun vijfde album ‘Livingstone’ slaat Jungle by Night duidelijk een nieuwe weg in. De afrobeat waarmee de groep furore maakte is vrijwel geheel naar de achtergrond verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een meer dansbare, elektronische sound.
CONCERTRECENSIE. Aaron Diehl Trio, Lantaren/Venster, Rotterdam, 12 januari 2019
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers
De Amerikaanse pianist Aaron Diehl vergaarde wereldroem als eminent begeleider van zangeres Cécile McLorin Salvant, een rol die hem op het lijf geschreven is. Als een van de weinigen verstaat Diehl het bijzondere métier van de perfecte muzikale ondersteuning. Een rol die in het verleden vertolkt werd door pianisten als Lou Levy, Hank Jones, Ray Bryant en Tommy Flanagan.
Pianist Aaron Diehl, Paul Sikivie en Gregory Hutchinson in het Rotterdamse Lantaren Venster.
CD-RECENSIE
Trio Heinz Herbert - Yes
bezetting: Dominic Landolt gitaar & effecten, Ramon Landolt synthesizer piano samples, Mario Hänni drums & effecten
opgenomen: lente 2018, Suburban Studio Winterthur
uitgebracht: 16 november 2018
label: Intakt
aantal stukken: 10
tijdsduur: 50’13
website: trio-heinz-herbert.com - intaktrec.ch
door: Georges Tonla Briquet
Het Zwitserse Trio Heinz Herbert liet zich vorig jaar internationaal opmerken met het live opgenomen ‘The Willisau Concert’. Alle kwaliteiten van dat album vinden we terug op de nieuwe studio uitgave ‘Yes’.
CD-RECENSIE
Piet Verbist Quartet – Suite Réunion
bezetting: Piet Verbist contrabas, Bart Borremans tenorsax, Bram Weijters piano, Dré Pallemaerts drums, Wim Eggermont drums (2 nummers)
opgenomen: 13 & 14 februari 2018, Ace Studio, Aartselaar, België
uitgebracht: 16 november 2018
label: Origin
aantal stukken: 8
tijdsduur: 61’31
website: www.pietverbist.be
door: Georges Tonla Briquet
Sinds hij weg is bij Jef Neve, kreeg de Belgische contrabassist Piet Verbist tijd en ruimte om zijn eigen ideeën uit te werken. Na twee opnamen met zijn groep Zygomatik en eentje met Mamutrio is dit ondertussen zijn vierde release voor het Amerikaanse label Origin. Een nieuw begin ook met een akoestisch kwartet waarvoor hij acht stukken schreef.
CD-RECENSIE
Paul van Kemenade – Stranger than Paranoia
bezetting: Paul van Kemenade altsaxofoon met Cappella Pratensis, Jasper van ’t Hof, Simone Sou, Three Horns And A Bass, Eric Vaarzon Morel, Wiro Mahieu, Mariá Portugal, Hammond Sandwich, Eric van der Westen en Hans Timmermans a.k.a. Budha Building
opgenomen: februari-juni 2018, Tafelberg Studio, Tilburg
uitgebracht: december 2018
label: KEMO
aantal stukken: 9
tijdsduur: 45’42
website: www.paulvankemenade.com
door: Cyriel Pluimakers
Tijdens zijn in december gehouden Stranger than Paranoia festival gaf Paul van Kemenade ook een gelijknamige cd uit, die letterlijk een staalkaart biedt van zijn omvangrijke kunnen. Veel bezettingen, waarmee hij de afgelopen jaren te zien en te horen was, komen erop voor. De opnames zijn telkens door Bernard Jussen gemaakt gedurende de eerste helft van 2018. Op alle stukken is Van Kemenade te horen.
CD-RECENSIE
Jasper Blom Quartet Live at The Bimhuis – Polyphony
with Bert Joris and Nils Wogram
bezetting: Jasper Blom tenorsaxofoon; Jesse van Ruller gitaar; Frans van der Hoeven contrabas; Martijn Vink drums. Met: Bert Joris trompet (cd 1), Nils Wogram trombone (cd 2)
opgenomen: Bimhuis 21 mei 2016 (1) en 10 februari 2018 (2)
uitgebracht: 25 januari 2019
label: Whirlwind Recordings
aantal stukken: 16
tijdsduur: 60’27 en 50’21
website: www.jasperblom.com – www.whirlwindrecordings.com
door: Erno Elsinga
Na vier studioalbums ontstond bij Jasper Blom de gedachte om zijn kwartet structureel een podium te laten zijn voor gastmuzikanten. Saxofonist Dick Oatts en de inmiddels overleden trompettist Marco Tamburini passeerden de revue, maar het zijn trompettist Bert Joris en trombonist Nils Wogram waarmee Blom deze live dubbelaar vulde, opgenomen in Bimhuis.
CD-RECENSIE
Michel Meis 4tet – Lost in Translation
bezetting: Michel Meis drums; Alisa Klein trombone; Cédric
Hanriot piano; Stephan Goldbach contrabas
opgenomen: oktober, november 2017
uitgebracht: 11 januari 2019
label: Double Moon Records / Challenge Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 44’17
website: www.michelmeis.com - www.jazzthing.de
door: Mathijs van den Berg
Het is voor beginnende jazzmusici niet makkelijk om de aandacht te trekken. In navolging van de Amerikaanse reeks Fresh Sound New Talent, waarin namen als Brad Mehldau en Ethan Iverson verschenen, riep het toonaangevende Duitse jazzblad Jazz thing samen met het in Freiburg gevestigde label Double Moon Records een eigen serie in het leven. Onder de noemer ‘Jazz thing – next generation’ kunnen jonge artiesten uit het Duitse taalgebied zich aan het publiek presenteren.
CD-RECENSIE
Kim In The Middle – The 7 Year Itch
bezetting: Kim Versteynen zang, Arne Van Coillie piano, Flor Van Leugenhaeghe contrabas, Gert-Jan Dreessen drums, Renzo
Ruggieri melodica, Bart Maris trompet
opgenomen: 16-18 juli 2018, Studio Crescendo, Genk (B)
uitgebracht: 3 januari 2019
label: Rail Note
aantal stukken: 11
tijdsduur: 54’10
website: www.kimversteynen.com
door: Georges Tonla Briquet
‘The 7 Year Itch’ sluit enigszins aan bij haar twee vorige releases: ‘Kim In The Middle’ en ‘Open & Close’. Maar de Vlaamse jazzvocaliste Kim Versteynen stelt meteen dat ze klaar is voor meer extreme avonturen.