CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 
» Joshua Redman prominente gast op Dinant Jazz Festival

23 jul - Op het Belgische Dinant Jazz Festival neemt Joshua Redman een bijzondere rol op zich. De saxofonist is in verschillende bezettingen te bewonderen op het kleinschalige evenement dat van vrijdag 27 tot en met zondag 29 juli gehouden wordt op bijzondere locaties.



 
» Fay Claassen wint Edison Publieksprijs

5 jul - Fay Claassen heeft met haar album 'Luck Child' de Edison Publieksprijs 2018 gewonnen. Het album werd al bekroond met de Edison Jazz Vocaal Nationaal waardoor de zangeres vrijdag in het Rotterdamse Lantaren Venster twee Edisons in ontvangst mag nemen.



 
» Programma jazzfestival Rotterdam & Nijmegen bekend

3 jul - Donny McCaslin, Mark Guiliana, Ambrose Akinmusire en Ben Wendel zijn enkele van de namen die tussen 25 en 28 oktober optreden tijdens Festival Jazz International in Rotterdam en Nijmegen. Vocalisten vormen het accent in de programmering en saxofonist Wietse Voermans etaleert zich in The Pack Project.



 

Julian Argüelles - Tonadas

CD-RECENSIE

Julian Argüelles - Tonadas
bezetting: Julian Argüelles tenor- en sopraansaxofoon, percussie; Ivo Neame piano; Sam Lasserson contrabas; James Maddren drums, percussie
opgenomen: november 2017, ArteSuono Studio, Udine, Italië
uitgebracht: 20 juli 2018
label: Edition Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 55’08
website: www.julianarguelles.com - www.editionrecords.com
door: Mathijs van den Berg


‘Tonadas’ betekent ‘deuntjes’ in het Spaans, wat een sympathiek eufemisme is voor de acht composities die op het nieuwste album van saxofonist Julian Argüelles staan. Het is zijn vijftiende als bandleider en zijn tweede voor Edition Records. Onder deze vlag was hij ook arrangeur en componist voor het bewierookte album van Phronesis met de Frankfurt Radio Big Band: ‘The Behemoth’. Hij laat zich door dezelfde ritmesectie begeleiden als op ‘Tetra’ (2015). Pianist is ditmaal Ivo Neame.


Joris Roelofs & Han Bennink – Icarus

CD-RECENSIE

Joris Roelofs & Han Bennink – Icarus
bezetting: Joris Roelofs klarinet en basklarinet, Han Bennink piano, klarinet en drums
opgenomen: 9 en 10 april 2018, Studio Kytopia, Utrecht
uitgebracht: mei 2018
label: ICP
aantal stukken: 14
tijdsduur: 40’37
website: icporchestra.com - www.jorisroelofs.com
door: Cyriel Pluimakers



Waar de eerste generatie conservatoriumstudenten duidelijk moeite had met de erfenis van de Instant Composers Pool (ICP), lijkt het erop dat de generaties daarna de muzikale opvattingen van deze muzikale pioniers omarmen. Zo ook Joris Roelofs (1984), een van de meest interessante vernieuwers van nu. Hij startte in de voetsporen van de bebop, maar ontwikkelde zich tot een rasechte experimentator.


The Milk Factory

CD-RECENSIE

The Milk Factory
bezetting: Kobe Boon contrabas, Jan Daelman fluit, Benjamin Elegheert drums, Edmund Lauret elektrische gitaar, Viktor Perdieus tenorsaxofoon, Thijs Troch piano
opgenomen: Studio La Patrieuitgebracht: mei 2018
label: eigen beheer
aantal stukken: 5
tijdsduur: 21’ 35
website: facebook.com/themilkfactoryband
door: Georges Tonla Briquet



De Vlaamse golf van nieuwe inventieve groepen blijft maar aanzwelgen. Jongste in het rijtje is The Milk Factory.


Henri Texier - Sand Woman

CD-RECENSIE

Henri Texier - Sand Woman
bezetting: Henri Texier contrabas; Vincent Lê Quang tenor- en sopraansaxofoon; Sébastien Texier altsaxofoon, klarinet; Gautier Garrigue drums; Manu Codjia gitaar 
opgenomen: oktober 2017, Studio Gil Evans (Amiens) 
uitgebracht: mei 2018
label: Label Bleu
aantal stukken: 6
tijdsduur: 63’22
website: maisondelaculture-amiens.com/label-bleu
door: Georges Tonla Briquet


De Franse contrabassist Henri Texier (1945) levert met ‘Sand Woman’ een uiterst sterk album af waarbij hij een deel van zijn verleden revitaliseert.


Joshua Redman prominente gast op Dinant Jazz Festival

23 jul - Op het Belgische Dinant Jazz Festival neemt Joshua Redman een bijzondere rol op zich. De saxofonist is in verschillende bezettingen te bewonderen op het kleinschalige evenement dat van vrijdag 27 tot en met zondag 29 juli gehouden wordt op bijzondere locaties.


De ontmaskering van K.

COLUMN
door: Cyriel Pluimakers









K.



K. wordt in 1981 in Los Angeles in een muzikaal gezin geboren. Hij is een schattige baby en de oogappel van zijn ouders, die hem graag verwennen. Zijn vader Rickey ziet al vroeg talent in hem want K. trommelt op alles wat los en vast zit. Rickey is een saxofonist met een beperkt talent. Met de Wizzdom Band maakt hij een single met op de A-kant ‘After Lovin’ You’ en op de flipside ‘Dance All Night’. Nummers die het prima doen in het partycircuit maar verder weinig om het lijf hebben. Zoonlief wil al vroeg beroemd worden en besluit saxofoon te gaan spelen, net zoals zijn vader. Vooral met de tenorsaxofoon heeft K. succes bij de meisjes. Terwijl de rest van de band nog aan het opruimen is, zit K. al met zijn vrouwelijke fans aan de bar.


North Sea Jazz brengt fusion van hoog niveau

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, 13, 14 en 15 juli 2018
beeld: Ron Beenen, Olga Beumer
door: Ron Holman

We kiezen voor de fusion. Tijdens het gehele festival is een jongere generatie jazztalent geprogrammeerd die, zeg maar, ‘de oude rotten in het vak’ moeiteloos kunnen opvolgen en die in staat zijn om nieuwe wegen in te slaan in deze muziekstijl. Toetsenist Cameron Graves bijvoorbeeld mag op vrijdag de Congo openen met zijn eigen trio

  
Toetsenist Cameron Graves, Christian Scott, en artist in residence Michael League op North Sea Jazz.


North Sea Jazz kan nog jaren voort

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, 14 en 15 juli 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Na een geslaagde eerste dag opent de tweede met een spectaculair concert van de Mingus Big Band. Dit orkest, dat al meer dan 25 jaar door zijn weduwe in stand wordt gehouden, weet de muziek van deze grensverlegger telkens weer leven in te blazen. Met kracht en passie brengt het grote ensemble de grillige en complexe composities van de jazzvernieuwer weer tot leven.

  
Fred Hersch Trio, Mingus Big Band en Oumou Sangaré speelden op North Sea Jazz.


North Sea Jazz opent voorbeeldig

CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, vrijdag 13 juli 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

De drie dagen van het North Sea Jazz Festival zijn dit jaar niet meteen uitverkocht. Voor de zondag zijn in ieder geval nog kaarten te krijgen. Aan het Ahoycomplex is het afgelopen jaar gesleuteld, zodat de interne logistiek iets soepeler lijkt te verlopen. Het programma bevat de nodige publiekstrekkers, zoals Ruthie Foster, Kurt Elling, Marcus Miller, Emeli Sandé en Snarky Puppy.  Nieuwe ontwikkelingen zijn er te bespeuren in optredens van Philipp Rúttgers, Kaja Draksler, Kika Sprangers, Vuma Levin en Gilad Hekselman. Maar ook de liefhebbers van de klassiekers worden ruimschoots bediend.

  
Bill Frisell en Charles Lloyd, Maria Schneider met Ensemble Denada, en Roy Hargrove op de opneningsdag van North Sea Jazz.


Slowly Rolling Camera - Juniper

CD-RECENSIE

Slowly Rolling Camera - Juniper
bezetting: Dave Stapleton, keyboards; Deri Roberts elektronica; Elliot Bennet drums; Stuart McCallum gitaar; Neil Yates trompet; Nicolas Kummert, Mark Lockheart saxen; Aidan Thorne contrabas. Gasten: Tom Barford tenor- en sopraansaxofoon; James Copus trompet; Sam Glaser altsaxofoon
uitgebracht: 6 juli 2018
label: Edition Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 42’31
website: editionrecords.com/slowlyrollingcamera
door: Mathijs van den Berg


Doordat Dave Stapleton vooral in het nieuws is om zijn label Edition Records te promoten, zou je bijna vergeten dat hij een begaafd toetsenist en componist is, van onder andere klassieke muziek en soundtracks. Bovendien is hij de voorman van Slowly Rolling Camera – te zien op North Sea Jazz - dat zijn wortels zowel in de jazz als in de triphop en drum ’n bass van groepen als Portishead en Massive Attack heeft. De muziek heeft ook veel weg van Cinematic Orchestra, waarvan ex-gitarist Stuart McCallum op dit album meedoet. Er spelen veel gastmuzikanten mee op deze plaat, waaronder de saxofonisten Nicolas Kummert en Mark Lockheart. Een indrukwekkend gezelschap dus.


North Sea Jazz volgens Cees Schrama

INTERVIEW
door: Mathijs van den Berg









“Het is heel belangrijk dat de oude garde jonge musici met hun optredens blijft inspireren.” Foto © Joke Schot.


Vlak voor het begin van de 43ste editie van het North Sea Jazz Festival spreek ik met Cees Schrama, die vanaf begin jaren zeventig bij het festival betrokken was als presentator, bestuurslid en lid van de programmacommissie. Vanwege gezondheidsproblemen kan hij er helaas niet meer bij zijn, maar hij laat – onder het genot van een goede sigaar - graag nog een keer zijn licht schijnen over het belangrijkste jazzfestival van Nederland en spreekt daarbij en passant over de stand van zaken in de hedendaagse jazz.


Dexter Gordon – In The Cave

CD-RECENSIE

Dexter Gordon – In The Cave
bezetting: Dexter Gordon tenorsaxofoon, Rob Madna piano, Ruud Jacobs contrabas, Cees See drums
opgenomen: Modern Jazz Club Persepolis, 20 januari 1963, VARA-radio
uitgebracht: juni 2018
label: NJA
aantal stukken: 6
tijdsduur: 74’19
website: www.jazzarchief.nl
door: Cyriel Pluimakers


De Utrechtse Modern Jazz Club Persepolis aan de Oudegracht was in de jaren zestig een van de belangrijkste Nederlandse jazzpodia. In de werfkelder was niet alleen bebop en aanverwanten te horen maar vond ook de geboorte van de Instant Composers Pool plaats. Naast bekende Nederlandse namen als Pim Jacobs, Rita Reys, Misha Mengelberg en Han Bennink gaf Perspolis ook een podium aan rondreizende Amerikaanse grootheden, waaronder Sonny Rollins, Johnny Griffin en Donald Byrd.


Ad Colen – A bird’s-eye view

CD-RECENSIE

Ad Colen – A bird’s-eye view
bezetting: Ad Colen tenor- en sopraansaxofoon; Dion Nijland contrabas; Yonga Sun drums; Mike Roelofs fender rhodes,
wurlitzer, piano; Rogier Hornman cello
opgenomen: 3 en 4 januari 2018, Fattoria Musica, Osnabrück (D)
uitgebracht: juni 2018
label: Sweet Briar Music
aantal stukken: 11
tijdsduur: 51’14
website: www.adcolen.com
door: Mathijs van den Berg


Vogelgeluiden houden saxofonist Ad Colen al geruime tijd bezig. Hij studeerde vaak in het buitenhuisje van zijn ouders vlak over de grens in België en probeerde de vogelgeluiden die hij hoorde op zijn saxofoon te imiteren. Verschillende van de melodieën die hij hoorde, vormen de basis van de elf nummers van dit opmerkelijke album.


Fay Claassen wint Edison Publieksprijs

5 jul - Fay Claassen heeft met haar album 'Luck Child' de Edison Publieksprijs 2018 gewonnen. Het album werd al bekroond met de Edison Jazz Vocaal Nationaal waardoor de zangeres vrijdag in het Rotterdamse Lantaren Venster twee Edisons in ontvangst mag nemen.


Duo Dulfer Directie

CD-RECENSIE

Duo Dulfer Directie
bezetting: Hans Dulfer tenorsaxofoon; Cyril Directie drums en percussie. Gasten: Henny Vrienten, Candy Dulfer, Aram Kersbergen, Joseph Bowie, The Kaseko Newborns
opgenomen: 2017, Bullet Sound Studio’s
uitgebracht: 15 juni 2018
label: Zip Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 31’11
website: hansdulfer.nl - ziprecords.com
door: Erno Elsinga


Na vijftien jaar weer een cd van Hans Dulfer. Naar een idee van drummer Cyril Directie die een jam van enkele jaren geleden terugvond waar beide heren de teugels flink laten vieren. Een duo-plaat met improvisaties waar gevoeglijk muzikale vrienden aan werden toegevoegd mondde zodoende uit in een bonte verzameling muziekjes waar je blij van wordt.


Programma jazzfestival Rotterdam & Nijmegen bekend

3 jul - Donny McCaslin, Mark Guiliana, Ambrose Akinmusire en Ben Wendel zijn enkele van de namen die tussen 25 en 28 oktober optreden tijdens Festival Jazz International in Rotterdam en Nijmegen. Vocalisten vormen het accent in de programmering en saxofonist Wietse Voermans etaleert zich in The Pack Project.


InJazz geeft podium aan jazz van de nabije toekomst

INJAZZ. Conferentie & Festival. Lantaren Venster, Kantine Walhalla en Fenix Loods, Rotterdam, 28 en 29 juni 2018
beeld: Ton Van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

InJazz Rotterdam is ook dit jaar het belangrijkste netwerkevenement voor dit genre. Opvallend is dat er zowel de eerste als tweede dag minder bezoekers lijken te zijn dan in 2017. Een aantal bekende gezichten uit de scene laat duidelijk verstek gaan. De thema’s van het conferentiegedeelte op de tweede dag zijn weinig sprankelend, maar de keuze van de showcases geeft een goed beeld van de actuele jazz. Uiteraard staan er voor het merendeel bands uit eigen land, maar daarnaast is er ook aandacht voor muziek uit Frankrijk, België, Engeland en Oostenrijk.

  
Sun-Mi Hong Quintet, Ad Colen met A Bird’s Eye View, en Hermine Deurloo met Rembrandt Frerichs Quartet op InJazz 2018.