CD-RECENSIE
Josse van der Schaft Trio - Hollow
bezetting: Josse van der Schaft piano; Tijs Klaassen contrabas; Augustas Baronas drums
opgenomen: 25 & 26 juni 2017, Fattoria Musica Studio
uitgebracht: 2 februari 2018
label: Fattoria Musica Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 42’40
website: www.jossevanderschaft.com - www.fattoriamusica.de
door: Erno Elsinga
Afgestudeerd aan het Conservatorium van Amsterdam, presenteert pianist Josse van der Schaft (1992) zijn debuutalbum ‘Hollow’. Een perfect uitgebalanceerd album waarin invloeden uit de twintigeeuwse klassieke muziek en meesters van nu omgezet worden naar een eigen en hedendaags idioom.
CD-RECENSIE
Dizzy Gillespie – Live At Singer Concert Hall 1973
bezetting: Dizzy Gillespie en Jon Faddis trompet, Alexander Gafa gitaar, Mike Longo piano, Eart May bas, Mickey Roker drums
opgenomen: 25 augustus 1973, Laren Jazzfestival
uitgebracht: februari 2018
label: Fondamenta
aantal stukken: 11
tijdsduur: 79’31
website: www.challengerecords.com
door: Cyriel Pluimakers
Het Franse label Fondamenta bracht al schitterende opnames uit van Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Oscar Peterson, Thelonious Monk en Dave Brubeck. Jazz die afkomstig is uit de rijke archieven van de Nederlandse omroep. Nu is er een extra loot aan de stam toegevoegd met VARA-opnames van trompettist Dizzy Gillespie uit 1973, gemaakt tijdens het Laren Jazzfestival.
CD-RECENSIE
Linus + Økland/Van Heertum/Zach – Mono No Aware
bezetting: Ruben Machtelinckx gitaar, baritongitaar, banjo; Thomas Jillings saxofoon, altoklarinet; Nils Økland Hardangerviool; Niels Van Heertum euphonium trompet; Ingar Zach percussie
opgenomen: de Singel, 5 en 6 juli 2017
uitgebracht: 22 september 2017
label: Aspen Edities
aantal stukken: 9
tijdsduur: 43’49
website: www.rubenmachtelinckx.com - www.aspenedities.com
door: Georges Tonla Briquet
De Belgische gitarist Ruben Machtelinckx richtte in 2017 samen met muzikant Niels Van Heertum en schrijfster Sanne Huysmans een eigen label op onder de naam Aspen Edities. ‘Mono No Aware’ is de eerste uitgave.
CD-RECENSIE
Mark Guiliana Jazz Quartet - Jersey
bezetting: Jason Rigby tenorsaxofoon; Fabian Almazan piano;
Chris Morrissey bas; Marc Guiliana drums
opgenomen: 27 en 28 oktober 2016
uitgebracht: 29 september 2017
label: Motéma Music
aantal stukken: 9
tijdsduur: 46’59
website: www.markguiliana.com
door: Mathijs van den Berg
Hoewel Mark Guiliana ooit in het jazzkwartet van bassist Avishai Cohen begon, kennen we hem vooral van innovatieve elektronische projecten als Mehliana met Brad Mehldau en Now vs. Now met toetsenist Jason Lindner. Vandaar waarschijnlijk de voor jazzmusici wat overbodige toevoeging ‘jazz quartet’ op de nieuwe cd.
CONCERTRECENSIE. Jazz at Lincoln Center Orchestra & Wynton Marsalis eren Benny Goodman, Concertgebouw Amsterdam, 21 februari 2018
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Twee dagen lang treedt het prestigieuze Jazz at Lincoln Center Orchestra op in het Amsterdamse Concertgebouw: de eerste avond met een Duke Ellington programma en een tweede avond gewijd aan Benny Goodman, The King of Swing. Met name de hernieuwde aandacht voor de laatste is opvallend: tachtig jaar geleden trad de klarinettist op in Carnegie Hall, met een keur aan zwarte en witte musici. Een maatschappelijk en muzikaal evenement van de eerste orde in het gesegregeerde Amerika van toen.
Wynton Marsalis en Jazz at Lincoln Center Orchestra in Het Concertgebouw in Amsterdam.
CD-RECENSIE
Rebirth::Collective – Witchcraft
bezetting: Bruno Vansina alt-, tenor- en sopraansaxofoon, klarinet; Wietse Meys tenorsaxofoon, clarinet; Joppe Bestevaar baritonsaxofoon, basklarinet; Dree Peremans trombone; Jo Hermans trompet, flugelhorn; Ewout Pierreux piano; Jos Machtel contrabass; Toni Vitacolonna drums
opgenomen: Fattoria Musica, Osnabrück
uitgebracht: 28 september 2017
label: SoulFactory
aantal stukken: 9
tijdsduur: 65’31
website: www.soulfactory.be
door: Georges Tonla Briquet
Met zijn mini bigband Rebirth::Collective verschaft Dree Peremans voor de derde keer op rij een handleiding om doodgeverfde standards een nieuw kleurtje te geven. De trombonist voegt er twee eigen composities aan toe die naadloos aansluiten bij dit repertoire.
20 feb - De tweede editie van de Dag van de Rotterdamse Jazz, op 6 mei in de Doelen, staat in het teken van Rotterdam als immigratiestad voor jazzmuziek. Op het programma staan vijf bands, een lezing door Hans Zirkzee en de film Saxman van de Rotterdamse fotograaf en cineast Carel van Hees.
CD-RECENSIE
Michael Waldrop – Origin Suite
bezetting: Michael Waldrop slagwerk, vibrafoon; Michael Waldrop Big Band met o.a. Jimi Tunnell gitaar; Mario Cruz saxofoon; Marc Secara zang; Scott Kinsey keyboard; Drad Dutz en Jose Rossy percussie
opgenomen: 11 januari 2017
uitgebracht: december 2017
label: Origin Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 67:03
website: www.michaelwaldrop.net - www.originarts.com
door: David Cohen
Componist, slagwerker en vibrafonist Michael Waldrop definiëert muziek als volgt: “een serieuze ordening van geluid die ernaar streeft die boodschappen naar de luisteraar te verzenden, die niet kunnen worden gecommuniceerd door gesproken of geschreven taal”. Van iemand die zich zulke duidelijke gedachten heeft gevormd over natuur en taak van muziek is men geneigd veel goeds te verwachten.
CONCERTRECENSIE. Han Bennink en Joris Roelofs, TivoliVredenburg, Utrecht, 16 februari
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Klarinettist en altsaxofonist Joris Roelofs (1984) vormt een van de meest avontuurlijke musici van de jonge generatie. Begonnen als een onvervalste bebopper heeft hij zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een veelzijdig rietblazer die ook de meest gewaagde experimenten niet uit de weg gaat. Regelmatig treedt hij op met de eeuwig jong lijkende slagwerker Han Bennink (1942), die de New Dutch Swing zo ongeveer uitgevonden heeft. Een stijl waarin avant-garde en jazztraditie elkaar omarmen en veel muzikaal risico genomen wordt.
Han Bennink en Joris Roelofs tijdens hun duoconcert in Club Nine van TivoliVredenburg in Utrecht.
CD-RECENSIE
Mammal Hands – Shadow Work
bezetting: Jordan Smart sopraan- en tenorsaxofoon, effecten; Nick Smart, piano Fender Rhodes; Jesse Barret drums, tabla; Tom
Moore en Pete Yelding, strijkers
opgenomen: juni 2017
uitgebracht: 27 oktober 2017
label: Gondwana Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 46’42
website: www.mammalhands.com
door: Mathijs van den Berg
Het feit dat ze uit het afgelegen Norwich komen – ver van de mainstream muziekindustrie - zou hebben bijgedragen aan het authentieke geluid van Mammal Hands. Zeker is in ieder geval dat de groep alleen al door de onorthodoxe bezetting van saxofoon, piano en drums de aandacht trekt.
16 feb - Gitarist John Scofield en saxofonist James Carter zijn de eerste publiekstrekkers in de lijst van namen die de organisatie van Jazz in Duketown vandaag bekend maakte. Het gratis festival op diverse locaties in de binnenstad van Den Bosch wordt gehouden van 18 tot en met 21 mei.
CD-RECENSIE
Robin Verheyen, Marc Copland, Drew Gress, Billy Hart - When The Birds Leave
bezetting: Robin Verheyen sopraan- en tenorsaxofoon; Marc Copland piano; Drew Gress bas; Billy Hart drums
opgenomen: 9 & 10 juni 2016, Systems Two Studios, Brooklyn
uitgebracht: 26 januari 2018
label: Universal
aantal stukken: 8
tijdsduur: 51’56
website: www.robinverheyen.be
door: Georges Tonla Briquet
De Belgische saxofonist Robin Verheyen breidt zijn New Yorks netwerk alsmaar verder uit. Voor zijn nieuwe opname, ‘When The Birds Leave’, kon hij rekenen op niemand minder dan Marc Copland, Drew Gress en Billy Hart.
CD-RECENSIE
John Stowell / Ulf Bandgren Quartet – Night Visitor
bezetting: John Stowell gitaar, Ulf Bandgren gitaar, Bruno Raberg contrabas, Austin McMahon drums
opgenomen: mei 2016, Soundsphere II Studio, Boston
uitgebracht: 17 november 2017
label: Origin Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 63’47
website: johnstowell.com - ulfbandgren.com - originarts.com
door: Georges Tonla Briquet
Het album ‘Night Visitor’ is een ontmoeting van de gitaristen John Stowell en Ulf Bandgren die niet uitmondt in pirouettes en technische hoogstandjes, maar leidt tot een soundtrack voor een nachtelijke stadswandeling.
CD-RECENSIE
Kamasi Washington – Harmony of Difference
bezetting: Kamasi Washington tenorsaxofoon; Ryan Porter trombone; Dontae Winslow trompet; Cameron Graves piano; Brandon Coleman keyboards; Miles Mosley contrabas; Ronald Bruner Jr. drums; Tony Austin drums, percussie; Thundercat basgitaar
opgenomen: 2017
uitgebracht: 29 september 2017
label: Young Turks
aantal stukken: 6
tijdsduur: 31’57
website: www.kamasiwashington.com
door: Mathijs van den Berg
Net als ooit John en Alice Coltrane en Pharoah Sanders wil Kamasi Washington met zijn muziek mensen bij elkaar brengen. Zijn nieuwe EP ‘Harmony of Difference’ gaat dan ook – evenals ‘A Love Supreme’ - vergezeld van ronkende teksten. Met de zes stukken die deze suite vormen wil Washington vooral de schoonheid aantonen die schuilt in onze verschillen teneinde onderling respect te kweken.
CD-RECENSIE
Windstreken - Folies
bezetting: Pieter de Mast sopraansaxofoon, (alt)fluit; Sebastiaan van Delft Fender Rhodes, harmonium, orgel; Jörg Brinkmann cello; Udo Demandt percussie; Kamal Hors ud, zang; Nicole Jordan zang, percussie; Leonard Evers trompet, flugelhoorn
opgenomen: februari 2017, Powersoundstudio Amsterdam
uitgebracht: november 2017
label: Music & Words
aantal stukken: 13
tijdsduur: 59’56
website: www.windstreken.com
door: Erno Elsinga
Windstreken, in 2004 opgericht door sopraansaxofonist en fluitist Pieter de Mast, integreert op wonderbaarlijke wijze Indiase- en Noord-Afrikaanse invloeden in de westerse muziekwereld van de klassieke muziek en jazz. Het door wind aangedreven instrumentarium is daar debet aan en zonder uitzondering wordt gebruik gemaakt van gastmusici, dit keer sopraan Nicole Jordan.
CONCERTRECENSIE. Jasper Blom Quartet & Nils Wogram, TivoliVredenburg Utrecht, 8 februari
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Het kwartet van tenorsaxofonist Jasper Blom vormt een van de meest avontuurlijke ensembles van de actuele Nederlandse jazz. De band met gitarist Jesse van Ruller, contrabassist Frans van der Hoeven en drummer Martijn Vink behoort zonder meer tot de top van de scene. Met deze bezetting bracht Blom inmiddels vier enthousiast ontvangen cd’s uit en als we hem moeten geloven gaan er nog vele volgen.
Jasper Blom, Nils Wogram en Jesse van Ruller op het podium van Cloud Nine in Utrecht.
CD-RECENSIE
Tutu Puoane & Brussels Jazz Orchestra – We Have A Dream
bezetting: Tutu Puoane vocals, Brussels Jazz Orchestra
opgenomen: 29 & 30 juni 2017, De Kampanje, Steenhuffel (B)
uitgebracht: 8 februari 2018
label: SoulFactory
aantal stukken: 12
tijdsduur: 76’28
website: tutupuoanemusic.com - brusselsjazzorchestra.com
door: Georges Tonla Briquet
Tutu Puoane en het Brussels Jazz Orchestra (BJO) hebben al een aantal jaar een gezamenlijk verleden. Deze keer spannen ze samen voor een thema-cd met als uitgangsbasis de moord op Martin Luther King vijftig jaar geleden.
CD-RECENSIE
Portico Quartet – Art in the Age of Automation
bezetting: Duncan Bellamy drums, elektronica; Milo Fitzpatrick basgitaar; Keir Vine hang, keyboards; Jack Wyllie alt- en sopraansaxofoon, keyboards; Francesca Ter-Burg en Anisa Arslanagic strijkers
opgenomen: december 2016 en januari 2017
uitgebracht: 25 augustus 2017
label: Gondwana Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 50’40
website: www.porticoquartet.com
door: Mathijs van den Berg
Na drie albums wilde het Britse Portico Quartet het over een andere boeg gooien. Nadat eerder Nick Mulvey was vertrokken, had ook Keir Vine, diens opvolger op de ‘hang’ - een uit stalen sferische schalen bestaand percussie-instrument - het voor gezien gehouden. De band noemde zich voortaan Portico en klonk zonder de karakteristieke hang en met vocalen meer als een poppy synthesizerband.
CD-RECENSIE
John Surman – Invisible Threads
bezetting: John Surman saxofoons en basklarinet, Rob Waring vibrafoon en marimba, Nelson Ayres piano
opgenomen: juli 2017, Rainbow Studio, Oslo
uitgebracht: januari 2018
label: ECM
aantal stukken: 12T
tjdsduur: 59’21W
website: www.johnsurman.com - www.ecmrecords.com
door: Cyriel Pluimakers
De Brit John Surman (1944) is een unieke blazer, die evenzeer thuis is op basklarinet als op sopraan- en baritonsaxofoon. Met de Braziliaanse pianist Nelson Ayres en de Amerikaan Rob Waring op vibrafoon en marimba, nam hij in juli 2017 in Oslo een buitengewoon sfeervol album op met twaalf welluidende composities. Stukken die misschien meer refereren aan volksmuziek dan aan jazz. Veel thema’s zijn dansbaar en kun je zo meefluiten.
CD-RECENSIE
Maciej Obara Quartet – Unloved
bezetting: Maciej Obara altsaxofoon, Dominik Wania piano, Ole Morten Vagan contrabas, Gard Nilssen drums
opgenomen: januari 2017, Rainbow Studio, Oslo
uitgebracht: november 2017
label: ECM
aantal stukken: 7
tijdsduur: 48’31
website: www.ecmrecords.com/Maciej Obara
door: Armand van Wijck
‘Unloved’ is het debuutalbum van de Poolse altsaxofonist Maciej Obara voor ECM Records. De plaat start zoals je van een ECM-productie kunt verwachten: atmosferisch, minimalistisch en bezinnend, maar mondt na een aantal nummers uit in een dynamisch hoogtepunt met wat meer avant-gardistische karaktertrekken.
1 feb - Het Nijmeegse festival Music Meeting ondergaat de komende editie een flinke metamorfose. Het 'park-ticket' voor picknickers verdwijnt en met meer podia en meer muziek wil de organisatie terug naar de kern van het festival: muziek laten horen die zelden of nooit in Nederland klinkt.
1 feb - Pat Metheny, Pharoah Sanders, Robert Glasper, Carla Bley, Cécile McLorin Salvant, Christian Scott en John Scofield zijn enkele van de eerste 22 namen die North Sea Jazz vandaag bekend maakte voor editie 2018. Het festival in Rotterdam wordt gehouden op 13, 14 en 15 juli.