CONCERTRECENSIE: Reinier Baas vs. Princess Discombobulatrix, TivoliVredenburg Utrecht, 29 september 2016
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Gitarist Reinier Baas zorgde onlangs - letterlijk en figuurlijk - voor een van de meest opzienbarende Nederlandse jazzuitgaven van 2016. Zijn quasi-opera ‘Reinier Baas vs. Princess Discombobulatrix’, ontstaan uit een compositieopdracht voor North Sea Jazz 2015, kon rekenen op uitgebreide media-aandacht met onder meer een optreden in DWDD en uitgebreide artikelen in De Volkskrant en het NRC Handelsblad. Ongewone belangstelling voor een niet alledaagse productie.
De opera Reinier Baas vs. Princess Discombobulatrix met sopraan Nora Fischer op het podium van de Hertz in TivoliVredenburg.
CD-RECENSIE
Zapmachine - Kot
bezetting: Herman te Loo sopraan- alt- tenorsax; Paul van der
Velde gitaren; Jaap Prummel bas; Rob Hendriks drums,
percussie. Allen: vocalen
opgenomen: januari, maart 2016, Studio Green Zaandam
uitgebracht: 2016
label: eigen beheer
aantal stukken:11
tijdsduur: 60’41
website: www.hermanteloo.nl
door: Erno Elsinga
De naam Zapmachine is een samentrekking van Frank Zappa en Soft Machine. Legendarische namen die met progressieve rock, psychedelische en experimentele muziek aan de wieg stonden van de jazzrock. Op ‘Kot’, het debuutalbum van het grotendeels uit Zaandam afkomstige kwartet, worden deze ingrediënten naar eigen inzicht gekneed en uitgesmeerd over de composities van onder meer Robert Wyatt en Hugh Hopper (Soft Machine), John Scofield, John McLaughlin, Hauser Orkater, Radiohead en de eveneens Zaanse formatie De Kift.
CD-RECENSIE
Jeroen van Vliet Moon Trio – Earth-Time
bezetting: Jeroen van Vliet piano en elektronica, Cord Heineking
contrabas basgitaar en effecten, Mark Schilders drums
opgenomen: december 2015, Fattoria Musica, Osnabrück
uitgebracht: 7 oktober 2016
label: JazzHaus Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 56’56
website: www.jeroenvanvliet.com - www.jazzhausrecords.com
door: Cyriel Pluimakers
De Brabander Jeroen van Vliet (1965) is een van de meest lyrische jazzpianisten van Nederland. Niet alleen akoestisch maar ook elektrisch, zoals in Eric Vloeimans’ Gatecrash, behoort hij tot de top. Niet geheel toevallig dat hij een aantal jaren geleden de Boy Edgar Prijs won. Zijn pianospel kent een verfijning, die we eigenlijk meestal in de klassieke muziekwereld aantreffen. Met uitzondering van jazzpianisten als Keith Jarrett, John Taylor en Brad Mehldau, die ook over een bijzonder toucher beschikken.
CONCERTRECENSIE. Wolfert Brederode Trio, Paradox Tilburg, 23 september 2016
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga
Wolfert Brederode presenteerde in Tilburg zijn nieuwe album ‘Black Ice’. Zijn derde voor ECM maar met Gulli Gudmundsson op de contrabas en Jasper van Hulten achter de drums, in een nieuwe triobezetting.
Wolfert Brederode Trio op het podium van de Paradox in Tilburg.
CD-RECENSIE
GoGo Penguin - Man Made Object
bezetting: Chris Illingworth piano; Nick Blacka contrabas; Rob
Turner drums
opgenomen: Giant Wafer Residential Studio’s, Whales
uitgebracht: 2016
label: Blue Note
aantal stukken: 10
tijdsduur: 45'44
website: www.gogopenguin.co.uk - www.bluenote.com
door: Mathilde Löffler
GoGo Penguin heeft in 2016 een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Het jonge semi-akoestische pianotrio uit Manchester heeft een meerjarencontract bij het prestigieuze label Blue Note getekend en is bezig aan een rijk gevulde tournee in het wereldwijde jazz- en popcircuit. Pukkelpop en het North Sea Jazz Festival, Paradiso, maar ook jazzclubs en poppodia.
21 sep - In het Brabantse Uden wordt aanstaande weekeinde de derde editie van Late Summer Soul & Jazz Festival gehouden. In vier zalen van theatergebouw Markant Uden treden zestien bands op, waaronder Sabrina Starke, Lilian Veira en Sven Hammond.
CD-RECENSIE
Mats Eilertsen – Rubicon
bezetting: Trygve Seim saxofoons; Eirik Hegdal klarinetten, saxofoons; Thomas T Dahl gitaar; Rob Waring marimba, vibrafoon; Harmen Fraanje piano; Mats Eilertsen contrabas; Olavi Louhivuori drums
opgenomen: mei 2015, Rainbow Studio, Oslo
uitgebracht: juli 2016
label: ECM
aantal stukken: 10
tijdsduur: 54’31
website: www.matseilertsen.com - www.ecmrecords.nl
door: Cyriel Pluimakers
De Noorse contrabassist Mats Eilertsen (1975) is een avontuurlijk en internationaal gericht musicus. Regelmatig werkt hij ook samen met Nederlandse musici zoals drummer Joost Lijbaart, saxofonist Yuri Honing en pianist Harmen Fraanje. In 2014 kreeg Eilertsen een compositieopdracht van het Vossa Jazz Festival, die uitmondde in de compositie ‘Rubicon’. Een toernee leidde tot een nieuwe versie die in mei 2015 opgenomen werd in Oslo’s Rainbow Studio door Jan Erik Kongshaug. ECM-producer Manfred Eicher had de supervisie.
CD-RECENSIE
Bart Wirtz – Beneath The Surface
bezetting: Bart Wirtz altsaxofoon, varitone, organelle, percussie, fluit, omnichord, vocals; Emiel van Rijthoven piano, hammond, wurlitzer, synthesizers; Kasper Kalf basgitaar, contrabas; Niek de Bruijn drums; Frank Wienk percussie, vocals, synths & sounds. Gasten: Soweto Kinch, Ntjam Rosie, Mete Erker, Ai Ming Oei, Louk Boudesteijn
opgenomen: Jet Studio Brussel 2016
uitgebracht: 7 oktober 2016
label: iDreamer Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 57’31
website: www.bartwirtz.com
door: Erno Elsinga
Na succesvolle albums als ‘iDreamer’ dat hem de Edison Publieksprijs bracht en ‘Interview’ waarop hij met de Amerikaanse trompettist Sean Jones verschillende muziekinvloeden samenbrengt, slaat altsaxofonist Bart Wirtz met zijn vierde album ‘Beneath The Surface’ nieuwe wegen in.
CD-RECENSIE
Guidi, Petrella, Sclavis, Cleaver – Ida Lupino
bezetting: Gianluca Petrella trombone, Louis Sclavis klarinet, Giovanni Guidi piano, Gerald Cleaver, drums
opgenomen: februari 2015, Auditorio Stelio Molo RSI, Lugano
uitgebracht: juli 2016
label: ECM
aantal stukken: 14
tijdsduur: 77’43
website: www.giovanniguidi.it - www.ecmrecords.nl
door: Cyriel Pluimakers
De Italiaanse pianist Giovanni Guidi (1985) maakte al twee prachtige trio-producties voor ECM: ‘City of Broken Dreams’ (2013) en ‘This Is The Day’ (2015). Voor zijn nieuwste cd ‘Ida Lupino’ heeft Guidi een kwartet zonder contrabas samengesteld met landgenoot Gianluca Petrella op trombone, de Fransman Louis Sclavis op klarinet en achter de drums de Amerikaan Gerald Cleaver.
CD-RECENSIE
Reinier Baas vs. Princess Discombobulatrix
bezetting: Reinier Baas gitaar, piano, composities; Nora Fischer sopraan; Natanael Ramos trompet; Ben van Gelder altsaxofoon; Joris Roelofs klarinetten; Clemens van der Feen contrabas; Martijn Vink drums
opgenomen: 6 en 7 januari, 12 mei 2016
uitgebracht: 16 september 2016
label: DSCMBBLTRX / Painted Dog Records
aantal stukken: 14
tijdsduur: 56’23
website: www.reinierbaas.com
door: Erno Elsinga
Al bij de invulling van de North Sea Jazz Compositieopdracht in 2015 speelde Reinier Baas met de gedachte de programmatische muziek rondom de persoon Princess Discombobulatrix in een nog te bepalen vorm terug te laten komen en uit te geven. Baas hield woord en schreef aanvullend op het thema een surrealistische jazzopera in drie aktes, voorzien van klassieke invloeden en improvisatie.
CD-RECENSIE
Brian Groder Trio – R Train on the D Line
bezetting: Brian Groder trompet, bugel; Michael Bisio contrabas; Jay Rosen drums
opgenomen: 10 november 2014, Parkwest Studios, Brooklyn, NY
uitgebracht: maart 2016
label: Latham Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 50’03
website: www.briangroder.com
door: Cyriel Pluimakers
De Amerikaanse trompettist en bugelspeler Brian Groder is in Nederland relatief onbekend. Toch timmert hij sinds het midden van de jaren ’90 behoorlijk aan de weg. Hij heeft een prachtige heldere toon, improviseert met gemak en heeft een avontuurlijke aanpak. De bekende jazzclichés zal je bij hem niet snel aantreffen, in plaats daarvan zoekt hij naar nieuwe muzikale wegen die niet alleen aansluiten bij de Amerikaanse maar ook bij de Europese avant-garde.
10 sep - In het Bimhuis vindt op 7, 8 en 9 oktober de October Meeting plaats: een improvisatie driedaagse met 22 musici uit Nederland en omringende landen. In verschillende samenstellingen, variërend van duo’s en trio’s tot grote ensembles, wordt uitsluitend nieuw werk gespeeld.
CD-RECENSIE
Joris Posthumus Group - Tokyo's Bad Boys
bezetting: Joris Posthumus alt- en sopraansaxofoon; Yuichiro Tokuda altsaxofoon; Yuki Nakae tenorsaxofoon; Shunichi Yanagi piano; Satoshi Tokuda contrabas; Gaku Hasegawa drums
opgenomen: september 2015, NK Sound Tokyo Studio
uitgebracht: 9 september 2016
label: Challenge Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 68’33
website: www.jorisposthumus.com
door: Erno Elsinga
Hoewel jazzmuziek in Japan warm omarmd wordt zijn er nog weinig Japanse jazzmusici die een groter publiek wisten te bereiken. Pianiste Toshiko Akiyoshi (1929) was wellicht de eerste, trompettist Takuya Kuroda (1980) tekende twee jaar geleden een contract bij Blue Note en natuurlijk is er Hiromi Uehara die wereldwijd faam geniet.
CD-RECENSIE
Dominic J. Marshall & Friends - The Triolithic
bezetting: Dominic J. Marshall piano, fender rhodes, septavox, soft-synth, percussion overlays, clavichord, wurlitzer, bass programming, drum programming; Glenn Gaddum Jr. en Sam Vicary bas; Jamie Peet en Sam Gardner drums; Lars Dietrich altsaxofoon
opgenomen: december 2015, januari 2016
uitgebracht: 9 september 2016
label: Challenge Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 67'44
website: www.dominicjmarshall.com
door: Jochem le Cointre
Het poëtische motto van ‘The Triolithic’ van de jonge Britse pianist Dominic J. Marshall is het terugkeren naar 'een tijd waarin de mens leefde in directe symbiose met de natuurlijke wereld.' Een uitgangspunt dat verder geen duidelijke rol in de muziek heeft, hoewel de in Nederland woonachtige Marshall talloze kleurpatronen creëert met behulp van de vele synthesizers.
5 sep - In Porgy en Bess in Terneuzen vindt op zaterdag 24 september het jubileum- en tegelijkertijd afscheidsconcert van The South Jazz Band plaats. Dit jazzorkest is één van de meest roemruchte oude stijl orkesten van Nederland met een lange geschiedenis in het jazzleven van Porgy en Bess. Speciale gast is Joep Peeters.
CONCERTRECENSIE. Max Ionata Quartet, Theater De Krocht, Zandvoort, 4 september 2016
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Al vijftien jaar organiseert contrabassist Eric Timmermans - vaak op zondagmiddag - jazzconcerten in het Zandvoortse Theater De Krocht. In de loop der jaren is een breed en enthousiast publiek opgebouwd, waarbij de focus ligt op veertigplussers die van mainstream jazz houden. Start van het seizoen vormt een concert van de Italiaanse tenorsaxofonist Max Ionata (1972), een musicus die in zijn geboorteland een belangrijke status heeft maar hier nog een relatief onbekende is.
Saxofonist Max Ionata trad in Zandvoort op met bassist Eric Timmermans, pianist Rob van Bavel en drummer Frits Landesbergen.
5 sep - Na een succesvol eerste seizoen opent New Cool Collective op 10 september de tweede jaargang van de Jazz Factory, de informele jazzclub van de Bossche Verkadefabriek. Programmeerde de jazzclub uitsluitend op de zondagmiddag, nu is daar ook de zaterdagavond aan toegevoegd.
CD-RECENSIE
The Bad Plus – It’s Hard
bezetting: Ethan Iverson piano, Reid Anderson contrabas, David King drums
opgenomen: april 2016, Brooklyn Recording, NYC
uitgebracht: 26 augustus 2016
label: Okeh
aantal stukken: 11
tijdsduur: 48’56
website: www.thebadplus.com - www.okehrecords.com
door: Cyriel Pluimakers
Met hun elfde album ‘It’s Hard’ keert het pianotrio The Bad Plus terug naar hun bewerkingen van popmuziek, waar ze ooit bekend mee werden. De gespeelde composities bestrijken de periode 1970 tot 2010 en bevatten veel klassiekers. Maar zoals kenmerkend voor The Bad Plus is meezingen niet aan de orde: gevoelige deuntjes worden van alle sentimentaliteit ontdaan en stevige stukken worden volledig gedeconstrueerd.