CONCERTRECENSIE. ‘Miles!’, theaterproductie met onder andere Michael Varekamp en Ntjam Rosie, Fulcotheater IJsselstein, 27 november '14.
beeld: Ron Beenen
door: Armand van Wijck
Een bijzondere combinatie van film en livemuziek die de kijker even meeneemt in de wereld van Miles Davis en het tijdsbeeld van zijn glansperiode. Aangenaam, intens en een aanrader voor de wat meer ingewijde jazzliefhebber.
Tenorsaxofonist Efraïm Trujillo, Ntjam Rosie en Michael Varekamp vertolken hoofdrollen in 'Miles!'.
NIEUWS. Uitreiking Edisons 2014, Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven, 27 november
beeld: Eddy Westveer
door: Erno Elsinga
Evenals vorig jaar werd de uitreiking van de Edisons in Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven gekenmerkt door de afwezigheid van veel prijswinnaars. De uitreiking, die ooit te boek stond als een feestelijk gala met gerenommeerde artiesten uit binnen- en buitenland, is daarmee verworden tot een presentatie van de genomineerden van de Edison Publieksprijs, met als toetje een concert van een internationale ster, ditmaal Kurt Elling.
Presentator Co de Kloet reikt Edisons uit aan Sebastiaan van Bavel en Kapok. Kurt Elling trad op met het Metropole Orkest.
CD-RECENSIE
Eef van Acker Quartet – Shaping Memories
bezetting: Eef van Acker zang; Bram Weijters piano; Janos Bruneel contrabas; Jelle van Giel drums.
opgenomen: 2-3 maart 2014
uitgebracht: 2014
label: eigen beheer
aantal stukken: 9
tijdsduur: 44:37
website: www.eefvanacker.com
door: David Cohen
Een krachtig begin kenmerkt ‘Shaping Memories’, de debuut-cd van het kwartet van Gentse zangeres en muzikale duizendpoot Eef van Acker. Haar eigen compositie ‘Loneliness’ opent met een langzame, swingende pianoriff. Een ontspannen groove van drummer Jelle van Giel geeft dan de ruimte aan een zanglijn van Van Acker: ,,Nothing more to say, you just went away, nothing left to understand, too scared… to care’’. Het arrangement onderstreept de slotwoorden en draagt bij aan de beleving van Van Ackers tekst.
CONCERTRECENSIE. Joost Patocka Trio met mystery guest Branford Marsalis, Bimhuis Amsterdam, 22 november ‘14
door: David Cohen
Branford Marsalis speelde in het Bimhuis een set met het Joost Patocka Trio. Archiefbeeld © Thomas Huisman.
In het kader van het Internationaal Saxofoonfestival zou het Joost Patocka Trio één set spelen met een ‘Mystery Guest’. Deze aankondiging had haar uitwerking niet gemist: het Bimhuis was geheel uitverkocht en festivalorganisator Arno Bornkamp zei, vóór hij de mysterieuze gast aankondigde, met de ‘gezellige drukte’ erg in zijn sas te zijn.
CD-RECENSIE
Rik van den Bergh / Bart van Lier Quintet – High Slide Low Blow
bezetting: Bart van Lier trombone, bastrompet; Rik van den Bergh baritonsaxofoon; Marius Beets contrabas; Edgar van Asselt piano; Eric Ineke drums.
opgenomen: 5 & 6 april 2013
uitgebracht: december 2013
label: Maxanter Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 53:19
website: www.rikvandenbergh.com - www.maxanter.com
door: David Cohen
Op ‘High Slide Low Blow’ nemen twee lage blazers de frontlinie waar: baritonsaxofonist Rik van den Bergh combineert zijn grommende riet met het warme koper van trombonist Bart van Lier en brengt elf swingnummers ten gehore in een binnen Nederland unieke bezetting. Beide blazers bewijzen dat het spelen van voortijlende bebop allerminst voorbehouden is aan de trompet en de hogere alt- of tenorsaxofoon.
CD-RECENSIE
VEIN en Dave Liebman – Jazz Talks
bezetting: Dave Liebman sopraan- en tenorsaxofoon, blokfluit; Michael Arbenz piano; Thomas Lähns contrabas; Florian Arbenz slagwerk
opgenomen: 5 december 2013 in Idee und Klang Studio in Basel (Zw)
label: Unit Records
uitgebracht: 2014
aantal stukken: 13
tijdsduur: 51.08
website: vein.ch - davidliebman.com - unitrecords.com
door: Rinus van der Heijden
Praatjes. Het woord heeft een negatieve lading. Het wordt gebruikt als iemand veel praat, maar weinig zegt. Maar ‘praatjes’ kan ook een positieve connotatie hebben. Dat bewijzen de gebroeders Michael en Florian Arbenz met het album ‘Jazz Talks’.
CD-RECENSIE
The BvR Flamenco Big Band – Jaleo Holandés
bezetting: Bernard van Rossum tenor- en sopraansaxofoon, composities, arrangementen en teksten; María Marín zang; Pablo Martínez zang, percussie, trombone; Jeff Heijne gitaar; Miguel Hiroshi percussie; blazers Jasper van Damme, Miguel Ortega, Dani Torres, Fernando Sanchez, Bruno van der Haegen,Gerhard Ornig, Bruno Calvo, Natanael Ramos, Evgeniy Bondarev; Oliver Emitt, Lorenzo Lorenzoni, Alisa Klein, Haraldur Þrastarson; Xavi Tores piano; Marco Zenini contrabas; Joan Terol drums
opgenomen: zomer 2014
label: Amstel Records
uitgebracht: 2014
aantal stukken: 6
tijdsduur: 41:46
website: www.bernardvanrossum.com - www.liveineurope.nl
door: David Cohen
Spaanse percussie opent het debuutalbum ‘Jaleo Holandés’van The BvR Fllamenco Big Band. Al snel voegen een Spaanse gitaar en een piano zich erbij met een kenmerkend motief. Dan zetten blazers in: saxofoons, een dwarsfuit, trompetten met harmon-dempers… Een kleurrijk tapijt ontvouwt zich en mondt uit in een dwarsfluitthema dat, toepasselijk genoeg, ‘A New Being’ heet.
17 nov - Het door altsaxofonist Paul van Kemenade geïnitieerde festival Stranger Than Paranoia wordt in december weer in vier steden gehouden. Naast Tilburg en Den Bosch zijn Breda en Amsterdam weer toegevoegd aan het festivalschema nadat deze steden vorig jaar door financiële perikelen werden geschrapt.
CONCERTRECENSIE. Tingvall Trio, Porgy en Bess Terneuzen, 15 november 2014
beeld: Eddy Westveer
door: Mischa Beckers
Met Zweedse, Duitse en Cubaanse roots is het Tingvall Trio met recht een internationaal jazzgezelschap. Inmiddels ligt van dit pianotrio het vijfde studioalbum ‘Beat’ in de schappen. Een aantal stukken daarvan probeerde het trio dit concert in Porgy en Bess te spelen.
Pianist Martin Tingvall, contrabassist Omar Rodriguez Calvo en slagwerker Jürgen Spiegel in Porgy en Bess.
CONCERTRECENSIE. Kris Bowers. Bimhuis Amsterdam, 14 november 2014
beeld: Ron Beenen
door: Stefan de Graaf
Met gevoel voor understatement laat Kris Bowers weten niet veel meer dan vijf man publiek te hebben verwacht. De aanwezigen lachen. Dat het Bimhuis nu vol zit mag hem dan ogenschijnlijk aangenaam verrassen, maar wie in de lijn Herbie Hancock/Robert Glasper wordt genoemd, nog zo jong (25) is en zich op geen enkele manier laat vangen binnen één overheersend genre wekt nu eenmaal de interesse.
De Amerikaanse pianist Kris Bowers trad in het Bimhuis op met een Nederlandse band. Met drummer Jamie Peet en basgitarist Glenn Gaddum Jr.
ANALYSE. Muziekkritiekdebat van De Vuurlinie - Kunstkritiek Nu. Met Yuri Honing, Matthijs de Ridder en Mischa Andriessen. Debatleider Elmer Schönberger. Bimhuis Amsterdam, 7 november 2014.
door: Stefan de Graaf
Yuri Honing: ‘Definieer eerst wat jazz is voordat je er over spreekt.’ Archiefbeeld © Eric van Nieuwland.
Als we de muziekwereld opdelen in vier gelijke taartpunten - makers en producenten, publiek, schrijvers en critici, beleidsmakers en culturele instituties - dan kunnen we voor het gemak stellen dat tijdens dit debat de gehele muziekwereld was vertegenwoordigd.
CONCERTRECENSIE. Kenny Barron & Dave Holland. Bimhuis Amsterdam, 10 november '14
beeld: Thomas Huisman
door: David Cohen
De legendarische pianist Kenny Barron nam keurig in pak achter de piano plaats. Achter hem en zijn medespeler op een opvallend kleine contrabas, Dave Holland, was door de ramen van het Bimhuis het verlichte Amsterdam te zien. Snel tikte Barron met de voet het eerste stuk, ‘Spiral’, af.
Pianist Kenny Barron en contrabassist Dave Holland gaven een duoconcert in het Bimhuis.
CONCERTRECENSIE. November Music 2014, diverse locaties 's-Hertogenbosch, 7, 8, 9 november 2014.
beeld: Gemma van der Heyden
door: Rinus van der Heijden
Met een levensecht klinkend, en daardoor huiveringwekkend bombardement op Beiroet werd zondagavond in de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch November Music 2014 afgesloten. Een fenomenaal Kronos Quartet maakte hiermee een einde aan een weergaloze 2014-editie van dit vijfdaagse festival.
Het Kronos Quartet (met Lavinia Meijer), Zapp4 met Marc Ribot en het concert van Franz von Chossy met Wu Wei waren onderdeel van de vele hoogtepunten van November Music.
CD-RECENSIE
Dutch Concert Big Band - Plays Dutch Originals
bezetting: Kevin van den Elzen drums, arrangement; Ties Laarakker contrabas; Durk Hijma gitaar; Koen Schalkwijk piano; gastsolisten: Maarten Hoogenhuis altsaxofoon; Jasper Blom tenorsaxofoon; Rik Mol trompet
opgenomen: 8 en 9 oktober 2013
uitgebracht: 2014
label: eigen beheer
aantal stukken: 9
tijdsduur: 1.03.26
website: www.kevinvandenelzen.com
door: Max van Deurzen
Stel, je bent een jonge getalenteerde jazzdrummer en je wilt wat. Iets anders. Wat doe je? Bigbandmuziek maken is misschien niet het eerste wat in je opkomt. Dat soort muziek wordt toch voornamelijk geassocieerd met stoffige opnames van rond de oorlog. Niet van deze tijd dus.
CONCERTRECENSIE. Christian McBride Trio, ’t Schuttershof Middelburg, 2 november 2014
door: Mischa Beckers
Het trio van contrabassist Christian McBride aan het werk in 't Schuttershof. Foto © Mischa Beckers.
‘Down by the riverside’? Daar begon het Christian McBride Trio dit concert toch echt mee. Een enkeling zong het zachtjes mee. Wat gingen we nu meemaken? McBride is er duidelijk in. Met dit trio speelt hij straight ahead jazz. Geen moeilijke maatsoorten en - wisselingen, swingen moet het.
CONCERTRECENSIE. November Music, Verkadefabriek ’s-Hertogenbosch, 5 november ’14
beeld: Gemma van der Heyden
door: Rinus van der Heijden
November Music 2014 heeft de opening gekregen die het verdiende. Het magnifieke openingsconcert van de Tunesische udspeler Anouar Brahem is woord en daad tegelijk van het ijzersterke programma dat het festival dit jaar kenmerkt. Afgemeten aan dit concert staat ’s-Hertogenbosch tot en met zondag derhalve vuurwerk van de buitencategorie te wachten.
Het kwartet van udspeler Anouar Brahem verzorgde in een uitverkocht Verkadefabriek het openingsconcert van November Music 2014.
CONCERTRECENSIE. Festival Jazz International Rotterdam, LantarenVenster, 1 en 2 november 2014
beeld: Thomas Huisman
door: Armand van Wijck
'Kleinschalig in omvang, groots in namen'. Het motto van het festival Jazz International Rotterdam is een doeltreffende samenvatting van wat er zich dit weekeinde afspeelde in LantarenVenster. Verdeeld over twee zalen waren er artiesten te bewonderen als Avishai Cohen, John Scofield en Ben van Gelder. Een gevarieerd programma van hoge kwaliteit met veel jong talent.
John Scofield, Ben van Gelder met Ambrose Akinmusire en Avishai Cohen traden op tijdens Festival Jazz International Rotterdam.
5 nov - Het trio van pianist en componist Sebastiaan van Bavel heeft de Edison Jazz Nationaal 2014 gewonnen. Zij werden door de jury beloond voor het album 'As the journey begins' (O.A.P. Records) en lieten daarmee de overige genomineerden Batik en Estafest achter zich.
CONCERTRECENSIE: Festival ‘So What’s Next’, Muziekgebouw Eindhoven, 1 november 2014
beeld: Eddy Westveer
door: Mathilde Löffler
De programmering van het uitverkochte festival ‘So What’s Next’ dat voor de tweede keer werd gehouden, richt zich op jonge, succesvolle musici in de volle bandbreedte van stijlen tussen jazz en pop. Het wordt aangevuld met bekende namen als de Nederlandse rapper Typhoon, de Belgische zangeres Selah Sue, de pioniers Bugge Wesseltoft, Henrik Schwarz en Dan Berglund Trio en de Libanese trompettist Ibrahim Maalouf.
Typhoon, het trio Bugge Wesseltoft, Henrik Schwarz, Dan Berglund en pianist Jason Moran met The Bandwagon waren enkele smaakmakers tijdens So What's Next.
CONCERTRECENSIE. Zakir Hussain & Masters of Percussion. Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam, 1 november 2014
beeld: Maarten Mooijman
door: Stefan de Graaf
De opstelling op het podium van de grote zaal van het Muziekgebouw aan 't IJ doet denken aan ‘Het Laatste Avondmaal’ van Leonardo da Vinci. De uitgestrekte tafel is nu alleen gedekt met tal van bekende en minder bekende Indiase instrumenten - van de tabla tot de doyra (tamboerijn) - elk voorzien van een microfoon om de fijnste nuances in het bijna volmaakte ritmische spel van tablaspeler Zakir Hussain en zijn Masters of Percussion hoorbaar te maken.
Tablaspeler Zakir Hussain en Masters of Percussion in Muziekgebouw aan 't IJ. Met Rakesh Chaurasia (bamboefluit) en Abbos Kosimov (tamboerijn).
CD-RECENSIE
Tettero – Point of View
bezetting: Folker Tettero elektrische gitaren; Dave Breidenbach elektrische basgitaar; Klaas van Donkersgoed drums.
opgenomen: 26-27 augustus 2013
uitgebracht: 2014
label: eigen beheer
aantal stukken: 10
tijdsduur: 46:45
website: www.tetteromusic.com
door: David Cohen
‘Point of View’ begint met een stevig titelnummer: een snelle rockgroove, een flink gitaargeluid en een trio dat klinkt als een onvervalste eenheidsformatie. Voor gitarist en bandleider Folker Tettero was het even wennen om zo in het middelpunt te staan, aangezien hij vooral als begeleider en sessiemusicus speelt en ook op zijn vorige album, het debuut ‘First’, met een grotere bezetting werkte. Op ‘Point of View’ treedt hij echter met tien eigen composities nadrukkelijk op de voorgrond.