COLUMN
door: Tim Sprangers
Corrie van Binsbergen noemde het een teken van onmacht. Vorige week schalde geschreeuw uit 100.000 kelen als protest tegen de aangekondigde cultuurbezuinigingen. Een schreeuw staat voor woede, maar tekent ook wanhoop, onzekerheid en een gebrek aan inhoudelijk redeneren. Je stem verheffen tijdens een discussie toont onvermogen, maar ordinair schreeuwen, ofwel het produceren van beestachtige klanken, is een weerloos wapen van de mensheid. Hij verlaagt zich tot dierlijk gereedschap.
CONCERTRECENSIE. Opening Internationaal Jiddisch Festival Tilburg met Haytam Safia Qu4rtet en Matt Darriau’s Paradox Trio. Paradox Tilburg, 26 november 2010.
beeld: Steven de Kok
door: Rinus van der Heijden
De opening van het achtste Internationaal Jiddisch Festival Tilburg kreeg spectaculair gestalte door een dubbelconcert van twee groepen, die beide raakvlakken vertonen met Jiddische muziek. Waarbij dient opgemerkt dat het Haytam Safia Qu4rtet zijn vleugels verder uitsloeg dan alleen deze joodse muzieksoort. Als verrassing bracht het kwartet ook nog trompettist Eric Vloeimans mee. Wellicht dat daardoor muziekpodium Paradox dik was uitverkocht, want toen Matt Darriau aantrad met zijn Paradox Trio waren er plotsklaps wat stoelen leeg in de concertruimte.
Het Qu4rtet van Haytam Safia kreeg gezelschap van Eric Vloeimans. Matt Darriau' en zijn Paradox Trio sloot de openingsavond van het Jiddisch Festival af.
CONCERTRECENSIE. Endangered Blood met Jim Black en Chris Speed, ’t Schuttershof, Middelburg, 24 november 2010
beeld: Eddy Westveer
door: Mischa Beckers
Jim Black is een toekomstgericht jazzdrummer en componist. Door zijn ongekende techniek integreert hij schijnbaar achteloos nieuwe muzikale concepten en ritmes in zijn muziek. Woensdag speelde Jim Black, op uitnodiging van Muziekpodium Zeeland, met zijn nieuwe band Endangered Blood in ‘t Schuttershof in Middelburg. Hun eerste album kwam onlangs uit en de groep doet momenteel een intense promotietournee. Na de vliegreis en vier treinoverstappen bij de reis van Zwitserland naar Nederland betrad de band zichtbaar vermoeid het podium. Wat volgde was echter één stoot energie.
Chris Speed, Oscar Noriega, Jim Black en Trevor Dunn vormen de nieuwe band Endangered Blood dat optrad in Middelburg.
CD-RECENSIE
Mads la Cour & Im Beruf – Grandpa left you nothing
bezetting: Mads la Cour; bugel, trompet, Niels Lyhne Løkkegaard; altsaxofoon, basklarinet, Magnus Hjorth; piano, Petter Eldh; bas, Snorre Kirk; drums
opgenomen: oktober en november 2009
release: 2010
label: Stunt Records
tracks: 9
tijd: 52.18
websites: www.madslacour.dk - www.sundance.dk
door: Mischa Beckers
De jonge Deen Mads la Cour is sinds 2006 vast lid van de Deense Radio Big Band. Daarmee begeleidde hij vele vooraanstaande internationale artiesten. Hij studeerde in 2008 af aan de Carl Nielsen Academy of Music in Odense, In hetzelfde jaar verscheen zijn debuutalbum ‘A la Cour’. In Denemarken ontving de trompettist al vele jazzprijzen. Inmiddels spreidt hij zijn vleugels verder uit. Zijn nieuwe CD ‘Grandpa left you nothing’, met negen stukken van zijn hand, dient daarbij als springplank.
CD-RECENSIE
Masha Bijlsma – For Love Of Abbey
bezetting: Masha Bijlsma zang; Gé Bijvoet, Rob van den Broeck piano; Eric van der Westen, Stefan Lievestro, Henk de Ligt contrabas; Dries Bijlsma slagwerk. Gasten: Bob Malach, Tony Lakatos saxofoons.
opgenomen: 1994, 1996, 1998, 2008
mastering: 27-7-2010 Acoustic Entertainment Duitsland
release: 2010
label: Lion Jazz
tracks: 8
tijd: 41.46
website: www.leeuwjazz.nl
door: Rinus van der Heijden
De Nederlandse zangeres Masha Bijlsma is een grote bewonderaar van haar Amerikaanse collega Abbey Lincoln. Op een aantal albums die zij uitbracht, bracht zij muzikale odes aan La Lincoln. Op 6 augustus van dit jaar zou de Amerikaanse tachtig jaar zijn geworden en dat leek Masha Bijlsma een mooie gelegenheid om al die verspreide odes op één cd uit te brengen. Maar acht dagen later overleed Abbey Lincoln. Het is wrang, maar daarmee werd Masha Bijlsma’s lofdicht wel heel actueel.
CD-RECENSIE
Van Ruller, Roelofs & Van der Feen – Chambertones
bezetting: Jesse van Ruller gitaar; Joris Roelofs klarinet en altsaxofoon; Clemens van der Feen bas.
opgenomen: 21 september 2009, De Toonzaal in ‘s Hertogenbosch
release: 15 november 2010
label: AJA Records / C-stringrecords
tracks: 10
tijd: 56:36
website: www.jessevanruller.com - www.jorisroelofs.com - www.clemensvanderfeen.com
door: Erno Elsinga
Al bij de eerste tonen van dit nieuwbakken trio hoor je dat het goed zit. Zoals de titel van het album doet vermoeden, gaat het hier om kamermuziek, melodieus en ingetogen gebracht in een uitzonderlijke triobezetting (gitaar, sax/klarinet, bas) zonder slagwerk, waardoor veel ruimte ontstaat voor de gevoelvolle verhaallijnen van Jesse van Ruller, Joris Roelofs en Clemens van der Feen.
CONCERTRECENSIE. Trio Van Binsbergen/Offermans/Sun & Matthias Schriefl, Bimhuis, 19 november 2010
beeld: Stef Mennens
door: Tim Sprangers
Corrie van Binsbergen had weer eens zin om ‘lekker met zijn drieën op het podium te staan’, zo vertelt ze Vera Vingerhoeds bij aanvang van de tweede set. Geen opera’s en vele afspraken, maar vrije jazz, instant composing, terug bij de basis. Ze praat met een grote glimlach, alsof ze opgelucht is. ‘Hier had ik behoefte aan’.
Fantastisch concert van een nieuw Corrie van Binsbergen Trio met gastspeler Matthias Schriefl in Bimhuis.
CD-RECENSIE
Norma Winstone - Stories Yet To Tell
bezetting: Norma Winstone, stem; Klaus Gesing, basklarinet, sopraansaxofoon; Glauco Venier, piano
opgenomen: december 2009
release: 2010
label: ECM Records / Challenge
tracks: 12
tijd: 52:15
websites: www.normawinstone.com - www.ecmrecords.nl
door: Jan Jasper Tamboer
Bewonderenswaardig toch, als artiesten al vele jaren meelopen en er nog steeds toe doen, zonder op oude successen te teren. Dat is maar weinigen gegeven. Met haar 69 jaren maakte Norma Winstone een prachtig album dat niet voor haar vroegere werk onderdoet.
CD-RECENSIE
Esperanza Spalding - Chamber Music Society
bezetting: Esperanza Spalding – akoestische bas, zang, arrangementen, productie, Leo Genovese – piano, Rhodes, melodica, Terri Lyne Carrington – drums, Quintino Cinalli – percussie, Entcho Todorov – viool, Lois Martin – Viola, David Eggar – cello, Gil Goldstein – productie, arrangementen. Gastbijdragen: Gretchen Parlato – zang, Milton Nascimento – zang , Ricardo Vogt – gitaar.
opgenomen: oktober 2009 en januari 2010
release: 17 augustus 2010
label: Heads Up
tracks: 11
tijd: 56:15
website: www.esperanzaspalding.com - www.myspace.com/esperanzaspalding
door: Kees Schreuders
De 26-jarige bassiste en vocaliste Esperanza Spalding veroverde de muziekwereld, niet geheel ten onrechte, met haar debuut-cd ‘Esperanza’. Een fris, aanstekelijk en schijnbaar onbevangen gemaakt album.
CD-RECENSIE
Stefan Lievestro’s Mona Lisa Overdrive – Elevator Fitness
bezetting: Stefan Lievestro bas, Arno Krijger hammond orgel, Hans van Oosterhout drums, Jasper Blom saxofoon, Jesse van Ruller gitaar
release: 2010
label: Mainland Records
tracks: 8
tijd: 54:05
website: www.stefanlievestro.com
myspace: www.myspace.com/monalisaoverdrive1
door: Erno Elsinga
Naast Anton Goudsmit’s Ploctones is Stefan Lievestro’s Mona Lisa Overdrive één van de meest energieke bands van Nederland. Ook op ‘Elevator Fitness’, Mona Lisa’s tweede album, dendert de muzikale machine weer volop voort.
CONCERTRECENSIE. Allan Holdsworth Trio, Paradox Tilburg, 10 november 2010
beeld: Rolf Wirken
door: Rinus van der Heijden
Eindeloze improvisaties, voorzien van mooie kop- en staartstukken en tussendoor zorgvuldig uitgestippelde rustpunten. Daarop was het concert gebouwd, dat het Allan Holdsworth Trio voor een uitverkocht Paradox verzorgde. De Brit liet horen dat hij nog altijd een van de beste gitaristen van de wereld is. Allan Holdsworth is bekend geworden als fusionmusicus, maar in Paradox toonde hij dat zijn spel - op dit moment zeker - in de pure improvisatiemuziek huist. De reden ligt dichtbij huis: zijn twee begeleiders Ernst Tibbs op zessnarige basgitaar en Chad Wackerman op slagwerk improviseren even intens als hun leider.
Een indrukwekkend concert van het Allan Holdsworth Trio in een stijf uitverkocht Paradox.
CD-RECENSIE
John Zorn – Dictée / Liber Novus
bezetting: John Zorn, effecten, samples, stem; Sylvie Courvoisier, piano, stem; Okkyung Lee, cello, stem; Ned Rothenberg, fluiten, klarinet; Kenny Wollesen, vibrafoon, percussie, wollesonics; Stephen Gosling, piano; John Medeski, orgel; David Slusser, effecten
opgenomen: december 2009, januari 2010
release: 2010
label: Tzadik / Challenge
tracks: 2
tijd: 39:22
websites: www.tzadik.com
myspace: www.myspace.com/johnzorn
door: Jan Jasper Tamboer
John Zorns componeerdrift is niet te beteugelen. Op zijn eigen label Tzadik brengt hij met zijn vele projecten het ene na het andere album uit, waarbij hij nauwelijks op een miskleun valt te betrappen. Zo werkt hij in een gezwind tempo aan een indrukwekkend en relevant oeuvre. De echte liefhebber kan ook aan het album 'Dictée/Liber Novus' niet ontkomen en hoeft dat niet te betreuren.
CD-RECENSIE
Gretchen Parlato – In a dream
bezetting: Gretchen Parlato; zang, percussie, Lionel Loueke; gitaar, zang, Aaron Parks; piano, Fender Rhodes; orgel, klokkenspel, synthesizer, Derrick Hodge; bas, elektrische bas, Kendrick Scott; drums, percussie
opgenomen: 16 september, 17,18 december 2008
release: 2009
label: Obliqsound
tracks: 10
tijd: 46:52
websites: www.obliqsound.com - www.gretchenparlato.com
door: Mischa Andriessen
Zangeres Gretchen Parlato kreeg bij het opnemen van haar debuut-cd hulp van vier meer dan bekwame musici uit de stal van Terence Blanchard. Parlato heeft dan ook al heel wat op haar palmares staan. Ze won de prestigieuze Monk-Competitie en zong al op talloze albums mee.
CONCERTRECENSIE. Marc Ribot & Sunship, Bimhuis Amsterdam, 5 november 2010
beeld: Frans Goddijn
door Jan Jasper Tamboer
Het hebben van een eigen, karakteristiek geluid is belangrijker dan het tonen van een vlekkeloze techniek. Een muzikant als Hans Dulfer is misschien niet de begaafdste rietblazer, maar zijn herkenbare spel treft wel doel. Gitarist Franky Douglas is niet zozeer vingervlug, maar wel communicatief met zijn afwijkende spel en Marc Ribot moet het niet hebben van zijn virtuositeit, maar zijn noten zijn vanuit de verte een herkenningspunt. Dat geldt voor de vorm, maar ook voor de inhoud. Het genre waarin je hem onder kunt brengen heet 'Marc Ribot'.
Sunship, de nieuwe band van Marc Ribot met de gitariste Mary Halvorson in de gelederen, concerteerde in het Bimhuis.
CONCERTRECENSIE. Kurt Rosenwinkel Standards Trio, Paradox, Tilburg, 6 november 2010
beeld: Peter de Koning
door: Erno Elsinga
Paradox beleeft gouden tijden. Nadat in de afgelopen weken al The Bad Plus en Rudder het Tilburgse muziekpodium aandeden en het woensdag Allan Holdsworth ontvangt, sierde afgelopen zaterdag de Amerikaanse meestergitarist Kurt Rosenwinkel met zijn Standards Trio het affiche. Rosenwinkel, voorman van hedendaagse jazzmuziek, speelde een plaat vol met stokoude jazzstandards die ook het repertoire van de daaraan verbonden concerttour vormen. Hoe dat klinkt?
Staande ovaties voor Kurt Rosenwinkel die in de Paradox debuteerde met zijn Standards Trio.
ACHTERGROND
door: redactie
Het omslag van het boek 'Jazz in Tilburg, honderd jaar avontuurlijke muziek' dat vanaf nu in de boekhandel te koop is.
Hoe is het mogelijk dat in een provinciestad als Tilburg, ver van metropolen als Amsterdam en Brussel, honderd jaar geleden al jazz was geboren? Deze en andere vragen waren drijfveren voor Henk van Belkom en Rinus van der Heijden, om een boek uit te brengen over de geboorte van de jazz en verdere muzikale ontwikkelingen in Tilburg. ‘Jazz in Tilburg, honderd jaar avontuurlijke muziek’ is de voor de hand liggende titel van het boek, dat vanaf nu in de boekhandels ligt.
CONCERTRECENSIE. Rudder, Paradox, Tilburg, 3 november 2010.
beeld: Stef Mennens
door: Rinus van der Heijden
Voor het enige concert in Nederland deed het Amerikaanse kwartet Rudder deze avond Paradox aan. Van de groep, die in New York een sensatie losweekte was de faam al vooruit gesneld, want het Tilburgse muziekpodium was in een oogwenk uitverkocht. Als je je in het Mekka van het Amerikaanse muziekleven de status van een legende kunt verwerven, dan moet er wat aan de hand zijn. Conclusie na Tilburg: dat is het ook, want Rudder zorgde voor een fenomenaal optreden.
Een weergaloze Rudder in Paradox.
CD-RECENSIE
John Zorn - In Search of the Miraculous
bezetting: Rob Burger; piano, orgel, Kenny Wollesen; vibrafoon, Greg Cohen; akoestische bas, Ben Perowsky; drums, Shamir Ezra Blumenkranz; elektrische bas
opgenomen: september / oktober 2009
release: 2010
label: Tzadik
tracks: 9
tijd: 51:30
website: www.tzadik.com
door: Mischa Andriessen
Dat John Zorn ook een softe kant heeft, is al jaren geen geheim meer. Op zijn nieuwe plaat lijkt het soms als alsof hij de kamermuziek van Bar Kohba heeft willen mixen met Mike Oldfields ‘Tubular Bells’, een zachtaardig minimalisme dat hypnotiserend zou moeten werken.
CD-RECENSIE
Lee Konitz New Quartet - Live at the Village Vanguard
bezetting: Lee Konitz; altsax, Florian Weber; piano, Jeff Denson; bas, Ziv Ravitz; drums
opgenomen: 31 maart, 1 april 2009
release: 2010
label: Enja
tracks: 7
tijd: 58:28
website: www.myspace.com/leekonitzquartet - www.enjarecords.com
door: Mischa Andriessen
Ze zijn schaars, muzikanten die heel hun leven hun nieuwsgierigheid en zucht naar avontuur weten te behouden. Lee Konitz, net drieëntachtig geworden, is dat gelukt en dat terwijl hij ten dele vast is blijven houden aan hetzelfde repertoire. ‘Thingin’ zijn eigen versie van ‘All the things you are’ staat bijvoorbeeld ook weer op deze nieuwe cd.
ACHTERGROND
door: Rinus van der Heijden
Eric Vloeimans vult de gegeven carte-blanche van November Music
in met toetsenist Wayne Horvitz.
November Music, het jaarlijks terugkerend muziekfestival dat als standplaats Den Bosch heeft, legt dit jaar nadrukkelijke accenten op jazzmuziek. Het festival, dat zijn achttiende jaar in is gegaan en zich afspeelt van 10 tot en met 14 november, beoogt een internationaal evenement te zijn voor actuele muziek. Logisch dat jazz daarin ook is geprogrammeerd. Hieronder een overzicht van de jazzactiviteiten. Daarna volgt nog een korte opsomming van te verwachten hoogtepunten in andere muziekstijlen.