CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 

3Quietmen & Stefano Battaglia - Bartokosmos

CD-RECENSIE

3Quietmen & Stefano Battaglia - Bartokosmos
bezetting: Ramon Moro; trompet, bugel, effecten, Stefano Battaglia; piano, Federico Marchesano; contrabas, electrische bas, effecten, Dario Bruna; drums, percussie
opgenomen: juli 2007
release: 2009
label: Auand / Challenge
tracks: 10
tijd: 53:54
websites: www.auand.com - www.3quietmen.com - www.stefanobattaglia.com
door: Mischa Andriessen


Het Italiaanse gelegenheidscollectief bestaande uit de groep 3Quietmen aangevuld met pianist Stefano Battaglia is niet het eerste gezelschap dat zich aan een jazzy benadering van Bartok en met name diens muziek voor kinderen uit ‘MikroKosmos’ waagt. Gelukkig is het kwartet er wel in geslaagd om met behulp van de harmonische gelaagdheid en ritmische rijkdom van Bartoks origineel een geslaagde want prikkelend eigenwijze nieuwe versie te maken.


Hecht samenspel van Brussels Jazz Orchestra en gasten

CONCERTRECENSIE. Brussels Jazz Orchestra met Tutu Puoane en Bert Joris, Zeeland Nazomerfestival, Abdijplein Middelburg, 28 augustus 2010
beeld: Lex de Meester
door: Mischa Beckers

In 1993 hield de BRT big band op te bestaan en verdween prompt de mogelijkheid om dit genre muziek op hoog niveau uit te voeren. Daarom richtten Frank Vaganée, Serge Plume en Marc Godfroid in datzelfde jaar een nieuwe, professionele big band op: The Brussels Jazz Orchestra. Opnames en uitvoeringen van dit gezelschap stonden meteen (inter)nationaal hoog aangeschreven en een immense reeks samenwerkingen volgde waaronder die met Philip Catherine, Toots Thielemans, Richard Galliano, Maria Schneider en Lee Konitz. Zaterdag speelde het Brussels Jazz Orchestra op het Abdijplein in Middelburg tijdens het Zeeland Nazomerfestival met zangeres Tutu Puoane en trompettist Bert Joris.


Ondanks de regen trok de Zuid-Afrikaanse zangeres Tutu Puoane en het Brussels Jazz Orchestra in Middelburg veel publiek.


Rik Mol – Funk on me

CD-RECENSIE

Rik Mol – Funk on me
bezetting: Rik Mol trompet, flugelhorn; Nate James, Lex Empress vocals; Keith Anderson saxofoon; Sven ‘Hammond Soul’ Figee hammond, keyboards, rhodes; Roland Dirkse gitaren; Glenn Gaddum bas; Derrick McKenzie drums; Antoon ‘Dutchflower’ Tolsma percussion / MC.
release: 2010
label: eigen beheer / Rough Trade
tracks: 14
tijd:
websites: www.rikmol.nl - www.myspace.com/rikmol
door: Erno Elsinga

Trompettist, producer en bandleider Rik Mol, 25 jaar, beladen met prijzen en een bejubeld debuutalbum ‘What’s on tonight’ uit 2007 achter zijn naam, legt met ‘Funk on me’ de muzikale lat een trede hoger. Diepte Mol op zijn eerste album nog uit de roots van de jazz, besprenkeld met strijkers en een eigen visie, op ‘Funk on me’ betrekt de trompettist ook invloeden uit de funk, pop en retro soul nadrukkelijk in zijn composities.


Lucas van Merwijk & The Cubop City Big Band – Que Sensación

CD-RECENSIE

Lucas van Merwijk & The Cubop City Big Band – Que Sensación
bezetting: Lucas van Merwijk drums, timbalen, percussie; Nils Fischer conga, batá, percussie; Marc Bischoff piano; Mick Paauwe babybas en basgitaar; Juan ‘Bulu’ Viloria bongo; Rini Swinkels, Rik Mol, Joe Rivera, Charlie Biggs trompet; David Rothschild, Ilja Reijngoud, Jan Oosting trombone; Martin van den Berg bastrombone; Rolf Delfos, Milan Bonger altsaxofoon; Cyrille Oswald, Wouter Schueler tenorsaxofoon; Gerrit Jan Brinkhorst baritonsaxofoon en fluit; Miguel Montenegro zang; Miguel Montenegro, Alberto Caicedo koortje; speciale gast: Leonardo Amuedo gitaar
opgenomen: 2010 in Tam Tam Studio in Baarn
release: 2010
tracks: 7
tijd: 56.05
website: www.lucasvanmerwijk.nl - www.tamtamproductions.com
myspace: www.myspace.com/cubopcity
door: Rinus van der Heijden


Het is opvallend dat in een relatief klein land als Nederland twee groepen in dezelfde niet zo voor de hand liggende vijver vissen. Het zijn Nueva Manteca en The Cubop City Big Band, die zich beide begeven op het terrein van latin-jazz. De laatste formatie onder leiding van slagwerker en oprichter Lucas van Merwijk doet dit al sinds 1995.


Tia Fuller - Decisive Steps

CD-RECENSIE

Tia Fuller - Decisive Steps
bezetting: Tia Fuller; altsax, fluit, Kim Thompson; drums, Miriam Sullivan; bas, Shamie Royston; piano, Fender Rhodes. Gasten; Sean Jones; trompet, Christian McBride; bas, Warren Wolf; vibrafoon, Maurice Chestnut; tapdance
release: 2010
label: Mack Avenue Records / Challenge
tracks: 10
tijd: 55:45
websites: www.tiafuller.com - www.mackavenue.com
myspace: www.myspace.com/tiafuller
door: Mischa Andriessen

Een blik op beide hoesfoto’s is voldoende om te weten dat er sinds Tia Fullers eerste cd op het Mack Avenue Label veel veranderd is. Fuller heeft de schroom van zich afgeschud, dat maakt niet alleen die foto maar ook het titelnummer dat haar nieuwe plaat opent duidelijk. Een flitsend, uptempo nummer gespeeld met een felheid, souplesse en bravoure die ze op de voorganger hooguit beloofde. ‘Decisive steps’ is daarom geen doorzichtige reclameslogan, want Fuller die de laatste jaren als musical director bij Beyoncé werkte, heeft opmerkelijke vorderingen gemaakt.


Amos Hoffman - Carving

CD-RECENSIE

Amos Hoffman - Carving
bezetting: Amos Hoffman; gitaar, ud, Gilad Abro; contrabas, Amir Bresler; drums, Ilan Katchka; percussie, Ilan Salem; (alt)fluit
gasten: Avishai Cohen; bas, Itamar Doari; darbuka, Shai Maestro; piano
opgenomen: 23 – 26 september 2009
release: 2010
label: Razdaz Records
tracks: 11
tijd: 52.53
website: www.amoshoffman.com - www.razdazrecordz.com
door: Mischa Beckers

 ‘Carving’ is het vierde solo-album van Amos Hoffman. De gitarist uit Tel Aviv verbleef in onder meer Amsterdam en New York, waar hij speelde met artiesten als Dennis Charles en Evelyn Blakey. Bekend is zijn samenwerking met Avishai Cohen. Daarbij is hij vooral te horen op ud, een 11-snarig instrument dat als voorloper van de luit wordt beschouwd. Hoffman studeerde Midden-Oosten muziek bij ud - en nezspeler Basam Saba. Op zijn solo albums exploreert hij dan ook veelvuldig de muzikale combinatiemogelijkheden van East meets West.


Amos Hoffman - Carving

CD-RECENSIE

Amos Hoffman - Carving
bezetting: Amos Hoffman; gitaar, ud, Gilad Abro; contrabas, Amir Bresler; drums, Ilan Katchka; percussie, Ilan Salem; (alt)fluit
gasten: Avishai Cohen; bas, Itamar Doari; darbuka, Shai Maestro; piano
opgenomen: 23 – 26 september 2009
release: 2010
label: Razdaz Records
tracks: 11
tijd: 52.53
website: www.amoshoffman.com - www.razdazrecordz.com
door: Mischa Beckers

 ‘Carving’ is het vierde solo-album van Amos Hoffman. De gitarist uit Tel Aviv verbleef in onder meer Amsterdam en New York, waar hij speelde met artiesten als Dennis Charles en Evelyn Blakey. Bekend is zijn samenwerking met Avishai Cohen. Daarbij is hij vooral te horen op ud, een 11-snarig instrument dat als voorloper van de luit wordt beschouwd. Hoffman studeerde Midden-Oosten muziek bij ud - en nezspeler Basam Saba. Op zijn solo albums exploreert hij dan ook veelvuldig de muzikale combinatiemogelijkheden van East meets West.


Cassandra Wilson bekroont uiterst boeiend Jazz Middelheim 2010

CONCERTRECENSIE: Jazz Middelheim, Park den Brandt Antwerpen, 14 en 15 augustus 2010.
beeld: Eddy Westveer, Jos L. Knaepen, Bruno Bollaert
door: Rinus van der Heijden

Met achttienduizend bezoekers trok Jazz Middelheim 2010 er duizend meer dan vorig jaar, een nieuw record. In vier dagen tijd zagen de organisatoren weer kans een aantal verrassingen op het podium te brengen. Dat is bijzonder, want het tamelijk kleinschalige festival slaagt er elk jaar in naast grote internationale toppers, ook minder bekende – maar wel heel aantrekkelijke – groepen te contracteren. Cassandra Wilson, Aka Moon, het World Saxophone Quartet, Dave Holland en vooral Jef Neve en José James getuigden ervan. De laatste twee brachten met hun project ‘Facing East: The Music of John Coltrane’ dé festivaltopper in Park den Brandt.


Onder meer Cassandra Wilson, Dave Holland en Toots Thielemans traden aan tijdens het slotweekend van Jazz Middelheim 2010.


Ahmad Jamal en Wayne Shorter nog immer scherp

CONCERTRECENSIE. Jazz Middelheim, Park Den Brandt Antwerpen, 13 augustus 2010
beeld: Eddy Westveer
door: Georges Tonla Briquet

Na een stevige les jazzgeschiedenis tijdens de openingsavond met het Coltrane-project van Jef Neve en José James en de optredens van levende legenden Archie Shepp en McCoy Tyner was het vrijdagavond vooral uitkijken naar wat Ahmad Jamal en Wayne Shorter zouden brengen. Missie geslaagd over heel de lijn: een bomvolle tent en drie uiteenlopende concerten van zeer hoog niveau.


De tweede festivalavond van Jazz Middelheim 2010 kende met de concerten van Ahmad Jamal, Jeroen Van Herzeele Quartet en Wayne Shorter een sterke bezetting.


Jef Neve c.s. overtroeven legendarische Amerikanen

CONCERTRECENSIE. Jazz Middelheim, Park Den Brandt Antwerpen, 12 augustus 2010
beeld: Eddy Westveer
door: Rinus van der Heijden

Van ver gehaald en duur betaald. Dat overkwam de organisatie van Jazz Middelheim. Het jaarlijkse festival in Antwerpen opende donderdagavond met concerten van Archie Shepp en McCoy Tyner, musici die al zo lang meelopen dat niet alleen hun overkomst uit Amerika, maar ook hun roem betaald moet worden. En daar zat nu juist het manco. Hun roem is er onweerlegbaar, maar die roem verzilveren deed geen van beiden. Dat lieten zij over aan de Belgische pianist Jef Neve, die het festival waardig opende en de beide legendarische Amerikanen pardoes van het podium speelde.


Jef Neve (l) stal op de openingsdag van Jazz Middelheim 2010 met 'Facing East' de show. Ook McCoy Tyner (m) en Archie Shepp traden op.