CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 

Alex Sipiagin - Prints

CD-RECENSIE

Alex Sipiagin - Prints
bezetting: Alex Sipiagin; trompet, flugelhorn, Chris Potter; tenorsax, David Kikosi; piano, Scott Colley; bas, Antonio Sanchez; drums, Monday Michiru; fluit
opgenomen: 12 oktober 2006
release: 2007
label: Criss Cross Jazz
tracks: 7
tijd: 62.44
website: www.alexsipiagin.com - www.crisscrossjazz.com 
door: Mischa Andriessen

Voor zijn zesde cd onder eigen naam op het Nederlandse Criss Cross Jazz label kreeg de Russische trompettist Alex Sipiagin opnieuw de beschikking over een topbezetting. Met musici als Potter, Colley, Sanchez en natuurlijk Sipiagin zelf in de gelederen, mag wel wat vuurwerk verwacht worden. Dat dient zich niet onmiddellijk aan. “Prints” is een moeilijke plaat waarin Sipiagin verslag doet van een aantal ingrijpende gebeurtenissen in zijn leven en hij in de arrangementen en klankkleur bepaald niet de makkelijkste weg kiest.


Buxtehude: improvisator van driehonderd jaar oud

CD-ACHTERGROND
door: Rinus van der Heijden

Het is dit jaar driehonderd jaar geleden, dat de Duitse barokcomponist Dieterich Buxtehude stierf. Gewend als we inmiddels zijn aan allerlei herdenkingen, is 2007 uitgeroepen tot Buxtehudejaar. Moet een website als Jazzenzo dan aandacht besteden aan muziek die ruim drie eeuwen oud is? We meenden van wel.


Eli Degibri - Emotionally Available

CD-RECENSIE

Eli Degibri - Emotionally Available
bezetting: Eli Degibri; Tenor- en sopraansax, Aaron Goldberg; piano, Fender Rhodes, Ben Street; bas, Jeff Ballard; drums m.m.v. Ze Mauricio; pandeiro
opgenomen: 3 oktober 2005
release: 2006
label: Fresh Sound New Talent
tracks: 9
tijd: 54.34
websites: www.degibri.com - www.freshsoundrecords.com
door: Mischa Andriesen

Enkele jazzgroten hebben hem in elk geval al opgemerkt; Eli Degibri speelde onder meer met Herbie Hancock en was kort geleden nog in Nederland te zien met het kwintet van Al Foster. Bij dat concert viel de Israëlische saxofonist vooral op door zijn souplesse en kracht en zijn beheerste pogingen om aan klassieke jazznummers iets eigens toe te voegen.


Ned Rothenberg - The Fell Clutch en Inner Diaspora

CD-RECENSIE

Ned Rothenberg - The Fell Clutch
bezetting: Ned Rothenberg; basklarinet, altsax, Stomu Takeishi; fretloze bas, Tony Buck; drums, Tronzo; slide gitaar, Joe Williams; akoestische bas
opgenomen: april 2005, juni, november 2006
release: 2007
label: Animul
tracks: 10
tijd: 75.28
websites: www.nedrothenberg.com - www.animul.info
door: Mischa Andriessen

Het optreden van Ned Rothenberg in Lantaren-Venster onlangs had twee gezichten. Enerzijds viel de New Yorker op door zijn immense technische vaardigheid en grote zeggingskracht. Anderzijds kwam zijn vernieuwingsdrift bij vlagen als in zichzelf besloten over. Een deel van de gespeelde muziek was bewonderenswaardig, maar wist niet echt te raken.


Subtone - High Tide

CD-RECENSIE

Subtone - High Tide
bezetting: Magnus Schriefl; trompet, flugelhorn, Malte Dürschnabel; alt- en sopraansax, fluit, Florian Höfner; piano, accordeon, Benjamin Hiesinger; bas, Peter Gall; drums
opgenomen: 16 en 17 mei 2006
release: 2007
label: Double Moon Records
tracks: 7
tijd: 59.20
websites: www.doublemoonrecords.com - www.subtone-jazz.de
door: Mischa Andriessen

De “Next generation” serie van het Duitse tijdschrift Jazz Thing is al weer aan zijn achttiende editie toe. De samenstellers hebben een voorliefde voor groepen die een grote kennis van de klassiekers koppelen aan subtiel spel. Het Zuid-Duitse kwintet Subtone is wat dat betreft geen uitzondering.


Toots Thielemans zorgt voor uitverkocht Jazz Middelheim 2007

JAZZ MIDDELHEIM 2007, park Den Brandt, Antwerpen, 16 en 17 augustus 2007
beeld: Jos L. Knaepen
door: Rinus van der Heijden

Al werd hij al in april 85 jaar, het festival Jazz Middelheim vond het zeker niet te laat de jarige Jean ‘Toots’ Thielemans in het zonnetje te zetten. Het festival deed dat op vrijdagavond onder de noemer ‘Toots’ Birthday Party’. Een uitzinnig publiek vierde het uitbundig mee, want Toots Thielemans is voor Belgische jazzliefhebbers, wat Eddy Merckx is voor hun wielerminnende landgenoten


Hexnut - Hexnut

CD-RECENSIE

Hexnut - Hexnut
bezetting: Susanna Borsch; blokfluiten en effecten, Stephie Büttrich; zang; Gijs Levelt; trompet, zang, Ere Lievonen; piano, geprepareerde piano, harpischord, Ned McGowan; fluit, contrabasfluit en effecten
opgenomen: 2006, 2007
release: 2007
label: Karnatic Lab Records
tracks: 16
tijd: 44.31
websites: www.myspace.com/hexnutmusic - www.karnaticlabrecords.com 
door: Mischa Andriessen

Er zullen niet veel groepen zijn die stukken van Meshuggah en Tom Waits en het thema van “The Flintstones” op hun setlijst hebben staan. Hexnut draait bovendien ook zijn hand niet om voor een cabaretesk nummer (“Peel me a grape”) en het op muziek zetten van een tekst van Annie M.G. Schmidt (het hoorspelachtige “Annabel”). Een bizarre bezetting draagt er tenslotte nog eens aan bij dat Hexnut werkelijk uniek klinkt.


Met Archie op de hotelkamer

COLUMN
door: Rinus van der Heijden

Archie Shepp is een van de hoofdgasten van het festival Stranger Than Paranoia, dat zich traditiegetrouw tussen kerst en nieuwjaar afspeelt in muziekpodium Paradox in Tilburg. Toen ik dat las borrelden spontaan twee herinneringen naar boven.


Fay Claassen & The Millennium Jazz Orchestra - Specially Arranged For Fay

CD-RECENSIE

Fay Claassen & The Millennium Jazz Orchestra - Specially Arranged For Fay
bezetting: Fay Claassen, zang, Joan Reinders, dirigent en arrangeur. Rieten: Willy van Diepen, Gerard Grobben, Gerlo Hesselink, Martin van der Horst, Job Helmers. Trompetten en flugelhorn: Rini Swinkels, Jan Wessels, Bert Fransen, Erik Hilferink, Herman Nijkamp. Trombones: Jeroen Rol, Henri Gerrits, Gert Nijenbanning, Eric Westerink. Hans Kwakkernaat, piano; Bart Tarenskeen, contrabas; Niek van Wiggen, slagwerk.
opgenomen: februari 2002 in Wisseloord Studio’s Hilversum
release: 2007 (heruitgave*)
label: Jazz’N Pulz, distr. Challenge
tracks: 9
tijd: 59:31
websites: www.fayclaassen.com - www.jazzimpuls.com - www.challengerecords.com
door: Rinus van der Heijden

Ook al is een deel van liefhebbers van jazzmuziek het er niet mee eens, traditie is er om gekoesterd te worden. Want is het niet prachtig om te kunnen beluisteren, hoe jazz ooit is ontstaan, hoe zij zich heeft ontwikkeld en welke zijpaden er zijn bewandeld om telkens tot nieuwe stijlen te kunnen komen?


Gl├╝cklich1 - K.ill y.our d.arling

CD-RECENSIE

Glücklich1 - K.ill y.our d.arling
bezetting: Winnie Brückner; zang, elektronika, Hannes Daerr; basklarinet, Marco de Vries; gitaar, casio, Janis Görlich; drums, percussie
opgenomen: december 2006, januari 2007
release: 2007
label: Neuklang
tracks: 9
tijd: 59.56
websites: www.gluecklich1.de - www.bauerstudios.de
door: Mischa Andriessen

Gitarist Frank Möbus produceerde de debuut cd van deze jonge Duitse groep en dat is al een indicatie dat deze groep niet dertien in dozijn is. De muziek van Glücklich1 herinnert in eerste instantie vooral aan de speelse tegendraadsheid van de leukste Neue Welle. Maar wortelt ook zeker in de jazz wat onder meer blijkt uit hun geslaagde uitvoering van Ralph Towners “Drifting petals” onder de titel “Lieve nur”.


Al Foster doet niet moeilijk

CONCERTRECENSIE. Bimhuis Amsterdam, Al Foster Quintet, 22 juli 2007 
beeld: Jojanneke Claessen
door: Mischa Andriessen

Zelfs in de tijd waarin zelfs het alleronbenulligste voor Miles Davis voldoende was om in grote woede te onsteken en zijn bandleden bij bosjes te ontslaan, bleef Al Foster jarenlang zijn vaste drummer. Flexibel is hij zeker, Foster. Hij geeft zijn muzikanten alle ruimte en hij heeft een zeldzaam relaxte timing. Bovendien is hij er ogenschijnlijk de mens niet naar om Amok te maken. Heel gemoedelijk, zo komt hij over en was ook de muziek die hij met zijn kwintet in het Bimhuis ten gehore bracht.