CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 

Gemakzuchtige Tania Maria ontbeert essentieel element: ritme

CONCERTRECENSIE. Stranger than Paranoia on the Road, Concertzaal Tilburg, 28 oktober 2006
door: Rinus van der Heijden

Dat de aankondiging ‘exclusief concert voor Nederland’ geen keurmerk voor garantie hoeft te zijn, bewees Tania Maria zaterdagavond maar weer eens in Concertzaal Tilburg. De Braziliaanse pianiste en vocaliste liet zich voortstuwen door haar routine en maakte er daardoor vooral een showtje van. De Braziliaanse liet echter vooral horen dat haar glorietijd achter haar ligt en dat gemakzucht de plaats heeft ingenomen van creativiteit.


Mingus Dynasty Septet heeft de spirit van de meester

CONCERTRECENSIE. St. Jazz International Rotterdam, Lantaren-Venster Rotterdam, Mingus Dynasty Septet, 28 oktober2006
beeld: Thomas Huisman
door: Mischa Andriessen

Charles Mingus is een van de markantste persoonlijkheden uit de jazz. De muziek die hij maakte, sloot naadloos bij zijn karakter aan; furieus, uitbundig, humoristisch, robuust en lyrisch. Onder meer in de inmiddels ook op DVD verschenen film “Mingus in Greenwich Village” is mooi te zien hoe rijk geschakeerd zijn persoonlijkheid was. Op de dag voor hij zijn studio wordt uitgezet, toont Mingus zich eerst rebels, dan sarcastisch en ten slotte komt ook zijn kwetsbare kant in beeld.


Benjamin Herman Quartet terug bij de essentie

CONCERTRECENSIE. Paradox Tilburg, Benjamin Herman Quartet, Boy Edgar Tour, 27 oktober 2006
beeld: Marcel Mutsaers
door: Erno Elsinga

Vorig jaar nam Benjamin Herman naar eigen zeggen afscheid van de ‘aai-jazz’. Hij richtte het vizier op de rauwere kant van de jazz en de piano ging de deur uit om plaats te maken voor de gitaar binnen zijn kwartet. Het resultaat? De altsaxofonist won dit jaar de felbegeerde Boy Edgar Prijs en trekt met de gelijknamige tour volle zalen. Ook bij het Tilburgse Paradox prijkte afgelopen vrijdag het bordje uitverkocht’ al rap bij de kassa.


Laat maar, gitaar

COLUMN
door: Mischa Andriessen

Sommige instrumenten lenen zich niet voor jazz. Hun geluid is te iel of juist te overheersend of het instrument is te traag om de razendsnelle associaties van de musici te kunnen verwerken. Natuurlijk zijn er altijd muzikanten die het toch proberen. Julius Watkins heeft zich zijn hele leven ingespannen om van de Franse hoorn een volwaardig solo-instrument te maken en zijn leerling Tom Varner zet die missie voort. Makanda Ken McIntyre speelde graag op dergelijke onmogelijke instrumenten als fagot en hobo en in mijn cd-kast zwerft nog een cd waarop een zekere Charles Pillow Coltranes “Giant steps” op hobo speelt; een haast onmogelijke krachttoer die hem echter niet de roem heeft gebracht waarop hij met zijn kunststukje aanspraak maakte.


Jazzisfaction - Open Questions

CD-RECENSIE

Jazzisfaction - Open Questions
bezetting: Peer Bauerlein, trompet; Ewout Pierreux, piano; David Petrocca, contrabas; Yves Peeters, slagwerk opgenomen: 5-9 december 2005, Studio Toots/VRT
release: 2006
label: WERF
tijd: 51.25
tracks: 10
website: www.jazzisfaction.com
door: Rinus van der Heijden 

Jazzisfaction is een negen jaar bestaand kwartet, opgericht door de Duitse trompettist Peer Baierlein. Hij volgde les bij de veel bekendere Bert Joris en maakt sindsdien deel uit van de Belgische jazzscene. Geen wonder dat hij ’besmet’ is geraakt door de bacil, die kennelijk alle jazzmusici heeft getroffen, die zich wenden tot het Vlaamse cd-label WERF: die van de afwezigheid van muzikale durf.


Marc van Vugt & Ineke van Doorn and the Metropole Orkest - Dawn

CD-RECENSIE

Marc van Vugt & Ineke van Doorn and the Metropole Orkest - Dawn
bezetting: Marc van Vugt, gitaar, composities; Ineke van Doorn, zang, tekst; Metropole Orkest onder leiding van Vince Mendoza en John Clayton
opgenomen: januari, februari 2002, MCO studio, Hilversum
release: 2006
label: Timeless Records
tijd: 58.53
tracks: 9
website: www.marcvanvugt.com www.metropoleorkest.nl
door: Rinus van der Heijden

Het blijft een bijzonder stel, zangeres Ineke van Doorn en gitarist Marc van Vugt. Als geen ander beseffen ze, dat stilstand in muziek levensbedreigend is. Daardoor lijkt hun ontwikkeling langs organische lijnen te verlopen en is hun evolutie gelukkig onvoorspelbaar.


Hilmar Jensson: ‘De term ‘jazz’ betekent niets voor mij'

INTERVIEW
door: Koen Schouten

De IJslandse gitarist Hilmar Jensson is curator van het European Trytone Festival, dat in het eerste weekeinde van november plaatsvindt in Tilburg en Amsterdam. Hij begon als rockgitarist, leerde jazzstandards op het conservatorium in Reykjavik en studeerde daarna aan het prestigieuze Berklee School of Music in Boston. Hij leerde er vooruitstrevende jonge Amerikaanse musici kennen waaronder Jim Black en Chris Speed, dompelde zichzelf onder in de New Yorkse downtown scene en verdeelt nu zijn tijd tussen IJsland, waar hij aan het conservatorium lesgeeft, en de Verenigde Staten. Op het European Trytone Festival brengt Jensson drie moderne, creatieve jazzgroepen die je wat hem betreft net zo goed rockbands zou kunnen noemen.


Loet van der Lee Quartet – Playsome

CD-RECENSIE

Loet van der Lee Quartet Playsome

bezetting: Loet van der Lee – trompet & flugelhorn; Robert Jan Vermeulen – piano; Joost Kesselaar – drums; Johan Plomp – bass
opgenomen: maart en oktober 2005
release: 2006
label: Jazzshop Records
tracks: 10
tijd: 52:29
website: www.vanderleemusic.com
door: Koen Graat

Playsome van het Loet van der Lee Quartet is niet bepaald een cd die uit je speakers knalt. Veel van de nummers op het album hangen van clichés aan elkaar en zijn voorspelbaar, zowel wat compositie als wat improvisatie betreft. En swingen doet het album ook al niet echt. Of het nu het thema is van Close To You dat doet denken aan een tune van een flauwe EO-serie, of de oubollige swing op Revenge of the Sixt, het is het allemaal net niet.


E.S.T. - Tuesday Wonderland

CD-RECENSIE

E.S.T. - Tuesday Wonderland
Esbjörn Svensson – piano; Dan Berglund – bass; Magnus Öström – drums
opgenomen: maart 2006, Gothenburg
release: 2006
label: ACT Music
tracks: 11
tijd: 68:10
website: www.est-music.com
door Koen Graat

De meningen over E.S.T., het trio rondom de Zweedse pianist Esbjörn Svensson, lopen nogal uiteen. Volgens sommigen klinkt de muziek nergens naar en is Svensson een matig solist. Anderen zijn verkocht bij het horen van het overweldigende geluid van de band en de tomeloze energie die zelfs van de cd afspat. In zo’n geval is het altijd gevaarlijk om met superlatieven te smijten, maar toch: op het onlangs verschenen album Tuesday Wonderland van het Zweedse trio staan een paar fenomenale stukken.


Polar Bear blijft experimenteren

CONCERTRECENSIE. Paard van Troje, Den Haag, Polar Bear, 19 oktober 2006
beeld: Geneviève Ruocco
door: Mischa Andriessen

Het Paard in Den Haag heeft sinds enige tijd een leuke service voor zijn bezoekers; het zogeheten No Risk concert. Je krijgt een kwartier om te beslissen of de muziek je bevalt of niet. Wie het leuk vindt, blijft. Wie er niets aan vindt, gaat naar huis en krijgt zijn kaartje volledig terugbetaald.


James Joyce en John Coltrane: hulp gezocht

COLUMN
door: Koen Graat

Afgezien van al het onrecht op de wereld, zinloos geweld en het christendom, heb ik twee grote frustraties. Eén: het is me nooit gelukt om Ulysses van James Joyce door te komen. Twee: het is me nooit gelukt om de live versie van A Love Supreme van Coltrane helemaal uit te zitten. Daarmee stel ik de jazzheld Coltrane zeker niet ter discussie, zoals dat met andere jazzhelden op deze site wel eens gebeurt (en dat moet kunnen). Platen als My Favorite Things, Blue Train en de studioversie van A Love Supreme draai ik met grote regelmaat. Maar live…


Indrukwekkende staalkaart Europese jazz op JazzBrugge 2006 (3)

JAZZ BRUGGE FESTIVAL, Groeningemuseum, Concertgebouw Brugge, 8 oktober 2006
beeld: Jacky Lepage, Peter Borgerding
door: Mischa Andriessen

Voor de slotdag van Jazzbrugge stonden behalve de interessante acts Koppel/Andersson/Riel, Jean-Marie Pilc en Doppelmoppel, twee regelrechte toppers op het programma; het trio van de Zweedse pianist Bobo Stenson en het kwintet rond het Italiaanse pianotalent Stefano Bollani.


Jeremy Pelt Quartet: goed maar zonder lef

CONCERTRECENSIE. Bimhuis Amsterdam, Jeremy Pelt Quartet, 14 oktober 2006
beeld: Ger Koelemij
door: Tim Sprangers

Met vijf optredens in Frankrijk en Nederland promoot het Jeremy Pelt Quartet, onder leiding van de 29-jarige trompettist/ flughornspeler, zijn nieuwste album ‘Identity’. De grote opkomst in het Bimhuis kan wel eens in de hand zijn gewerkt door het vooral in Amerika lyrisch ontvangen album. Doordat Pelt wordt vergeleken met Ellington, Shorter en Davis, lijkt zijn status steeds indrukwekkender vormen aan te nemen. Pelt zou zich net als deze iconen onderscheiden door een unieke stijl. Bovendien zou zijn compositietalent niet onderdoen voor zijn uitvoerende kwaliteiten. Het zijn echter beweringen die moeilijk te horen waren tijdens het optreden.


Jeremy Pelt Quartet: goed maar zonder lef

CONCERTRECENSIE. Bimhuis Amsterdam, Jeremy Pelt Quartet, 14 oktober 2006
beeld: Ger Koelemij
door: Tim Sprangers

Met vijf optredens in Frankrijk en Nederland promoot het Jeremy Pelt Quartet, onder leiding van de 29-jarige trompettist/ flughornspeler, zijn nieuwste album ‘Identity’. De grote opkomst in het Bimhuis kan wel eens in de hand zijn gewerkt door het vooral in Amerika lyrisch ontvangen album. Doordat Pelt wordt vergeleken met Ellington, Shorter en Davis, lijkt zijn status steeds indrukwekkender vormen aan te nemen. Pelt zou zich net als deze iconen onderscheiden door een unieke stijl. Bovendien zou zijn compositietalent niet onderdoen voor zijn uitvoerende kwaliteiten. Het zijn echter beweringen die moeilijk te horen waren tijdens het optreden.


Keith Jarrett - The Carnegie Hall Concert

CD-RECENSIE

Keith Jarrett - The Carnegie Hall Concert
bezetting: Keith Jarrett – piano
opgenomen: 26 september 2005
release: 2006
label: ECM
tracks: 15 (2-cd set)
tijd: 1:50:23
website: www.ecmrecords.com
door: Koen Graat

The Köln Concert van Keith Jarrett behoort zonder twijfel tot de monumentale jazzplaten uit de vorige eeuw. Hoewel, jazz? Het geïmproviseerde solo pianoconcert uit 1975 overstijgt elk genre, omdat Jarrett zowel het klassieke als het jazzidioom tot in de perfectie beheerst en daar zijn eigen muziek van maakt. Dertig jaar na het concert in Keulen nam de Amerikaanse pianist in New York The Carnegie Hall Concert op, weer een album waarbij termen als jazz en klassiek vervagen. In een tiendelige suite (part I – X) sleept Jarrett opnieuw de luisteraar alle kanten op.


European Trytone Festival presenteert nieuwe jazz uit IJsland

ACHTERGROND
door: Koen Schouten

In de eertse week van november vindt in Tilburg en Amsterdam het European TryTone Festival plaats. Jazz uit IJsland staat hierin centraal.

In IJsland wordt meer muziek gemaakt dan waar dan ook. Geen sferische fjørdenjazz, maar een borrelende mix van Europese en Amerikaanse invloeden. De muziekgeschiedenis van IJsland wordt op dit moment geschreven. Dat is berespannend.


Ben Sluijs Quartet eert moderne traditie

CONCERTRECENSIE. Paradox Tilburg, Ben Sluijs Quartet, 13 oktober 2006
beeld: Marcel Mutsaers
door: Rinus van der Heijden

Als je bij jazz over traditie spreekt, dan denk je al snel aan de grondleggers van deze muzieksoort. En aan hun nakomelingen. Maar gedachten over de traditie eindigen meestal bij de opkomst van de bebop, half jaren veertig. Vreemd, want ook generaties jazzmusici na de boppers hebben wel degelijk invloed gehad op het verloop van de jazzgeschiedenis.


Martin Schouten - Zelfportret als neger

BOEKBESPREKING

Zelfportret als neger – Martin Schouten
Roman
pagina’s: 256
verschenen: 2006
uitgever: Nieuw Amsterdam Uitgevers
website: www.nieuwamsterdam.nl/martinschouten
door: Koen Graat

 ‘Jazz was een minderheidsmuziek, is dat trouwens nog steeds. Jazz eist iets van je en je krijgt er weinig anders voor terug dan muzikale kicks. Mozart geeft maatschappelijke status…’


Heeft de platenmaatschappij nog bestaansrecht

ACHTERGROND
door: Erno Elsinga


Zat de muziekindustrie enige tijd geleden - vanwege de digitalisering van de geluiddrager - nog flink in het slop, met behulp van Internet is zij een geheel nieuwe en lucratieve richting ingeslagen. Vreemd genoeg waren het niet de platenmaatschappijen die voorop liepen in deze nieuwe ontwikkeling. Zij bleven volharden in het op voorhand zinloos beveiligen van hun cd-koopwaar ten einde het illegaal kopiëren van muziek en het illegaal downloaden daarvan tegen te gaan. Door veel tijd en energie te steken in het ontwikkelen van software die dat mogelijk moest maken – maar jammerlijk faalde – misten zij de slag om de toekomst; door zich stroef op te stellen tegenover de legalisering van downloads verloren zij het initiatief.


Indrukwekkende staalkaart Europese jazz op JazzBrugge 2006 (2)

JAZZ BRUGGE FESTIVAL, Groeningemuseum, Concertgebouw Brugge, 7 oktober 2006
beeld: Jacky Lepage
door: Mischa Andriessen

De derde dag van het JazzBrugge festival met T.G.B., Rita Marcotulli & Andy Sheppard, Pierre Vaiana Al Funduq, Sylvain Kassap Kwartet en Tous Dehors was misschien wel het meest uitdagende programma van het festival. In elk geval bleek het aanbod bijzonder gevarieerd.


Indrukwekkende staalkaart Europese jazz op JazzBrugge 2006 (1)

JAZZ BRUGGE FESTIVAL, Groeningemuseum, Concertgebouw Brugge, 6 oktober 2006
Misha Mengelberg, Ernie Hammes Group, Astronotes, Soweto Kinch Quintet
beeld: Jacky Lepage
door: Mischa Andriessen

Vier dagen lang was Brugge de toonkamer van de Europese jazz. Maar liefst negentien concerten boden de luisteraar de kans kennis te maken met onbekend talent als TGB of eindelijk een grootheid als Bobo Stenson aan het werk te zien. Ik was in de gelukkige omstandigheid veertien optredens te mogen bijwonen.


Afrikaanse groeibriljant van Chris Joris en Bob Stewart

CONCERTRECENSIE. Paradox Tilburg, Chris Joris met Bob Stewart Band, 6 oktober 2006
beeld: Marcel Mutsaers
door: Erno Elsinga

De Belgische muzikant Chris Joris heeft een lange geschiedenis met etnische muziek en jazz. Dit voorjaar dook hij de studio in met de Bob Stewart Band om er zijn nieuwe plaat ‘Rainbow Country’ op te nemen. De plaat werd afgelopen donderdag gedoopt tijdens het Jazz Brugge Festival in België. In Nederland diende een dag later het concert in de Paradox als officiële cd-release.


Verschillende gitaarstijlen vormen vermakelijk verhaal op slotdag JIR Festival

CONCERTRECENSIE. Jazz International Rotterdam festival, De Doelen Rotterdam, 1 oktober 2006
beeld: Jelle van der Hijden
door: Erno Elsinga

Onder het motto ‘muziek is taal’ presenteerde Jazz International Rotterdam (JIR) gedurende het driedaagse en gelijknamige festival een keur aan gitaristen. Op de slotdag resulteerde dat in een concert van flamenco gitarist Eric Vaarzon Morel en een grand finale waarin de gitaristen Nelson Veras, Peter Bernstein en Frank Möbus, die allen eerder met hun eigen groep concerteerden tijdens het festival, beurtelings hun zegje deden. Begeleid door het trio Red, Yellow and Blue van saxofonist Jasper Blom. Artistiek leider, gitarist en componist Jesse van Ruller vervulde de rol van gastheer en participeerde in beide concerten.


Chet Baker, charlatan van de jazz

COLUMN
door: Rinus van der Heijden

Denk je bepaalde onaangename gebeurtenissen uit je leven te hebben gebannen, belt er een kennis. Of je belangstelling hebt zijn platencollectie over te nemen? Met daarin een aanzienlijke verzameling lp’s van Chet Baker, voegt hij er niets vermoedend aan toe. Of er een wond wordt opengerukt. Chet Baker, hou op zeg. Bij het horen van die naam na al zoveel verdrongen jaren, word ik opnieuw misselijk. Baker, de charlatan van de jazz. De man die hele horden muziekliefhebbers voor de gek wist en weet te houden. Want let wel, Baker leeft achttien jaar na zijn dood nog altijd voort. Ook bij de generaties die nu (jazz)muziek aan het ontdekken zijn.


Legende Jim Hall samen met Jesse van Ruller hoogtepunt op Jazz International Rotterdam

CONCERTRECENSIE. Jazz International Rotterdam festival, De Doelen Rotterdam, 30 september 2006
beeld: Jelle van der Hijden
door: Koen Graat

‘De meest interessante musici bleken gitaristen te zijn’, zo verklaarde gitarist Jesse van Ruller tot vermaak van het publiek zijn keuze voor het zaterdagavondprogramma van het Jazz International Rotterdam festival in De Doelen. De organisatie van het driedaagse festival had Van Ruller de volledige artistieke vrijheid gelaten om een programma samen te stellen. Bij elk van de drie optredens op zaterdagavond stond de gitaar centraal. En dat was wat veel van het goede, ondanks enkele prachtige momenten.


VOER: verrassend en vol overgave

CONCERTRECENSIE. Bimhuis Amsterdam, VOER cd-presentatie 'Bite', 27 september 2006
beeld: Ger Koelemij
door: Tim Sprangers

VOER is een ongekende oase van gecombineerde genres die mysterieuze beatloze loungesferen in één klap weet om te toveren tot een overrompelende potpourri. Het optreden van het divers samengestelde sextet vormde de opening van het B-oostfestival, dat uitgaansgelegenheden in het oosten van Amsterdam moet promoten. Tegelijkertijd fungeerde het concert, visueel aangevuld door VJ Luminocineteque, als cd-presentatie van hun onlangs uitgebrachte cd ‘Bite’. De zes muzikanten zijn als groep op een buitengewoon onderhoudende manier verontrustend maar vormen een eenheid waarbij elk lid een waardig en onmisbaar onderdeel vormt van het geheel.


Colin Steele Quintet dynamische verrassing op Europa Festival Uk ‘06

EUROPA FESTIVAL, Lantaren-Venster Rotterdam, Colin Steele Quintet, 28 september 2006
beeld: Hans Reitzema
door: Mischa Andriessen

Tijdens zijn concert twee weken geleden liet Gerard Presencer zich ontvallen dat de Engelse jazzscene in vergelijking met de Nederlandse weinig sprankelend is. Niet alleen sprak zijn eigen optreden dat al enigszins tegen, maar de opkomst in korte tijd van tal van jonge bands als Acoustic Ladyland, Polar Bear en Jazz Jamaica (en een aantal die ik nog niet heb kunnen horen zoals The Partisans, Led Bib en de ook tijdens het Europa festival optredende Soweto Kinch) doet toch vermoeden dat Presencers voorstelling van zaken de Engelse jazz geen recht doet. Toch is het waar dat de laatste jaren maar weinig (interessante) Engelse bands in Nederland te zien en te horen zijn geweest.